Dit boek is een genot om te lezen. De humor spat ervan af, dat begint al op de copyrightpagina. Nergens las ik een tekst als deze: ‘Op de inhoud van dit boek rust auteursrecht. Shocking, I know! Nou leg ik in dit boek niet uit welke uitzonderingen het auteursrecht allemaal kent, en waar je mijn toestemming helemaal niet voor nodig hebt, zoals het citaatrecht en de privékopie. Wil je daar het fijne van weten, lees dan vooral mijn vorige boek #contentrecht. Dus wees een beetje lief en maak geen verveelvoudigingen, buiten de wettelijk toegestane uitzonderingen. Of vraag gewoon even om toestemming, goed? Mooi, afgesproken!'
Je bent nog niet eens echt begonnen in het boek, en je weet al dat het een combi van wetgeving, marketing en humor gaat worden. Knap gedaan! Het raamwerk van het boek bestaat uit alles wat een startende ondernemer moet weten, waarbij met name op de wet- en regelgeving een verdieping is gemaakt. 11 interviews met ondernemers die rond de 10 jaar zelfstandig zijn, geven er een fijne persoonlijke touch aan.
De hoofdstukken dekken de volgende onderwerpen af:
- Wanneer ben je ondernemer? Moet je een team hebben, of kan het ook als ZP-er? Charlotte vertelt smakelijk hoe zij als ‘zonder personeel 'ondernemer een coachingstraject werd ‘uitgetieft' omdat ze geen team wilde, en zet daar tegenover een zeer marketing-vaardige kroegbaas die gratis biertjes geeft. Haar conclusie: als ondernemer is veelzijdigheid key. Dat onderscheidt de ondernemer van de professional of de werknemer, die one trick ponies zijn.
- De rechtsvorm. Een fijn hoofdstuk over de verschillen tussen eenmanszaak, NV, BV en andere rechtsvormen.
- De naam en het logo van je onderneming. Heel nuttig overzicht van de verschillen tussen je statutaire naam, je handelsnaam/namen en je merk, wat wel en niet mag en hoe je ze registreert. Dit is typisch zo'n hoofdstuk dat ik bij de start van mijn onderneming had willen lezen.
- Dan een hoofdstuk dat inspireert en aanzet tot wat reflectie, en daar is deze vakantietijd perfect voor: Wat is succes? Heel treffend is het bekende verhaal over de visser, die 's ochtends wat vis voor zijn gezin vangt en de rest van de dag doorbrengt met familie en vrienden. Een ondernemer stelt hem voor meer te gaan werken, zo winst te maken en daarmee een bedrijf starten met vissende werknemers en dan later, als hij rijk is, te luieren....
- Doelen stellen en keuzes maken. Ik vond de methode van de 3 P's heel nuttig en heb hem direct gebruikt.
- Fouten maken moet. Daarin las ik niets nieuws, ha ha.
- Verdienmodellen, met de bekende uurtje-factuurtje, affiliate sales, abonnementen, etc, geeft een goed overzicht van wat mogelijk is. Een goede tip is om voor inspiratie eens buiten je eigen vakgebied te kijken.
- Team opbouwen. Hierbij o.a. nuttige tips om binnen de wet DBA te blijven als je freelancers inhuurt.
- Eerlijke marketing. Marketing is Charlotte's hobby, en dat kun je merken aan dit hoofdstuk. Ik was plezierig verrast met het deel over ‘eerlijke marketing', en leerde weer wat meer over emailmarketing en het recht op verzet.
- PR. Hoe kom je in de krant? Hoe schrijf je een persbericht (en: zou je dat wel doen?).
- Je aanbod en het aanvaarden daarvan. Wanneer is iets een overeenkomst? In dit hoofdstuk vind je voornamelijk wet- en regelgeving, en alweer: dit had ik eerder willen lezen.
- Prijzen.
- Factureren. Hierin ook een heel nuttig overzicht van wettelijke incassokosten (met een foutje erin, sja ik ben van de cijfers, sorry Charlotte!).
- Je opdracht opzeggen (onder de herkenbare titel ‘Hoe kom je van die kut-klant af?'). Je denkt dat dat makkelijk is, maar dat is niet zo, er zijn best wel wat regelingen waar je rekening mee moet houden.
- Checklisten voor juridische verplichtingen, voor de verplichte informatie en documenten.
Elk hoofdstuk geeft je de mogelijkheid tot verdere verdieping, of aankoop van een document, via een QR-code die naar Charlotte's website leidt. Links naar verdere informatie op een website zijn gangbaar, maar een link direct naar een betaalde dienst of product zag ik nog niet eerder. Slimme marketing.
Charlotte geeft aan dat haar doelgroep is: degenen die vastzitten in hun onderneming of willen professionaliseren. En inderdaad, na 12,5 jaar ondernemerschap leerde ik dat het nog wel ietsjes professioneler kan bij mij. Het overgrote deel was (inmiddels) wel bekend, en gelukkig maar. Voor de startende ondernemer, of degenen die hierover denken, is het een echte Must-Read. Zelden een boek gezien waarin je zo snel en zo fijn wordt geïnformeerd over alles wat je als starter moet weten. Het gaat niet superdiep, maar maakt je wel aware van zaken waar je je misschien extra in moet verdiepen.
Echt ondernemen is bijzonder prettig geschreven, zonder het formele taalgebruik wat je van een juriste zou verwachten. De humor is goed gedoseerd en de voorbeelden zijn prima. Verder is het boek goed verzorgd (ik ben allergisch voor typo's maar trof ze niet aan, naast dat ene puntje), met een fijne afwisseling tussen de kennis en de voorbeelden. Ik vond niet alle interviews evenveel bijdragen, maar de ervaring van anderen die ook zo rond 10 jaar ondernemen is leuk als reflectie. En fijn dat het niet de ‘usual suspects' zijn, deze ondernemers waren (voor mij) nieuw en hun verhalen dus fris.
En nu maar hopen dat ik met mijn citaten het auteursrecht niet geschonden heb...
Over Elly Stroo Cloeck
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.