Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nils - ‘Interactieve beleving waarin het boek slechts een rol speelt’

‘Nils’ is een spannend boek voor in de avonduren. Het platform waar het boek onderdeel van uitmaakt, vraagt om een goede studie en heisessies met het leiderschapsteam. Een geslaagde combinatie van boek, videos en bruikbare templates.

Henk Jan Kamsteeg | 20 april 2022 | 3-4 minuten leestijd

Antwoorden op vragen als hoe je je onderscheidt als ondernemer of hoe je unieke formule te vinden, ga in het boek Nils niet krijgen. Nils is dan ook geen managementboek zoals we er velen van kennen, maar is slechts een onderdeel van een groter platform (‘een interactieve beleving’), met video’s, interviews en handige templates om als ondernemer direct mee aan de slag te gaan. Het boek is, wat de auteurs noemen, een ‘managementthriller’, die op zichzelf prima past op de boekenplank tussen de andere thrillers.

Gallemiezen

Zonder al te veel weg te willen geven, eerst kort iets over het verhaal. Nils is een zakenman die er – zacht gezegd – nogal een puinhoop van maakt. Van zijn eigen prioriteiten, van zijn bedrijf en zeker van zijn huwelijk. Zijn drankverslaving lijkt hem beetje bij beetje naar de gallemiezen te helpen. Wanneer hij betrokken raakt bij de wereld van de Russische maffia is het leed nauwelijks meer te overzien. Genoeg ingrediënten dus voor een spannend boek. Al denk ik dat de Bond tegen het vloeken, die bij ieder ander managementboek tevreden de pagina’s kan omslaan, van Nils een compleet dossier kan maken.

Zelf de held

Maar zoals gezegd, is ‘Nils’ veel meer dan een goed verhaal. Spannend wordt het misschien wel het meest wanneer we de site induiken. Spannend, omdat het nu niet over een fictief personage gaat, maar over onze eigen business – en dus toekomst. Het begin van een reis die van de meesten van ons vraagt de nodige obstakels te overwinnen. Een verhaal dus waarin we zelf de held van het verhaal zijn.

Zoals in elk goed boek het geval is, heeft de held een gids nodig die hem of haar in de reis begeleidt. Bij Nils is dit het personage Albert Vrijman, de peetvader van Nils, die in korte video’s ons door de zogenoemde Nils-methode leidt.

De reis

De reis leidt ons langs thema’s als persoonlijke ambitie, kernwaarden, missie en visie en het binnenhalen van klanten. Bij elk onderdeel vliegen Gerben Nijmeijer en Barry van Beem nieuwe gidsen in, in de vorm van interviews met experts uit het vak. Geen fictieve personages dit keer, maar mannen en vrouwen als Gerben van de Ven (egenaar van Tilaa), Grazia Mariani-Plaggenmersch (financieel strateeg bij GWM Business improvement) en Bas van der Veldt (CEO van AFAS).

Laatstgenoemde gaat desgevraagd in op het vormen van een strategie. ‘Ik ga je nu iets vertellen wat je waarschijnlijk niet wil horen. Bij AFAS doen we niet aan heisessies en vergezichten. Onze strategie hier is ‘de 1% beter strategie’. Elke week 1% beter, dan heb je aan het einde van een jaar hele grote stappen gemaakt. Voortdurend kleine verbeteringen stapelen. Dat is ook strategie, voor je klanten én voor je medewerkers met liefde en passie voortdurend verbeteren. Mini aanpassingen, maar wel de hele dag door.’

Liefde en passie

Boeiend is ook wat Van der Veldt verder deelt: ‘Mijn strategische analyse doe ik door mijn klanten en concurrenten te leren kennen. Ik bezoek ze en let dan goed op. Hoe word ik ontvangen? Krijg ik koffie, wat voor koffie? Ik kijk om hoekjes. Spreek met mensen. Ik bestel de software van mijn concurrenten. Op mijn eigen naam. Op die manier vorm ik een beeld van bedrijven. Doen ze gewoon wat ze doen, of zit hier liefde en passie in? Bij kleine bedrijven vind ik die passie nog, bij veel grotere bedrijven niet meer. Bij AFAS willen we juist die totaalorganisatie zijn. Niet alleen onze software moet goed zijn, maar ook onze maar ook onze gemberthee met sinaasappel.’

Bovenstaande citaten bieden al genoeg stof tot nadenken. En dan is de reis nog maar net begonnen. Nu maar hopen dat we gedurende onze zoektocht en het vormen van onze eigen strategie aan de hand van de Nils-methode het onderscheid kunnen blijven maken tussen fictie en non-fictie.

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden