Ondernemen, wat is dat? Opvallend is dat er boekenkasten volgeschreven zijn over allerlei aspecten van bedrijfsvoering. Dikke pillen over strategievorming van grote ondernemingen, over 'change', over modellen, marketing, personal branding. Maar over 'ondernemerschap'? En dan vooral een boek dat zinnig is voor een 'startende, kleine, ondernemer' als een zzp'er? Dat valt eigenlijk wel tegen. Het zal deels komen omdat uitgevers stellen dat ondernemers geen boeken lezen; en professional wel. Zit iets in. Wel lastig wanneer je als 'professionals' (wat de meeste zzp'ers zijn) grip wil krijgen op de term 'ondernemen' en daar dan een boek over zou willen lezen. En toen kreeg ik het boek 'Succesvol ondernemen. P's of cake' van Mechteld Daniels en Wilma Straatman in handen. Een praktisch doe-boek over ondernemerschap. Geen hoogdravende theorieën, maar een overzichtelijk stappenplan met de nodige lijstjes en oefeningen die je meteen kunt doen. Aardig is dat de auteurs veel Nederlandse ondernemers geïnterviewd hebben. En dan gelukkig niet de grote namen, maar meer de 'guy/girls next door'-types. Hun lessen staan verwoord in korte quotes. De auteurs koppelen die uitspraken aan gangbare en veelal bekende modellen uit de managementliteratuur. Dat geeft een leuke mix van de praktijk en theorie. Waarbij de auteurs zich hebben durven te beperken door de gebruikte modellen niet uitputtend toe te lichten, maar eenvoudig weg naar literatuur en sites te verwijzen voor meer verdiepende informatie. Dat houdt het overzichtelijk. En wat is succesvol ondernemerschap? Mechteld Daniels en Wilma Straatman zijn tot de conclusie gekomen dat het gaat om het combineren van drie P's: Passie, Power en People. - Passie om te weten wat je wilt bereiken; - Power om daadwerkelijk te doen en je droom gedreven waar te maken; - People om te weten wie je bent, wat je kan en wie je nodig hebt om je doelstellingen te bereiken. Het is essentieel om de drie P's te combineren, om een samenhang aan te brengen tussen 'Wat wil je?', 'Wat doe je' en 'Wie ben je, wat kan je en wie heb je nodig'. Dat zijn misschien wat voor de hand liggende vragen, maar het blijft lastig om deze punten expliciet te maken. Keuzes te maken en daaraan vasthouden. Een plan hebben en dat, met gebruik van de juiste mensen, ook uit te voeren. Ergens in die stappen wil het bij zelfstandige interim-professionals nog wel eens mis gaan. Net niet helder genoeg kunnen vertellen wat je doet. Toch te snel 'ja' zeggen op een opdracht waar je niet je passie in kwijt kunt. Net te vaak een plannetje bedenken en dat niet uitvoeren omdat de waan van de dag alle aandacht vraagt. ('Het verschil tussen ondernemen en succesvol zijn, is executiekracht. Je moet je plannen ook uitvoeren' is zo'n quote van een ondernemer uit het boek). En daarmee net te vaak het gevoel te hebben niet zelf de regie te hebben over je zzp-carriere. Daarin zit de wijze les verscholen die zelfstandige interim-professionals van succesvolle ondernemers kunnen leren. Zonder ook zelf een 'echte' onderneming te starten, met alle sores van dien. Waarin het boek 'Succesvol ondernemen. P's of cake!' mee kan helpen is om je even stil te laten staan bij een paar essentiële zaken. Waar deed je het ook al weer voor? Waar wil je naartoe? Hoe ga je dat bereiken en wie gaan je daarbij helpen? Vragen dus waar je best antwoord op weet te geven. Het zorgt er – met praktische oefeningen, taken en spiegels – voor dat je die antwoorden op die essentiële vragen ook scherp formuleert, dat je geen onderwerpen overslaat en alles in samenhang brengt. En om terug te komen op de discussie over wat ondernemerschap nu is. Nico Kaandorp formuleert dat in het boek simpel en scherp: ´Ondernemen betekent dat je een idee hebt, daar een markt voor ziet, in staat bent het te verkopen, ervan te leven en erdoor geïnspireerd wordt.` Herken je je daar in?
Over Hugo-Jan Ruts
Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer en 'editor-in-chief' van het kennisplatform ZiPconomy, een onafhankelijke kennisplatform en community met als doel eigenzinnige meningen over de flexibilisering van organisaties & de markt voor interim professionals bij elkaar te brengen. Online & offline. Daarnaast adviseert Ruts organisaties over ontwikkelingen in die ZiP-economie en geeft hij trainingen en lezingen over de flexibilisering van organisaties en de arbeidsmarkt, en de consequenties daarvan voor zowel organisaties als interim professionals.