Het zijn tijden, metvolop veranderingen. Denk aan de CO2 discussie, verduurzaming, consumentisme en impact van sociale media. Daarmee zijn bestaande werkwijzen en successen geen automatisme meer. Succesvolle bedrijven zijn van de ene op de andere dag out of business, of lopen stevige ‘schade’ op.
Onderzoek
Prof. dr. Lidewey van der Sluis heeft onderzoek gedaan naar de succespatronen van organisaties. Ze stelde hierbij de volgende onderzoeksvragen centraal: Hoe verleggen organisaties grenzen? En meer concreet: welke patronen en principes springen op organisatieniveau in het oog?
Het onderzoek vond plaats door bestuderen van wetenschappelijke publicaties, praktijkvoorbeelden, nieuwsberichten, collegiale gesprekken, dagelijkse observaties, klassikale discussies en persoonlijke interviews.
Zeven patronen
Uit het onderzoek komt naar voren dat er zeven succespatronen zijn te onderkennen. Deze zeven patronen zijn:
1. Ladder to the moon: proactief nadenken over de vraag waar de organisatie toe dient met een collectief uitdagend doel
2. 3D-businessmodel: gaat over dromen, ruimte geven, bewegen, vertrouwen en samenspel tussen mensen
3. Mindset: hoe worden mensen in de organisatie gezien en wat beweegt ze
4. Future Fix Matrix: de hartslag en het energieniveau van de organisatie
5. De organisatie als menselijke energiecentrale: een combinatie van de vier voorgaande succespatronen. Hoe wordt je een powerhouse? Doe dat door inzetten van ambities, motivatie omzetten, relaties aanzetten en kansen voorzetten
6. Meesterschap in werkgeverschap: wat maakt goed werkgeverschap
7. De driehoekige drie-eenheid: mentaliteit, mogelijkheid en kwaliteit. Met thema’s als maak verbinding, benut je kansen en train je krachten
Structuur
Van der Sluis vertelt op een boeiende manier. Elk hoofdstuk volgt een duidelijke structuur. Van der Sluis beschrijft de succesfactoren en benoemt de kernpunten. Vaak gebaseerd of geïllustreerd aan de hand van een praktijkcasus. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting van het succespatroon. Ze daagt de lezer daarbij nog eens extra uit door het geven van leiderschapsadviezen en vragen voor verdere verdieping. Die laatste zetten aan het denken.
Krachtbron
Het boek maakt duidelijk dat mensen de krachtbron van een organisatie zijn. Kunst is om de mensen in ’n organisatie zo goed als mogelijk te richten, te laten samenwerken en betrokken te maken bij een gezamenlijk doel. Daarbij gaat het ook om het vereenvoudigen van complexiteit. Door regels, richtlijnen en procedures maken organisaties de samenwerking te complex. Dat gaat ten koste van bewegingsruimte van mens en organisatie met energieverlies tot gevolg.
Het boek Succespatronen – hoe organisaties grenzen verleggen is wat mij betreft een aanrader. Het boek helpt te leren van succesvolle bedrijven.
Over Frank van Kuijck
Frank van Kuijck is een onafhankelijk en zelfstandig professional in toezicht en advisering binnen de publieke sector. Hij is oprichter en eigenaar van het adviesbureau Toetssteen BV. Daarnaast is hij associate partner bij TransitiePartners. Hij heeft een achtergrond als Partner in de audit en adviespraktijk bij Deloitte en is docent Auditing aan de UVT Tilburg.