Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het Bestsellerboek - ‘Interessant kijkje in de keuken’

Iedereen denkt er wel eens aan: het schrijven van een boek. Steeds meer professionals, zzp-ers en ondernemers pakken de pen op en schrijven hun eigen ‘businessboek’. Natuurlijk wil je ook dat er veel van worden verkocht, maar dat blijkt in de praktijk best lastig. In ‘Het Bestsellerboek’ lees je hoe je een succes maakt van jouw businessboek en op 1 komt in de bestsellerlijst.

Sjors van Leeuwen | 29 juli 2022 | 4-5 minuten leestijd

Hoe komt het dat sommige managementboeken een bestseller worden en andere min of meer vergelijkbare boeken een roemloos bestaan leiden? Hoeveel boeken moet je verkopen om van een ‘bestseller’ te spreken en wanneer heb je een ‘evergreen’ te pakken? Wat zijn de beste manieren om je boek te promoten en wat kun je van een uitgever verwachten? Wat levert het schrijven van een businessboek op? Hoe bepaal je de verkoopprijs? Hoeveel boeken verkoop je in de regel en wie verdient er aan zo’n boek? Wat moet je doen om de verkoop van jouw boek een flinke boost te geven en op nummer 1 te komen in de Bestseller 60 van CPNB of de Managementboek Top 100?

Geheim van de smid

Het antwoord op deze en andere vragen lees je in Het Bestsellerboek van Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit. Een boek met de toepasselijke subtitel: De mythe ontkracht: hoe je eerlijk op 1 komt en van je businessboek een succes maakt. Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit hebben samen meer dan 25 jaar ervaring in het boekenvak. Samen gingen ze op zoek naar het geheim van de smid: hoe zorg je ervoor dat jouw businessboek een bestseller wordt? Geen gemakkelijke opgave, want alleen al op Managementboek.nl staan meer dan 40.000 boeken over tal van onderwerpen.

Eerste letters

De resultaten van hun zoektocht legden de auteurs vast in een praktisch en vlotgeschreven boek. Ze maken daarin goed duidelijk dat de marketing van je boek al begint voordat je de eerste letters op papier heb gezet. Met alleen het schrijven van een boek ben je er niet, dan begint het pas. Een wijze les die veel boekenschrijvers vergeten. De auteurs putten daarbij niet alleen uit eigen ervaring. Ze interviewden ook Monique Bransen van uitgeverij Haystack en bestseller­auteurs als Bart van den Belt, Elke Wiss, Robin Stevens, Cynthia Schultz en Jos Burgers, de ongekroonde koning van de businessboeken.

Geen rocket science

Het Bestsellerboek staat vol met informatie, voorbeelden en praktische tips. Over het schrijven, uitgeven, promoten, verkopen en distribueren van jouw eigen businessboek. Veelvuldig toegelicht aan de hand van best practices en eigen ervaringen van de auteurs. Alle P’s van de marketingmix komen aan bod. Het is allemaal geen rocket science, met gezond verstand kom je een eind. Denk aan de inzet van sociale media, meelezers en recensenten, het delen van recensies en stukken tekst via blogs, het laten reserveren van het boek in wording via de eigen website (zorgt meteen voor een verkooppiek bij de verschijning) en het vroegtijdig betrekken van potentiële lezers/kopers, bijvoorbeeld via een prijsvraag op LinkedIn voor het kiezen van de beste boektitel of het mooiste boekontwerp.

Zakelijke spin-off

De auteurs laten de echte verkoopcijfers zien en dan begrijp je meteen dat het schrijven van een businessboek voor de meeste schrijvers geen vetpot is. Maar, zo geven de auteurs aan, het schrijven van een businessboek kan tal van andere voordelen bieden, waardoor het toch een lucratieve investering kan zijn. Als schrijver van dertien managementboeken kan ik dat beamen. Het schrijven van een boek is niet alleen leuk en leerzaam, de zakelijke spin-off van een boek kan groot zijn en jarenlang aanhouden, want als je een boek hebt geschreven ‘heb je er verstand van’.

Gestructureerde aanpak

Het Bestsellerboek geeft een interessant kijkje in de keuken van businessboekenschrijvers, de rol van uitgevers en de vaak wat ondoorzichtige wereld van managementboeken, succesverhalen en verkooplijstjes. Je krijgt tips en trucs om op een slimme manier de verkoopcijfers van jouw boek op te krikken, op weg naar de nummer 1 positie in de bestsellerlijsten. Dat gaat niet vanzelf. Het vraagt een goed boek en een gestructureerde aanpak. Je moet er veel tijd en energie in stoppen en een beetje geluk hebben. Rest de vraag: is het de auteurs gelukt om zelf een bestseller te schrijven? Wie het weet mag het zeggen, maar ze lijken goed op weg. Op het moment van schrijven van deze recensie, 17 juli 2022, was de hoogst bereikte verkooppositie nummer 12 in de Managementboek Top 100. (Inmiddels staat het op nummer 3, red.)

Laat je niet gek maken

Het Bestsellerboek is een handig boek(je) voor iedereen die ooit een businessboek wil schrijven, er misschien nu een schrijft of simpelweg meer exemplaren wil verkopen van zijn businessboek. Laat je niet gek maken door alle ‘succesverhalen’ op sociale media. Het lijkt soms dat Nederland meer bestsellerauteurs heeft dan er inwoners zijn. Om met uitgever Monique Bransen af te sluiten: ‘Voor ons is het ook een goed boek als het de auteur gebracht heeft wat het wilde’. Succes met je businessboek!

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Charlotte Meindersma, Hanneke de Wit
Het Bestsellerboek

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden