Wanneer je voor het eerst actief gaat netwerken is het allemaal wat aftasten. Hoe stap je op mensen af, waar ga je het over hebben, geef je er een vervolg aan en zo ja hoe doe je dat? In Het Netwerk Boek neemt Rob B. Tol ons mee in de wereld van het netwerken. De combinatie tussen theorie, voorbeeldcases en praktische tip zorgen voor dé handreikingen om jezelf te ontwikkelen tot een netwerkexpert.
In Het Netwerk Boek van Rob B. Tol worden alle ins en outs verteld met betrekking tot netwerken in de breedste zin van het woord. Een mix tussen kennis, sterke verantwoording, heldere ervaringscases, leuke oefeningen en praktische tips voor zowel voor de beginnende netwerker als de gevorderde netwerker. Het boek is interessant voor iedereen die zijn of haar netwerk in wil zetten om persoonlijke of zakelijke doelen te halen en daar zelf actief in wil investeren.
De opbouw van het boek is helder. Hoe verder je in het boek komt, hoe diepgaander de inhoud wordt. Bij het thema verwacht je gauw een droog theoretisch boek, maar dat is hier echt niet het geval. Er worden allerlei takken van de ‘sport’ bijgehaald. Zo wordt er onder andere ook ingegaan op het ontwerp van het visitekaartje, personal branding, social media en veel meer. De afwisseling van inhoud, de foto’s, afbeeldingen en oefeningen zorgen voor een fijne variatie. Hij heeft een fijne schrijfstijl waarin hij stap voor stap uitleg geeft zodat het goed te volgen is.
Wat me aanspreekt is zijn visie over netwerken. Ik geloof erin dat je door te delen kunt vermenigvuldigen. Durf je kennis en ervaring gratis te delen, zonder wat terug te verwachten. Zowel offline als online. De kans is groot dat deze mensen enthousiast over je zijn en dit met hun netwerk delen. Daarnaast geef je zo beeld met welke vraagstukken en opdrachten mensen uit je netwerk je kunnen benaderen.
En zoals Rob aangeeft; ook je privé netwerk kan interessant zijn. Je familie en vrienden zijn de warmste contacten die je hebt. Maar ook aan de rand van het voetbalveld, kijkend naar je zoon, kun je netwerken met andere ouders. Ook iemand die op het eerste gezicht niet interessant voor je lijkt, kan een heel waardevol netwerk hebben en daarin een verbinder zijn.
Rob heeft mij met Het Netwerk Boek nog enthousiaster gemaakt over netwerken. Zijn visie past goed bij hoe ik in het netwerken sta. Met zijn boek heeft hij me geïnspireerd om blogs te gaan schrijven over netwerken voor OpenCoffeeHaren.nl. Ik geloof dat er veel mensen in mijn omgeving heb waarvoor dit boek heel waardevol zal zijn en heb het nu al aan verschillende mensen aanbevolen.
Désirée Boerema is eigenaar iDees online (Social Media Advies, Plan, Training, Beheer), de Social Media Community (Online platform om zakelijk meer uit Social Media te halen) en initiatiefneemster van Open Coffee Haren.
Over Désirée Wassing-Boerema
Désirée Wassing-Boerema heeft een academie, krachtcirkel en praktijk onder de naam het Ondernemersvuur. Ze noemt zichzelf een werkcreator en vuuraansteker en houdt zich bezig met holistisch en cyclisch ondernemen. Ze inspireert en begeleidt ondernemers om een bedrijf rondom hun leven te bouwen en de weerstand die je daarin tegenkomt in verschillende lagen te transformeren.