De AI Revolutie van Maarten Sukel, begint met een uitleg van wat kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) precies zijn. Daarna volgt een diepgaande analyse van de drijvende krachten achter de AI-revolutie, zoals de immense rekencapaciteit en de drang naar winst bij grote technologiespelers. Sukel belicht ook de donkere kant van AI, waarbij algoritmen stereotypen versterken en privacy en veiligheid in het geding komen.
Synthetische media
Een interessant aspect van het boek is een bespreking van synthetische media. Sukel laat de lezer nadenken over de grens tussen feit en fictie in een wereld waarin AI steeds realistischere beelden en geluiden kan produceren. Daarnaast behandelt hij de invloed van AI op sectoren als gezondheidszorg, werk en onderwijs, en pleit hij voor een grondige herziening van het onderwijssysteem om jongeren voor te bereiden op een wereld met AI.
Regelgeving en toezicht
Sukel schuwt ook de ethische aspecten van AI niet, met hoofdstukken gewijd aan privacy, transparantie en controle. Hij roept op tot meer regelgeving en toezicht op het gebruik van AI, om ervoor te zorgen dat technologische vooruitgang hand in hand gaat met menselijke waarden en (maatschappelijke) belangen.
Het boek eindigt met een blik op de toekomst van AI, waarbij Sukel zowel de mogelijkheden als de gevaren benadrukt. Hij benadrukt het belang van een goed begrip van AI en kritisch denken, met name voor de jongere generatie die de toekomst van technologie zal vormgeven.
Breed publiek
Al met al biedt Maarten Sukel met De AI Revolutie een uitgebreid en informatief overzicht van de huidige stand van zaken en de toekomstperspectieven van AI. Hij slaagt erin om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek, en nodigt de lezer uit om na te denken over de impact van AI op onze samenleving.
Over Marije Teerling
Marije Teerling is Principal Business Consultant bij Adviesgroep Novius en Leading Professional Experience Management bij Royal HaskoningDHV. Ze heeft ruim 20 jaar ervaring in het creëren van sterke klantrelaties, het stimuleren van innovatie en het realiseren van klantgedreven digitale transformaties.