Het leek mij sterk dat Osterwalder met ‘Waarde propositie ontwerp’ zijn eerdere ‘Business Model Generatie’ zou overtreffen, en dat doet hij dan ook niet. En ook weer wel. Dit tweede boek is een perfect vervolg op het eerste boek en het maakt dat boek daarmee nog waardevoller. Mijns inziens is een marketeer er om waarde te creëren voor zijn klanten en dat op een dusdanige wijze dat deze ook waarde creëert voor de organisatie waarin hij/zij werkzaam is. De wijze waarop dat kan wordt door de auteurs op een eenvoudige zeer toegankelijk wijze uiteengezet, waarvoor een groot compliment. Het boek neemt je stap voor stap mee in het Business Model Canvas, dat uitvoerig gepresenteerd is in het eerste boek. Uiteindelijk leidt dit tot hetgeen beloofd wordt in de titel, namelijk het ontwerpen van een waardepropositie. Het is een gedegen aanpak die naar mijn mening tot succes moet leiden. Naast de mogelijkheden die per element worden aangereikt in samenhang met de methode om hiertoe te komen staat men ook stil bij de valkuilen die er zijn. Vorig jaar heb ik met een collega dit Business Model Canvas gebruikt om de werkelijke business van de organisatie waar we werkzaam waren in beeld te brengen. Ik weet nog goed dat het meer een weergeven was van de status quo. Natuurlijk bracht het model wat gaten boven tafel, waarvan we dankbaar gebruik van maakten om ze te dichten. Ik weet zeker dat we destijds met de aanvullende kennis uit ‘Waarde propositie ontwerp’ tot een beter resultaat waren gekomen. Hoewel het lastig is om aan te geven wat dan precies beter zou zijn. Het gaat tenslotte niet zo zeer om het plan maar om de kwaliteit en consistentie van de uitvoering. Er zijn nog steeds meerdere wegen die naar Rome leiden. Dit boek zou in ieder geval een verrijking zijn geweest. Tijdens het lezen bekroop me af en toe het gevoel dat de boeken in de verkeerde volgorde uitgebracht zijn. Achteraf ben ik van mening dat het zo toch goed is. Je moet het model eerst begrijpen voordat je de samenhang echt doorhebt en kunt toepassen in je eigen organisatie. ‘Waarde propositie ontwerp’ heeft meer het karakter van een werkboek, ik adviseer iedereen dan ook om eerst ‘Business Model Generatie’ te lezen en dan aan de slag te gaan met ‘Waarde Propositie Ontwerp’. Dit boek bevat alle aanwijzingen om het model toe te passen en te komen tot een werkelijke waardepropositie. Naast methodes en modellen geeft het boek ook de problemen aan die je wellicht zult tegenkomen. ‘Waarde propositie ontwerp’ is een waardevol boek voor eenieder die zich bezighoudt met strategie en of het creëren van toegevoegde waarde.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.