Mensen communiceren continu met elkaar en door middel van al die interactie geven ze samen betekenis aan waar ze mee bezig zijn. En als ze echt luisteren naar elkaar, kunnen ze van elkaar leren. Mensen veranderen in en door interactie en niet door de communicatie-instrumenten die op hen worden afgevuurd. Dat is de belangrijkste basisgedachte van het boek Draagvlak al geregeld? Communicatie – inleven, verbinden en samen betekenis geven – is voor de auteur het kernproces dat daaronder ligt.
Levend organisme
Een ander belangrijk uitgangspunt is dat de organisatie geen machine is, maar een levend organisme in verbinding met haar omgeving. Ook werkt Wigman vanuit een realistisch mensbeeld. We hebben in organisaties niet te maken met machineonderdelen, maar met mensen met eigen wensen, behoeften, belangen en eigenaardigheden. Mensen die leven en werken in een complexe omgeving waar alles met alles samenhangt. Een omgeving die onzeker is, veranderlijk en waar veel betekenissen naast elkaar bestaan. Complexiteit die ook binnen organisaties steeds meer speelt, kijk maar naar de hoeveelheid programma’s en projecten die tegelijkertijd op medewerkers worden losgelaten. Interactie is de enige manier om al ontwikkelend een weg te banen door al die complexiteit.
Verandering
Iedere verandering bestaat uit andere problemen en uitdagingen en vraagt dan ook iets anders van communicatie. Wigman behandelt in deel twee van haar boek zeven verschillende typen verandering en wat daarbij komt kijken. De eerste stap bij een veranderingsproces is een goede analyse te maken. Wat is de verandering en wat betekent ze, wat zijn de relaties tussen de actoren, wat is het veranderverhaal en wat betekent dit alles voor de te kiezen veranderaanpak?
Communicatiestrategie
In deel drie komt de communicatiestrategie aan bod: hoe kan communicatie bijdragen aan de veranderdoelen? De auteur reikt hierbij vier modellen aan als hulpmiddel. Ze geeft tips om te bepalen wie de spelers in de verandering zijn, wie welke rol gaat vervullen, hoe je medewerkers betrekt en naar ze luistert. Deel vier gaat over het opstellen van een communicatieaanpak voor de verandering.
Met Draagvlak al geregeld? zet Monica Wigman opnieuw een toegankelijk en praktisch handboek voor verandercommunicatie in de markt. Het leest als een trein en staat bomvol bruikbare informatie om de samenwerking met veranderaars te zoeken. Ik zet mijn exemplaar naast haar vorige boek, wie weet komt er nog meer in de toekomst.
Over Nico Jong
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.