Auteur Mickey Huibregsten was jarenlang partner bij adviesbureau McKinsey & Company en voorzitter van NOC*NSF. Ook is hij op vele gebieden maatschappelijk actief. Huibregsten is ervan overtuigd dat de steeds complexer wordende wereld waarin we leven, alleen met eenvoud bestreden kan worden. Maar ook dat de ultieme oplossing niet bestaat. Het gaat om de juiste mindset, inzichten en ideeën.
De uitdagingen voor managers zijn groot en divers, in welke sector dan ook. Een eerste vereiste is dan ook dat managers overzicht en inzicht moeten houden om die die uitdagingen en onzekerheid aan te kunnen gaan. Het doel van Management made simple (in het Engels) is dan ook om managers hierbij te helpen, aldus de auteur. Met een aantal eenvoudige inzichten, modellen en ideeën
Het boek begint met een inleiding waarin de belangrijkste trends de revue passeren die leiden tot een paradigma shift in de manier waarop organisaties functioneren. We gaan van het streven naar perfectie naar het streven naar prestatie, van het leveren van een product of dienst naar het zorgen voor een klant, van het sturen en controleren van medewerkers naar het inspireren en ondersteunen van medewerkers en van het managen van een organisatie naar het bijdragen aan de maatschappij.
Daarna schetst de auteur in Part 1 de ‘business environment’ waarin organisaties moeten werken. Bedrijven krijgen o.a. te maken met ‘the one-person economy’, ‘the service economy en ‘the power of intangibles’. Daarna volgen Part 2 t/m 5. Met in totaal 33 inzichten, modellen of ideeën verdeeld over de thema’s strategie, organisatie, leiderschap en managementtools. Ieder onderwerp wordt in vier pagina’s kort toegelicht met tekst, afbeeldingen, illustraties en praktijkvoorbeelden.
Volgens de auteur is het boek geschikt voor leiders en managers op ieder niveau in de organisatie en helpt het hen om door de bomen het bos te zien. De auteur benadrukt meermaals in het boek dat de onderwerpen die hij aandraagt slechts het topje van de ijsberg is van wat er in de wereld gaande is, maar dat ze de lezer kunnen helpen bij het nadenken over de toekomst.
Management Made Simple is een compact boek van 170 pagina’s. Met een verzameling inzichten, modellen en ideeën die je in meer of mindere mate prikkelen. Met intrigerende namen als The Double Business System, The Organizational Flipover, The Spider Plan en The Piramid Principle. Het boek leest niet altijd even vlot weg. Door de eenvoud en beknoptheid mis je logischerwijze soms wat diepgang waardoor de beschreven oplossingen, tips en praktijkcases soms wel erg ‘simpel’ en minder bruikbaar overkomen. Maar het gaat natuurlijk vooral om die andere mindset die nodig is om succesvol te kunnen zijn in die snel veranderende wereld.
Het is een mooi streven van de auteur om management niet ingewikkelder te maken dan nodig. Dit boek kan je misschien daarbij helpen. Indachtig een van de beroemde spreuken van Albert Einstein die ooit zei: if you can't explain it simply you don't understand it well enough.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.