Met storytelling zorgen dat je organisatie haar visie op duurzaamheid verder uitdraagt. Dat is waar The Ripple Effect over gaat. Joke Claessen licht haar aanpak toe om met storytelling meer impact te maken. De vele cases maken het inspirerend om te lezen. Het boek zet je aan het denken over je eigen strategie of plannen voor duurzaamheid.
Spannende titel
The Ripple Effect. Een spannende titel. Ik was benieuwd naar het verhaal erachter. Joke Claessen is op een missie om meer organisaties enthousiast te maken voor duurzaamheid. Als ervaren marketingadviseur in België stelt zij dat storytelling organisaties kan helpen om een grotere rimpeling teweeg te brengen met hun duurzame activiteiten—via stakeholders, klanten, medewerkers en leveranciers.
Van storytelling naar storydoing
De aanpak in het boek start met het bepalen van je visie op duurzaamheid en je impactambitie. Storytelling, de volgende stap, is het opbouwen van een duurzaam of regeneratief verhaal. Via storydoing—dat Claessen toelicht met een case van Lego—kunnen bedrijven laten zien dat ze hun visie ook in de praktijk brengen. De laatste stappen zijn storyliving en storyacting. Dit laat bijvoorbeeld zien hoe sommige organisaties hun sector of de maatschappij weten te beïnvloeden. Duurzaamheid en deze aanpak zijn in het boek onlosmakelijk met elkaar verbonden. De methode had iets eenvoudiger beschreven kunnen worden, maar het boek bevat meerdere templates waarmee je zelf aan de slag kunt.
Van Lego tot Boring Oat Milk
The Ripple Effect bevat meerdere inspirerende cases. Bijvoorbeeld Lego, dat via meerdere doelgroepen (kinderen, ouders, leveranciers) wil bijdragen aan een duurzamere wereld. Of Veja, dat bespaart op campagnes en het geld inzet voor duurzamere sneakers. Juist de cases maken het boek interessant.
Dus als je in je organisatie aan de slag gaat met duurzame doelen, gebruik dan de praktijkervaring van Claessen. De storytellingaanpak helpt je om na te denken over je communicatie. De praktijkverhalen geven je de nodige creativiteit voor de inhoud van je visie.
Over Manfred van Gurchom
Manfred Gurchom is lead in CX/UX bij de ANWB, is expert in customer experience en digitale strategie. Eerder werkte hij als management consultant bij EY en Capgemini Consulting. Hij publiceert en spreekt regelmatig over customer experience.