Ronald Koopman verzamelde zo’n 1900 artikelen van de bekende F1-websites (f1maximaal, formule1, racingnews365, gp33), selecteerde, analyseerde en clusterde ruim 500 hieruit, en geeft ons zo een overzicht met inzichten van de coureurs, hun teambazen, de analisten, journalisten en anderen. Want wie weten nou beter wat Max zo succesvol maakt dan Max, Christian, Jos en Helmut? Verwacht dus geen analyse van Koopman, hij laat alleen de experts aan het woord. Het boek bestaat dus alleen uit quotes. Hoe origineel!
Presteren op F1-Niveau bestaat uit 12 hoofdstukken in 3 clusters. Het eerste cluster gaat over persoonskenmerken: houding, competenties en het totaalpakket. Het tweede cluster betreft de organisatie, met leiderschap, cultuur, visie en strategie, medewerkers, samenwerken en middelen (i.c. de auto). Het derde cluster is uitvoering, met strategie-uitvoering en ‘operationele’ uitvoering.
Latifi en Max
Ik kan het niet laten om de meest bijzondere quote direct te melden, want jawel, ook Latifi komt aan bod. Wat zouden we nu van Latifi kunnen leren? Dave Robson van Williams zegt het zo: ‘Hij beschikt over alles wat nodig is, maar hij moet zijn instincten wat meer gaan vertrouwen. Hij denkt altijd te veel na voordat hij iets doet. Hij lijkt haast wel té intelligent om in een bolide te stappen en dan maar blind zijn instincten te volgen. We weten dat hij die instincten wel degelijk heeft. Als wij een goede auto hebben, dan denk ik dat Latifi zijn instincten meer zal kunnen volgen’. Helaas gaan we dat in 2023 niet meemaken. En dat is ook een nadeel van het boek. We weten inmiddels hoe seizoen 2022 afliep en wie er in 2023 niet meer op de grid staan, of van team zijn veranderd. Dat geeft een bijzondere blik op de quotes.
Het overgrote deel van het boek gaat over het succes van Max. Niet zo gek, daar identificeren wij Nederlanders ons toch het meeste mee. En het overgrote deel van de quotes over Max zijn positief, zó positief dat het op heldenverering lijkt.
Lessen gebaseerd op succes, niet op falen
De mindere puntjes, zoals zijn wat agressieve rijstijl, komen pas aan het eind aan de orde, in het hoofdstuk Uitvoering. Maar hier wordt deze stijl toch ook geprezen, naast een enkele opmerking dat het aan zijn jeugd lag, en ‘je moet wel als je een mindere auto hebt’. Meer kritiek, en lessen daaruit, is er op Charles (naast veel positieve punten) en Lewis (naast heel veel positieve punten). Ook lezen we een quote met wat zelfkritiek van Nikita en één van Yuki. In het algemeen zijn de lessen echter gebaseerd op succes en niet op falen.
Een erg goed hoofdstuk vond ik ‘Cultuur en fit met de organisatie’, maar ook ‘Medewerkers’, waarin o.a. de leeftijd van Max (te jong?) en Kimi (te oud?) aan de orde komen, met als conclusie: kijk naar wat iemand kan en niet naar leeftijd.
Bijzonder is dat er ook wat (op het oog) tegenstrijdige punten in een hoofdstuk staan. Zo is het ‘goed om gebruik te maken van heel veel simulaties’ en ‘moet je niet te veel naar statistieken kijken’. Pas als je de quotes zelf leest, snap je waar het verschil in zit. De eerste gaat over afstellingen, de tweede over overwinningen. En ook ‘Doe gewoon hetzelfde als de concurrentie als je ervoor ligt’ en ‘Doe het tegenovergestelde van je tegenstander’. Natuurlijk is dit per situatie anders, het eerste gaat over Ferrari ten opzichte van Red Bull, het tweede over Red Bull ten opzichte van Mercedes. En achteraf zijn deze observaties natuurlijk makkelijk te geven.
Origineel
Een boek met quotes vind ik leuk, met name als de quotes precies bij de inhoud passen. Maar een boek met alleen maar quotes zag ik nog niet eerder, dit is bepaald origineel. Maar is het ook nuttig? Op zich wel, de teksten zijn van de coureurs zelf, of hun team, of analisten, in ieder geval van de experts op het betreffende onderwerp. Zou je het succes van Max door Koopman verklaard willen zien, of door Max zelf? Of door Christian, of Jos? Het blijft natuurlijk subjectief. In deze vorm is het eigenlijk een soort biografie, met hele duidelijke lessen over ambitie en winnen.
Praktisch
Ondanks de omvang is dit een heel praktisch boek. Er zit geen verhaallijn in, dus je kunt alle hoofdstukken afzonderlijk lezen. Elke quote heeft een titel, en die titel komt terug in de samenvatting van het hoofdstuk. Die samenvattingen staan ook in de bijbehorende website, en zijn downloadbaar. Een nuttige tip van Koopman is om het boek in etappes te lezen. Ik ben een groot fan van F1, maar was na 130 pagina’s wel weer even toe aan wat anders. Ik las het in drie etappes, dat was voor mij ideaal. Qua timing ook, want de race in Miami werd voorbereid en ik was helemaal in de stemming.
Achterin het boek staan verwijzingen voor alle quotes en de bijbehorende website heeft pdf’s van de betreffende artikelen. Makkelijk, om nog even de context na te lezen, en misschien nog belangrijker: om de datum van de quote te zien. In welke fase van de carrière van Max werd het gezegd?
Ook het vermelden waard is de uitvoering: een ingebonden uitgave met mooi dik papier en een geweldige kleurstelling. Een luxe uitstraling die mooi past bij deze miljoenensport.
Intuïtie
Leerde ik er nog iets van? Jawel. Wat me het meest bijbleef waren de stukken over intuïtie. Die intuïtie wordt opgebouwd door routine, verschrikkelijk veel oefenen. En daarop moet je op een gegeven moment durven vertrouwen. Ook al betekent dat, dat je de beslissingen van de teambaas soms overruled. Dus niet achteraf klagen dat jij vond dat het anders had gemoeten, maar zelf direct beslissen dat het anders gaat. Jij zit aan het stuur! En dat is natuurlijk de kern van leiderschap: aan het stuur zitten.
Over Elly Stroo Cloeck
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.