Social media experts Gerrit Heijkoop en Paula Vos zagen het gebeuren en schreven samen een boek dat de ondernemer (weer) plezier geeft in social media: Trending Topic: We moeten iets met Social Media.. #MaarWat? Gerrit: ‘De titel zegt het al: veel mensen denken dat ze iets ‘moeten’ met social media, maar hebben daar helemaal geen zin in. Ze voelen zich verloren in de techniek en raken gefrustreerd door de overload aan non-informatie. Maar als je het medium een beetje gaat snappen, biedt het prachtige mogelijkheden. Die kant wilde ik laten zien.’ Gerrit Heijkoop en Paula Vos kozen voor een afwijkende boekvorm. Trendic Topic is geschreven als een managementroman. ‘Handboeken over social media zijn er al genoeg. Ze schrikken vaak meer af dan dat ze enthousiasmeren,’ aldus Gerrit. ‘Daarom hebben wij voor een romanvorm gekozen. ‘We wilden bruikbare tips geven, maar laten ook zien hoe onze aanbevelingen in praktijk werken. Het dwong ons als auteurs om heel concreet te worden,’ vertelt Gerrit. ‘En misschien nog wel belangrijker: we wilden een boek maken dat we zelf ook graag zouden lezen. Gewone managementboeken zijn er al genoeg!’ ‘Het boek volgt de avonturen van Victor, directeur van de fictieve Nederlandse Vereniging voor Knaagdierprofessionals. Hij moet binnen drie maanden een congres vol krijgen en iedereen raadt hem aan social media in te zetten. Daar ziet hij erg tegenop. Veel lezers herkennen zich daarin. Aangemoedigd door zijn omgeving gaat Victor toch aan de slag en dan blijkt het minder eng en moeilijk dan hij dacht. Een belangrijke les uit het boek is: houd het persoonlijk, begin dichtbij.’ Een managementroman is inderdaad weer eens wat anders. Het verhaal is humoristisch, spannend en vlot geschreven. Het zorgt ervoor dat de (zelfstandig) ondernemer die al langer actief is met social media geprikkeld wordt om na te denken of hij dat wel op de juiste manier doe. Beginnende social media gebruikers krijgen de nodige praktische informatie. Niet precies over de knopjes en instellingen van Twitter; wel inzicht wat nu de onderliggende principes zijn die het verschil maken tussen ‘maar wat doen’ op social of gericht een doel bereiken.
Over Hugo-Jan Ruts
Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer en 'editor-in-chief' van het kennisplatform ZiPconomy, een onafhankelijke kennisplatform en community met als doel eigenzinnige meningen over de flexibilisering van organisaties & de markt voor interim professionals bij elkaar te brengen. Online & offline. Daarnaast adviseert Ruts organisaties over ontwikkelingen in die ZiP-economie en geeft hij trainingen en lezingen over de flexibilisering van organisaties en de arbeidsmarkt, en de consequenties daarvan voor zowel organisaties als interim professionals.