Iedereen heeft te maken met het overbrengen van informatie, zowel in een werkomgeving als privéomgeving. En de waarde van de boodschap is zo hoog, als hoe de ontvanger het bericht binnen krijgt. Auteur Debeuf helpt hier op een goede wijze bij. Niet alle adviezen zijn verrassend, ze zijn allemaal nuttig en vaak noodzakelijk om het doel te bereiken.
Vormgeving
Ann Debeuf geeft aan dat zelfs bij grote projecten met grote budgetten de vormgeving een lage prioriteit krijgt. Dat is jammer natuurlijk. Er is door deskundigen immers veel tijd in de teksten gestoken. Maar de vormgeving - en dus het echt overbrengen van de boodschap - blijft vaak een ondergeschoven kindje. Terecht zegt Debeuf dat de meeste mensen niet opgeleid zijn in vormgeving en ontwerp. Dat is een vak apart, en met dit boek wil zij iedereen aan de hand nemen bij het maken van een paar grote stappen vooruit. Op weg naar je eigen p(l)akkend design!
Het boek
De titel is pakkend, of plakkend. Het boek is prettig leesbaar en heeft een mooi formaat en layout. Alles wordt mooi geïllustreerd met zowel afbeeldingen als schema's, en zeker niet te vergeten de checklists. Met 148 pagina's is het boek dik genoeg om alles te vertellen en dun genoeg om het binnen een beperkte tijd te lezen.
De belangrijkste onderdelen in dit boek zijn:
- een heldere boodschap!
- structuur
- bouwstenen lay-out
- letters en leesbaarheid
- kleur, slim gebruiken
- het gebruik van beelden (foto's, tekeningen, schema's)
- creëer focus door eenvoud
- papier of scherm?
Samenspel
En al deze onderdelen hebben als doel om de inhoud te ondersteunen en/of krachtiger maken. Debeuf verwoordt dit als volgt: 'Of je informatie blijft hangen bij je publiek of lezer, heeft met veel factoren te maken. Het is een samenspel van inhoud, de opbouw van het verhaal en de storytelling, de manier van presenteren, de kwaliteit van het materiaal, … Ook het publiek, de timing en de plaats spelen een rol. Eén ding staat echter altijd centraal en dat is de inhoud.
Onzichtbaar
Dat vormgeving belangrijk is daar twijfelt de schrijfster geen moment aan. En ik sluit me hierbij aan. Als je alleen al denkt aan saaie stukken tekst die je moet lezen óf dezelfde tekst in een prettige opmaak met mooie letters en kleuren en afbeeldingen als ondersteuning, natuurlijk maakt dat een verschil!
De ondersteuning moet wel dat doel blijven dienen, dus niet een ding op zichzelf worden, oftewel het moet geen decoratie worden. En heldere vormgeving is onzichtbaar, aldus Debeuf.
Keep it simple
In het tweede hoofdstuk helpt de schrijfster de lezer in 'keep it simple', oftewel: eenvoud siert. Daarbij gaat ze in op het gebruik van witruimte, de bouwstenen van een layout (tekst, beeld, visuele elementen), kleuren of symbolen die duidelijk maken dat bepaalde onderdelen bij elkaar horen, het opdelen van de tekst in behapbare stukken, focus op één boodschap tegelijk.
Visuele flow
In de volgende hoofdstukken komt het gebruiken van beelden, zowel foto's als grafieken aan bod. Daarna heeft Debeuf aandacht voor de structuur, waarbij consistentie herkenbaarheid oplevert. Ook moet er een visuele flow zijn, je helpt hiermee je lezer. En natuurlijk alles over lettertypes & leesbaarheid. Het opdelen van teksten in kleinere stukken – chunking genoemd, verhoogt de leesbaarheid. Er worden duidelijke voorbeelden gegeven.
Welkom
Het hoofdstuk over kleur spreekt mij ook aan. Weer zijn er geen adviezen die heel verrassend of vernieuwend zijn, toch zijn de adviezen voor mij welkom en ga ik ze gebruiken. Om een tipje van de sluier te lichten: gebruik maximaal 3 kleuren en gebruik te kleuren niet allemaal evenveel.
Kortom, Plakkend design is een goed boek dat ik iedereen wil aanraden. Het ontbreekt aan niets en het helpt je zeker om jouw boodschap goed over te brengen en ik denk dat je ook bewuster een eigen, herkenbare stijl kan ontwikkelen op termijn.
Over Annemiek Sierhuis
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.