Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

 Van idee tot podcast - ‘Een praktische handleiding’

Podcasts, wie luistert ze niet? Ze vliegen ons om de oren. Met de toenemende populariteit van podcasts is de concurrentie ondertussen enorm. Een hele kunst om nog origineel uit de hoek te komen. Lijkt podcasting je wel leuk, maar zoek je naar die originele invalshoek? In ‘Van idee tot podcast’ neemt Rutger Steenbergen je mee in het plannen, maken en promoten van je podcast. Een handig boek om je idee om te zetten in een plan.

Sibrenne Wagenaar | 15 september 2022 | 3-5 minuten leestijd

Een podcast beginnen is niet zo moeilijk, maar volhouden wel. De auteur van het boek Van idee tot podcast in 60 minuten heeft het zelf ondervonden: hij is meerdere podcasts begonnen, puur uit enthousiasme maar zonder duidelijk doel. Na een paar afleveringen stopte hij omdat het te weinig opleverde. Maar inmiddels heeft hij een zeer succesvolle SEO podcast.

De gedachten die ik hierboven noem weerhouden mij er tot nu toe van om een podcast te maken. Ik heb best wat ideeën, maar waar begin ik aan? En ik ken mezelf: ik ben heel goed in het starten van iets nieuws, want dat is leuk en geeft energie. Maar een succesvolle podcast gaat over luisteraars vinden, netwerk opbouwen, promoten en volhouden.

Loop jij ook rond met het idee om een podcast te maken? Dan is dit boek geknipt voor jou, want de vele vragen en tips gaan je echt helpen om tot een concreet plan te komen. In vier stappen - en met heel concrete tips en handreikingen - ga je aan de slag met je eigen podcast.

Plannen

Bepaal je doel, bedenk wie je ideale luisteraar is en wat je boodschap gaat zijn. Hoe ga jij het leven van je luisteraar leuker maken? Een vaste vorm en lengte van je podcast geeft houvast. Kies je voor een interviewvorm of wil je misschien verhalend aan het werk? Je kunt natuurlijk volop afkijken bij podcasts die je aanspreken. Zo ben ik wel fan van POM, een podcast over media, cultuur, technologie en ondernemen. En wat me daar wel aanspreekt is het soort keukentafelgesprekssfeertje dat presentators Alexander en Ernst-Jan creëren. Of het FCE Café met een afwisseling van rubrieken, zoals de grabbelton, nieuwtjes van de week en een kort interview met een gast.

In deze planningsfase kies je een unieke naam, bedenk je welke muziek past. Tot slot adviseert Rutger om je plan samen te vatten in een pitch. Leuke tip: neem de pitch op als audio. Mocht later de twijfel toeslaan, luister dan de pitch terug, dan weet je weer waar je het voor doet.

Produceren

Tijd voor het maken van de eerste aflevering. Rutger raadt aan om hier een zogeheten ‘run sheet’ voor te maken: van ijzersterke inleiding tot call to action. Hoe prikkel je de luisteraars? En hoe zorg je dat ze blijven luisteren? Voor cliffhangers kunnen we te rade bij Netflix: kijk eens naar de laatste minuut van je favoriete serie. Of ga op zoek naar de cliffhanger in jouw favoriete podcast. Een makkelijkere manier om de aandacht vast te houden is door een vraag op te werpen en die niet direct te beantwoorden. In dit deel lees je ook alles over apparatuur, opnametechniek en software voor de montage.

Publiceren

Om je podcast te delen heb je hostingruimte en een RSS-feed nodig. Dit kan gratis en eenvoudig met Anchor. In het boek lees je hoe dit werkt. Fijn is Rutgers’ boodschap dat je eerste podcast niet perfect hoeft te zijn. Geef jezelf de ruimte om te experimenteren, ga na hoe luisteraars reageren, vraag eens een collega om kritisch mee te luisteren en ontdek wat werkt.

Promoten

Tot slot: hoe krijg je luisteraars? Hoe val je op in de veelheid aan podcasts die er al zijn? Maak gebruik van een lanceringsstrategie, is het advies van Rutger. Kies een ijzersterke naam. Vorm een ‘lanceer’team dat je helpt bij de promotie. Breng je podcast onder de aandacht via social media. En ook het gebruik van shownotes bij je afleveringen vergroten je vindbaarheid.

Van idee tot podcast in 60 minuten is een praktische handleiding bij het maken van een podcast. Het is bovendien meer dan een ‘how to’-boek, door de ervaringen die Rutger als podcastmaker deelt en de inspirerende luister- en tooltips. Overweeg je een podcast te maken, dan vind ik dit boek een aanrader. Rutger gaat uit van een zakelijke redenen om met podcasting te beginnen, zoals meer zichtbaarheid of je klantenkring vergroten. Ik zie echter dat podcasts ook in organisaties steeds meer hun weg beginnen te vinden. Zo ontmoette ik een teamleider die wekelijks een korte podcast maakt om nieuwtjes te delen met zijn team. En in een leertraject voor verpleegkundigen vormen podcastverhalen van patiënten de opstap voor een gesprek over ‘cliëntgedreven werken’. Ook voor dit soort situaties biedt het boek waardevolle tips en handreikingen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden