Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Impact maken met humor - ‘Leerzaam, beknopt en origineel’

Met ‘Impact maken met humor’ wil Malinca Verwiel jou als spreker helpen je verhaal met humor te brengen. Ze gaat uit van het publiek en hoe je het publiek iets laat ervaren. Met humor blijft je boodschap hangen. Als mensen lachen, dan betekent dit dat ze opletten. Na 35 jaar ervaring met cabaretiers, stand-up comedians en sprekers weet ze waar ze het over heeft.

Annemarie Smits | 20 juni 2024 | 3-4 minuten leestijd | 1 persoon vond dit artikel nuttig

Mijn eerste vriendje kon erg goed moppen tappen. Hij schudde de ene na de andere goede grap uit zijn mouw. Maar als ik dan ook eens een mop wilde vertellen, dan wist ik er geen een. Humor heb je of heb je niet’, was mijn conclusie. Maar dat is dus onzin, aldus Verwiel. Met dergelijke uitspraken beperken we onszelf, leggen we de lat te hoog en daarmee houden we onszelf tegen.

Theaterwetmatigheden

In deel 1 van Impact maken met humor wil Verwiel ons op een andere manier laten kijken naar humor. Er moeten namelijk wat dingen uit de weg geruimd worden. Zo leren we in acht korte hoofdstukken onder andere dat niemand verstand heeft van humor, wat de drie heilige theaterwetmatigheden zijn en waarom humor een beetje pijn moet doen. Humor heeft een doel en maakt het zware licht en het saaie leuk en het onbespreekbare bespreekbaar.

In deel 2 biedt Verwiel de lezer zestien universele humortools. Deze tools zorgen ervoor dat je je onderwerp met lucht en creativiteit gaat bekijken. De tools doen zelf het werk al en je hoeft dus geen grappige tools te bedenken. En trouwens, als je jezelf oplegt grappig te zijn, gaat het niet werken.

Impactopening

De tools kun je toepassen op ieder onderwerp. Drie hiervan zijn onmisbaar in je speech, omdat je zult zien dat er direct een psychologische reactie uit de zaal komt. Welke dat precies zijn, mag je zelf ontdekken. De impactopening (waarmee je je publiek nieuwsgierig maakt), het fout voordoen (het publiek gaat vanzelf denken hoe het dan wél moet) en creatief verleiden (waarbij je je publiek verleidt van moeten naar willen) zal ik alvast verklappen. Iedere tool krijgt een korte uitleg. De vele mooie voorbeelden helpen het concept te snappen. Leuk zijn de links naar YouTube met toepasselijke video’s van komieken, rappers, TED-talks, reclames en zelfs van het dorpje Salla in Finland dat op ludieke wijze aandacht vraagt voor de opwarming van de aarde. De wrap-up helpt om de tool nog even scherp neer te zetten.

Authenticiteit

In deel 3 houdt Verwiel een pleidooi voor echtheid. Je wordt grappiger als je authentieker wordt. Authenticiteit zoekt net zoals humor de grenzen op. Met deze eigenschap bedoelt ze jezelf accepteren zoals je bent en laten zien wat er in je leeft, in plaats van je anders voor te doen.

Dat zet de lezer aan het denken. Want daar moet je wel lef voor hebben, om al je zwakheden te tonen. Het lef om onaangepast te durven zijn. Geen sociaal wenselijk gedrag vertonen, niet bang zijn. Bij mij komt dan direct even mijn oude, verlegen kant naar boven en die wordt daar heel onrustig van. Ik durf zeker mijn mening te geven maar een open boek zal ik wel nooit worden. Een eyeopener dat humor hierover gaat.

Verwiel heeft met Impact maken met humor een leerzaam, beknopt en origineel boek geschreven over een best ongrijpbaar onderwerp. Toen ze met de gedachte speelde een boek te gaan schrijven en erover dacht een schrijfcoach in de hand te nemen, hebben we elkaar een keer gesproken. Dat maakte mij extra nieuwsgierig naar het resultaat. En dat mag er zijn. Mijn complimenten voor de heldere opbouw, de praktische voorbeelden en de leuke links naar YouTube. En voor de 16 concrete humortools. Voor wie impact wil maken met humor moet je hier zijn.

Over Annemarie Smits

Annemarie Smits werkt als projectleider duurzaamheid bij een uitvoeringsorganisatie van de rijksoverheid. Daarvoor was ze IT projectmanager en consultant bij onder andere een grote bank en een internationaal adviesbureau. Daarnaast helpt ze auteurs met het schrijven van hun roman, non-fictie boek of managementboek. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

1
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden