De 52 modellen in Meyer’s Management Models worden in drie hoofdthema’s aangeboden: strategie & innovatie (nader onderverdeeld in: business strategie, digitale strategie, concernstrategie en strategieontwikkeling), organisatie & verandering (organisatieontwerp, directe stuurmiddelen, indirecte stuurmiddelen en organisatieverandering) en leiderschap & vaardigheden (leiderschapsontwikkeling, interpersoonlijke psychologie, interpersoonlijke beïnvloeding en persoonlijke effectiviteit).
De kracht van modellen
Het boek begint, hoe kan het ook anders, met een model om de kracht van modellen toe te lichten. In het model staat enerzijds een veelheid aan beschikbare modellen voor de bedrijfskundige en anderzijds een veelheid aan managementissues. Om een keuze te kunnen maken kunnen drie manieren van bedrijfskundig redeneren gehanteerd worden: theorie-gedreven redeneren (denken vanuit school of thought), issue-gedreven redeneren (denken vanuit een praktische case) en tool-gedreven redeneren (denken vanuit integratieve modellen).
Per model krijg je een openingsvraag als trigger om het model te gaan gebruiken, een stukje context, een toelichting op het conceptuele model, een beschrijving van de kernelementen, een korte illustratie van het ingevulde model en de belangrijkste inzichten. Daarnaast krijg je een blanco bladzijde om zelf aantekeningen te kunnen maken, zodat het boek na verloop van tijd echt jouw modellentoolkit wordt. Iedere modelbeschrijving wordt afgesloten met een quote. Ieder model is zowel ingevuld of als template te downloaden.
Het gaat te ver om ieder model hier afzonderlijk te behandelen maar om een indruk te krijgen pak ik een model uit Strategie & innovatie/strategieontwikkeling: Het Strategic Agility Model.
Het Strategic Agility Model
De openingsvraag is: ‘Hoe blijft mijn strategie wendbaar in een VUCA-omgeving?’ Strategic agility is een strategieontwikkelingsaanpak waarbij de organisatie een balans zoekt tussen het varen van een vaste koers en het behouden van het vermogen om deze koers aan te passen aan veranderende omstandigheden. Dit model is gebaseerd op de veronderstelling dat je weet dat je de toekomst niet kent en dat jouw strategie daarom je huidige beste inschatting is. Het model suggereert dat vijf strategieontwikkelingsactiviteiten tegelijkertijd moeten plaatsvinden.
Het model biedt geen processtappen, maar een aanpak. De kernelementen van strategische wendbaarheid zijn visievorming, waarbij een ruwe inschatting van de richting wordt gevormd; inzetten, het maken van bets om het portfolio van initiatieven te managen; handelen, afhankelijk van het risico: uitvoeren, experimenteren of verkennen; leren, een iteratieve cyclus van doen en leren; en afstemmen, het afstemmen van initiatieven op elkaar tot een coherent geheel. Bij dit model wordt een kort voorbeeld gegeven van een softwarebedrijf, met de afsluitende quote: ‘Strategie is niet wat je opschrijft, het is wat je doet.’
Conclusie
Meyer’s Management Models is een mooi opgemaakt en bovenal praktisch boek met een veelheid aan managementmodellen dat je niet zomaar uitleest. Hoewel ik al enkele modellen van Ron Meyer kende, ben ik verbaasd over hoeveel hij er heeft ontwikkeld. Dit boek is een must-have voor managers en consultants. Zorg dat je weet welke modellen in het boek behandeld worden, of gebruik het samenvattende overzicht met alle modellen, en ga ermee aan de slag wanneer de situatie erom vraagt. Pas dan komt zo’n model echt tot leven en ervaar je de waarde en kracht van dit boek.
Over Henny Portman
Henny Portman is eigenaar van Portman PM[O] Consultancy en biedt begeleiding bij het invoeren en verbeteren van project-, programma- en portfoliomanagement inclusief het opzetten en verder ontwikkelen van PMO's. Hij is auteur en blogger en publiceert regelmatig artikelen.