Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Cialdini-Methode - ‘Maakt Cialdini praktisch inzetbaar’

Wat maakt mensen gevoelig voor een verzoek of boodschap? In ‘De Cialdini-Methode’ vat Luc Cipers de zeven beroemde beïnvloedingsprincipes helder samen en vertaalt hij ze naar herkenbare, zakelijke toepassingen. Van klantbeleving tot sollicitatiegesprek: het boek biedt praktische en ethisch doordachte handvatten. Manfred van Gurchom deelt zijn leeservaring.

Manfred van Gurchom | 8 mei 2025 | 1-2 minuten leestijd

De Cialdini principes boeien mij al langer. Psychologische principes zoals wederkerigheid en schaarste hebben een werking op klanten, maar ook op medewerkers of op je publiek bij een presentatie. Luc Cipers schreef een uitstekende samenvatting en uitleg van de principes van Cialdini en hij past ze toe in een zakelijke context. Uitstekend geschreven en in een handzaam boek. Luc Cipers weet het als een goede trainer over te dragen. Direct inzetbaar.

Praktisch

Luc start met de achtergrond van de zeven principes, van wederkerigheid tot schaarste en eenheid. Robert Cialdini heeft er jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, en experimenten opgezet. Toepassingen lopen uiteen van online sale tot het beïnvloeden van Vietnamese rijstboeren. In het boek komt ook aan bod om de principes ethisch goed in zetten. Uiteraard zijn er al vele boeken verschenen over de Cialdini principes. Dit boek van Luc Cipers maakt het praktisch inzetbaar.

Het boek leest vlot. Luc heeft een uitstekende schrijfstijl: to the point, heldere uitleg, en met goede voorbeelden vooral uit het bedrijfsleven. De combinatie van de interessante inhoud over menselijk gedrag én de vlotte schrijfstijl van Luc zorgen er voor dat je blijft lezen.

Toepassen principes

De voorbeelden en toepassingen laten zien dat klanten, medewerkers of burgers op bijzondere wijze zijn bij te sturen. Zo kan het principe van consistentie je kansen in een sollicitatiegesprek verhogen, door je gesprekspartner jouw sterktes te laten verwoorden. Of een welkomstboodschap op je homepage helpt (principe van sympathie) om waardering uit te spreken voor klanten, in plaats van direct je producten te tonen.

Het nodigt mij uit om het in te zetten in customer experience en user experience initiatieven. Ook als je de principes nog niet kent, dan is dit een uitstekend startpunt.

Over Manfred van Gurchom

Manfred Gurchom is lead in CX/UX bij de ANWB, is expert in customer experience en digitale strategie. Eerder werkte hij als management consultant bij EY en Capgemini Consulting. Hij publiceert en spreekt regelmatig over customer experience.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden