De titel ‘Zakenvrouw van het jaar’ wordt jaarlijks toegekend door het champagnemerk Veuve Clicqot. De weduwe Cliquot kreeg het champagnebedrijf in de 19e eeuw uit de erfenis van haar overleden man. Tegen de verwachtingen en tijdgeest in, bloeide het bedrijf onder haar leiding op en revolutioneerde de sector. Ter ere van deze nagedachtenis benoemt het merk jaarlijks in verschillende landen de zakenvrouw van het jaar.
Zoals Groenenboom in haar boek beschrijft worden aan de winnares bijzondere eisen gesteld. Deze zakenvrouwen laten moed zien in hun ondernemerschap, zetten tradities om in innovatie en zijn maatschappelijk betrokken met een ethische kijk op hun onderneming. Voorwaarden waar Groenenboom met gemak aan voldeed: zij nam het containerbedrijf van haar vader over, koos een gewaagde strategie én zet zich in voor meer vrouwen in de techniek.
stappenplan voor ambitieuze zakenvrouwen
Aan de hand van de criteria en haar eigen ervaringen beschrijft Groenenboom de stappen die ambitieuze vrouwen kunnen zetten om hun droom waar te maken. Gericht op de titel, maar in de tekst komt duidelijk naar voren dat die titel geen doel op zich is. Haar stappenplan richt zich op bredere ambities: vrouwelijke ondernemers die impact willen maken.
In totaal beschrijft ze in 9 stappen hoe je jezelf als vrouw en ondernemer op de kaart zet. Sommige stappen zijn meer gericht op het bereiken van zakelijke en persoonlijke doelen. Sommige stappen zijn vooral gericht op het verkrijgen van bekendheid en publiciteit. Dat laatste is volgens Groenenboom noodzakelijk voor de titel Zakenvrouw van het jaar. En het levert daarnaast ook veel op voor je onderneming. Met publiciteit komt aandacht en bekendheid, en met aandacht en bekendheid komen nieuwe klanten.
Weten en doen wat je moet doen
De stappen uit het plan zijn niet verrassend: hard werken, jezelf onderscheiden en slim met geld omgaan bijvoorbeeld. Als je een beetje thuis bent in de boeken voor persoonlijke ontwikkeling en ondernemerschap zijn de stappen bekend. De crux zit natuurlijk in het daadwerkelijk doen. We weten meestal goed wat we zouden moeten doen, de vraag is of we ook altijd de discipline hebben om het uit te voeren.
De manier van schrijven van Kristel Groenenboom straalt zoveel energie en Brabantse nuchterheid uit dat je bijna vanzelf enthousiast wordt om het ook echt te gaan uitvoeren. Als jonge vrouw in een door mannen gedomineerde sector heeft ze met humor en doorzettingsvermogen veel bereikt. Dat straalt ze uit in de adviezen die ze geeft. Maak het niet te ingewikkeld, doe het op je eigen manier en heb ook plezier. Dat je daarmee ook een fijne werkgever bent en maatschappelijke impact maakt, lijkt daarna een logisch gevolg.
De titel Zakenvrouw van het jaar is natuurlijk niet voor iedereen bereikbaar. Maar Zo word je zakenvrouw van het jaar van Kristel Groenenboom laat zien dat je met hard werken en weten wat je wil als zakenvrouw veel van je ambities kan waarmaken. Een inspirerend voorbeeld, ook als je ambities op een ander terrein liggen.
Over Erleyne Brookman
Erleyne Brookman is directeur en toezichthouder. Ze is General Manager bij Total Specific Solutions. Brookman is lid van de RvT van Het Laar Tilburg. Ze heeft een blog over zakelijke boeken - geschreven door vrouwen.