Vaak zijn we door het volgen van gebaande paden of het (ver) leggen van de ‘schuldvraag’ bij de ander in staat om niets te doen. Het boek maakt duidelijk dat je vanuit een aantal basisprincipes het verschil te maken als je ook echt durft!
Met het geven van een theoretisch kader, filosofische beschouwingen, balloon interventies door de schrijvers Marinka Lipsius en Remco Claassen en praktijkcasussen is het boek Factor MOED! ook direct praktisch. Het mooie aan het boek is dat het door de verschillende vormen die worden gebruikt een aantal reflectiemomenten creëert waardoor de diepgang en impact van het boek toenemen. Met een aantal ‘modellen’ slagen de schrijvers er in met korte en impactvolle hoofdstukken en zienswijzen tot nadenken aan te zetten. Het boek valt feitelijk uiteen in drie delen: wat is moed en waar is het voor nodig (deel 1), hoe richt je jezelf en pleeg je onderhoud aan jezelf (kompas, bruine broeken en wasstraat – deel 2) en op welke wijze zou je factor moed kunnen toepassen en daarmee je eigen effectiviteit en die van je omgeving waarin je opereert vergroten (deel 3).
Met name het waardenwiel – wat is je kompas bij je dagelijks handelen en afwegingen – en ook de metaforen die Remco Claassen gebruikt vind ik zeer treffend om tot overpeinzing en overdenking over te gaan om in beweging te komen. En zoals ik dat ervaar ‘het verschil te maken’. Te vaak zijn we vanuit gewoonten, negativiteit of te egocentrisch gedrag niet in staat om tot verandering te komen. Juist wanneer zaken in het slop zitten maar zeker ook door de noodzaak om te komen tot verandering in de huidige snelle en turbulente tijden is het belangrijk dat er mensen met ‘de factor moed’ durven op te staan. Moedige mensen zijn degene die het voortouw kunnen nemen om zaken in beweging te krijgen. Het boek leert dat om dit te bereiken het belangrijk is om een aantal leef- en denkregels te hebben die zorgen voor het in beweging komen, houden en krijgen van mensen en organisaties. Kernwoorden zijn wat mij betreft: positief denken en handelen, jezelf in presteren niet centraal stellen, durven te reflecteren en sleutelen aan jezelf maar ook of vooral authentiek blijven. Deze inzichten lijken makkelijk maar hoe vaak betrappen we onszelf dat we toch mopperen, zeggen dat kan niet of niet voldoende kritisch naar onszelf te zijn en te kijken en de ‘schuld’ bij een ander weg te leggen. Het kritisch kijken naar jezelf, je kwetsbaar op te stellen maar wel je verantwoordelijkheid te nemen in moeilijke en lastige vraagstukken – en dat kan ook door niet primair te reageren of zelfs even niets te doen – is waar regelmatig moed voor nodig is.
Factor MOED! maakt duidelijk dat jijzelf het verschil kan en ‘MOED’ maken om plezierig met jezelf en je omgeving te werken. En zeg nu zelf: het is toch veel leuker om positief te denken dan somber of negatief te zijn?
Over Frank van Kuijck
Frank van Kuijck is een onafhankelijk en zelfstandig professional in toezicht en advisering binnen de publieke sector. Hij is oprichter en eigenaar van het adviesbureau Toetssteen BV. Daarnaast is hij associate partner bij TransitiePartners. Hij heeft een achtergrond als Partner in de audit en adviespraktijk bij Deloitte en is docent Auditing aan de UVT Tilburg.