Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Inclusieve communicatie - ‘Zet je op scherp’

Een boek over een actueel onderwerp: ‘Inclusieve communicatie’. Met als ondertitel ‘Alles wat je moet weten om een divers publiek te bereiken’. Altijd fijn als een boek een actueel thema bij de horens vat, en mij beter laat begrijpen wat het inhoudt en hoe ik er op strategische wijze mee om kan gaan. En dat doet dit boek.  

Eric van Arendonk | 11 april 2022 | 2-3 minuten leestijd

In Inclusieve communicatie beschrijft Hanan Challouki een actuele worsteling van menige organisatie: het op goede wijze inzetten van je communicatiemiddelen en daarbij je boodschap op een de juiste wijze over te brengen. Dagelijks zien we nog de geforceerde boodschappen, waarin men tracht om inclusief over te komen, maar het van alle kanten zichtbaar is dat het niet gemeend is.

Spijker

De auteur slaat werkelijk de spijker op de kop als ze stelt dat het nagenoeg onmogelijk is om inclusief te communiceren indien je van nature niet inclusief bent. Dan word je als organisatie geheid doorzien. Ze geeft hier in het boek voorbeelden van, en niet van de kleinste organisaties. Zo is het bijna niet te bevatten dat H&M volledig de plank misslaat met een afbeelding op hun website waarop twee jongetjes staan afgebeeld. Een ervan is een zwart jongetje met een hoody aan met daarop de woorden ‘Coolest monkey’. Een duidelijk voorbeeld waaruit blijkt dat deze organisatie met het onderwerp inclusiviteit totaal niet bezig is. Immers: hoeveel mensen zijn er wel niet betrokken bij zo'n campagne? Dat ook niemand bij de fotoshoot en het up to date houden van een website geageerd heeft, zegt veel. Is er dan niemand geweest die zich afgevraagd heeft of dit beeld wel de juiste waarde van het bedrijf toont?

Drie waarden

De auteur Hanan Challouki geeft ons drie waarden mee van inclusieve communicatie; authenticiteit, moed en transparantie. Waarbij de kanttekening gezet moet worden dat dit niet alleen voor communicatie opgaat maar voor de hele organisatie. Dit onderschrijf ik volledig. Communiceer wat en hoe je bent in plaats van wat je misschien zou willen zijn of hoe je door anderen gezien wilt worden. Je valt een keer door de mand en de landing zou wel eens heel hard kunnen zijn. Blijf bij jezelf en als het wereldbeeld verandert, pas je dan aan de veranderende omgeving aan. En zo niet: trap dan niet in de valkuil om te doen alsof, dat zou zich wel eens tegen je kunnen keren.

Inclusieve communicatie is een actueel, goed en vlot leesbaar boek met de nodige eye-openers. Goed om te lezen voor iedereen die met communicatie en marketing bezig is. Het zet je weer even op scherp om vooral jezelf te zijn en van daaruit te communiceren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden