Door het boek Gamification van Horst Streck heb ik hier een veel beter beeld van gekregen. In spelen liggen kansen, voor het onderwijs, overheid en bedrijfsleven. Kansen die nu nog te weinig worden benut. Als het aan Streck ligt komt daar snel verandering in.
De vele bestaande voorbeelden, die helaas pas in het laatste hoofdstuk beschreven worden, laten zien hoe gamification ons uitdaagt, misschien zonder dat we het door hebben. LinkedIn past dit toe door ons te laten zien hoe hoog we scoren in het klassement van bekeken profielen en daagt ons uit het beter te doen door ons profiel aan te passen en actief te worden in groepen. Nike moedigt ons aan meer te bewegen, in elk geval meer dan andere deelnemers in de Nike community doen.
De drijvende factor van games is vooral plezier. Een goed spel is leuk, heeft een verhaal, ziet er leuk uit, is origineel, kent een beloningssysteem en past gamemechanismen goed toe. Het houdt ons vast en we willen doorgaan. Ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Denk aan de populariteit van LEGO.
De vaardigheden die we gebruiken in games zijn typisch de vaardigheden die we nodig hebben in deze tijd: ontdekken, samenwerken, creëren. Alleen al daarom zouden games goed passen in het onderwijs, zo redeneert Streck. Kinderen weten dit al en het is de vraag wanneer volwassenen dit gaan ontdekken. Want spellen en spelen lijken nu nog synoniem te staan voor ‘niets doen’.
Zelf een spel ontwikkelen is een vak apart. De gamifier, een nieuw beroep, werkt samen met de opdrachtgever aan een spel dat past binnen het doel en de doelgroep. Het vinden van het spel binnen de werkelijkheid is de uitdaging, lees ik. Waarom een spel succesvol wordt is niet altijd aan te geven. Streck heeft met zijn bedrijf Youdagames een methode ontwikkeld die de kans op succes vergroot. Deze stappen (levels) van deze methode, ProtoPlay, beschrijft Streck vrij beknopt. De lezer die verwacht hier zelf mee aan de slag te kunnen, zal hier niet genoeg aan hebben. Dat is waarschijnlijk ook niet de bedoeling van dit boek. Streck wil ons vooral overtuigen dat games meer zijn dan ‘tijdverspilling’ en een plek verdienen in ons dagelijks leven.
Met Gamification slaagt Horst Streck er goed in om een beeld te geven van games, gamification of (online) spelen. Hij houdt niet een strakke definitie vast en dat is fijn, het gaat hem meer om de spelelementen. Die elementen uit spellen kunnen we gebruiken in ons dagelijks leven, om doelen te behalen. Streck is enthousiast en weet te inspireren en ik krijg zin (nu meteen!) een spel te gaan spelen.
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.