Tot vorig jaar auteurs Han Hendriks en Joost Scheepens in samenwerking met hun collega’s bij Kirkman Company het initiatief namen om een vervolg te schrijven op hun eerdere boek The Next CPO. Ging dat boek over de veranderende rol van de Chief Procurement Officer (CPO) onder invloed van de wereldwijde trends en ontwikkelingen, in het boek Beyond sourcing staat de rol van de organisatie centraal en hoe deze zich kan ontwikkelen tot een partner of choice.
Wat betekent partner of choice eigenlijk?
Nu kan een begrip wel veel gebruikt worden, maar als niet iedereen precies weet wat ermee bedoeld wordt, schiet het nog niet echt op. Met dit boek wordt voor het eerst duidelijk gemaakt wat ermee bedoeld wordt en hoe je zo’n partner of choice wordt. In het boek zelf geven de auteurs aan dat een partner of choice symbool staat voor een inkoopfunctie die 100% relevant is voor al haar stakeholders: de klant, de medewerkers, het milieu, de maatschappij en de (externe) partners. Voorwaar een ambitieus doel om die 100% relevantie te realiseren, maar zoals het gezegde luidt: over een lage lat is het gemakkelijk springen en een beetje meer dan gemiddelde ambitie kan in het inkoopvak nooit kwaad.
Kennis ophalen en via dit boek weer delen
Ambities zijn pas mooi als je ze concreet definieert, waardoor die stip op de horizon zichtbaar wordt. Nog belangrijker is echter hoe je dat doel, die stip op de horizon, bereikt. Dat laatste wordt in het boek veelvuldig de roadmap genoemd. Zoals eerder aangegeven hebben de auteurs daarbij gretig gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van hun collega’s. Daarnaast werden meer dan 100 sourcing professionals benaderd bij meer dan 100 verschillende organisaties uit zowel bedrijfsleven als overheid (verhouding 85/15). Zij kregen de vraag voorgelegd voor welke uitdagingen zij staan en welke ontwikkelingen er nog moesten plaatsvinden. Daarmee werd de input verkregen voor dit boek en de beschrijving om in 9 stappen te transformeren naar een partner of choice.
It’s a long road to excellence
In het eerste deel van het boek gaat het over de roadmap die bedrijven en organisaties volgen om een partner of choice te worden. Het begrip zelf en de route worden uitgelegd en toegelicht aan de hand van een aantal stappen die ook de structuur en de indeling vormen voor de rest van het boek. Dat maakt het boek zeer overzichtelijk. Als houvast voor de doelgroep van het boek (directeuren, managers, professionals en aanstormende talenten) wordt in het eerste hoofdstuk een assessment toegevoegd, zodat zij zelf een beeld kunnen krijgen van hun eigen startpositie ‘on the road to excellence’. In het boek wordt (veelvuldig) gebruik gemaakt van Engelse woorden. Dit is gebruikelijk in het bedrijfsleven, maar zorgt bij de overheid nog weleens voor weerstand. Als (overheids)lezer moet je daar dus wel doorheen kunnen prikken/lezen om de rode draad te kunnen volgen.
Transformatie als essentieel onderdeel van inkoopprofessionalisering
De afsluiting van het eerste deel van het boek is gewijd aan het onderwerp transformatie en de theorie die daarover is gepubliceerd. Verwacht hier geen nieuwe theorie, maar wel de directe verbinding tussen de onderwerpen change management en inkoop. Met name voor mensen die bij het doorvoeren van gewenste en/of noodzakelijke veranderingen op het gebied van de ontwikkeling van een professionele inkoopfunctie aanlopen tegen weerstanden, vormt dit hoofdstuk het ontbrekende puzzelstuk. Daarvoor hoeven zij in principe nu geen ander managementboek meer open te slaan. Dat mag natuurlijk wel, want in 6 pagina’s het onderwerp change management behandelen lukt vanzelfsprekend niet geheel.
Basic Procurement Function en Sourcing Function
Het tweede deel behandelt aan de hand van de onderdelen strategy & organisation, contracting & contract governance en IT systems & support een aantal elementen van de procurement function. Elementen die in de basis aanwezig moeten zijn om een goed functionerende inkoopfunctie binnen je eigen bedrijf of organisatie te creëren. De beschrijving van deze basic procurement function laat zien in hoeverre je die basis nog dient te verbeteren, voordat je de stap kunt maken naar een sourcing function zoals beschreven in het volgende deel. Dit derde deel behandelt de tweede fase in de ontwikkeling naar een partner of choice. Onderwerpen die aan de orde komen zijn supplier & category management, big data & intelligence en the next generation als essentiële elementen voor een verdere ontwikkeling.
Partner of choice, de final destination
Het vierde deel van het boek is gevuld met de onderwerpen innovation & circularity, make, buy or ally en shared value. Het zijn met name deze onderwerpen die de komende jaren niet voor niets hoog op de agenda staan van veel inkopers. Deze onderwerpen bieden bij uitstek de mogelijkheid om de toegevoegde waarde van een professionele inkoopfunctie te tonen aan alle stakeholders en daarmee een ware partner of choice te worden. Niet dat dit gemakkelijk is, maar de kansen liggen er wel degelijk. Je moet die kansen echter wel grijpen als ze zich voordoen en daar biedt dit boek een welkome bijdrage voor. Een bijdrage die in het vijfde deel nog even kort wordt uitgewerkt en afgesloten met de al eerder genoemde 9 stappen.
Eindoordeel
Beyond sourcing bekijkt de ontwikkeling naar een inkoopfunctie die toekomstbestendig is en toegevoegde waarde biedt voor het gehele bedrijf of organisatie. Alleen daarom al zou je dit boek als inkoopverantwoordelijke moeten lezen en als roadmap gebruiken. Waar je je wel bewust van moet zijn, is dat het boek niet alle onderwerpen in detail behandelt. Je zult de verdere verdieping zelf moeten zoeken, oppakken en indien nodig aanvullende literatuur moeten lezen of opleidingen volgen. Het lezen is de investering meer dan waard, zowel voor jezelf als je voor je bedrijf of organisatie. De weg is daarmee duidelijk, nu alleen nog de eerste stap zetten.
Deze recensie is geschreven door Peter Streefkerk en verscheen eerder op Inkopers-cafe.nl. Op dinsdagmiddag 23 mei 2017 organiseren Inkopers tegen Kanker (ITK) voor de 3e keer een inhoudelijk seminar. Dit keer met de titel ‘Zeven eigenschappen van een succesvolle inkoop’. Doel van dit seminar is inkopers en mensen die op de een of andere manier betrokken zijn bij het inkoopproces, nadrukkelijk aan het denken zetten over inkopen en wat dat betekent voor hun bedrijf of organisatie. Een van de sprekers is de auteur van het boek Hoe heeft het zover kunnen komen? Peter Kapitein, die een van de zeven eigenschappen (verandering) behandelt. Met name ook interessant voor mensen die met inkopen te maken: managers, budgethouders, controllers, projectleiders, juristen, contractmanagers en zzp-ers. Bekijk de website www.seminaritk.nl voor de rest van het uitdagende programma en meld je aan. Managementboek.nl is een van de sponsors van dit seminar.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.