In Imperfecte adviseur krijgen zeven ervaren adviseurs de ruimte om te vertellen over hun opdrachten en te reflecteren op hun eigen handelen. Geen succesverhalen maar verhalen waarin men zich als adviseur kan herkennen. Van een goed afgeronde opdracht met een rafelig randje tot een opdracht die volledig in de soep loopt.
Opbouw
Het boek geeft de ruimte aan zeven adviseurs om een casus te bespreken waar iets niet verliep zoals men verwachtte. Ieder verhaal heeft dezelfde opbouw. Het eerste gedeelte start met de casus waarbij in het tweede en derde gedeelte de schrijver reflecteert op zijn of haar handelen en dit koppelt aan een theoretisch kader.
Een verhaal
Om een beeld te geven van de het boek ga ik kort in op een casus. Een adviseur schrijft over zijn ervaringen met het organiseren van een bijeenkomst van managers en de bestuurder van een zorginstelling. Een bijeenkomst waarin uiteindelijk een mondige manager het taboe van de organisatie doorbreekt en de adviseur als procesbegeleider enkel toekijkt, met een mond vol tanden. In het tweede gedeelte reflecteert de schrijver op zijn eigen handelen en betrekt hierbij de tien stappen voor een procesbegeleider van Edgar Schein. In het derde gedeelte reflecteert de schrijver op het doorbreken van onderliggende gedragspatronen en aannames in organisaties.
Thematiek
De imperfectie en de menselijkheid van de adviseurs loopt als een rode draad door het boek. Zoals blijkt uit de verhalen gaat het om adviseurs die grote klussen en belangrijke klanten bedienen en terugkijken op een imperfect adviestraject. De imperfectie lijkt een menselijk gegeven maar de manier waarop de adviseur die imperfectie niet van zichzelf accepteert en hoge verwachtingen creëert lijkt ook een terugkerend thema.
De laatste schrijver reflecteert op de imperfectie die onlosmakelijk is verbonden met ons ‘zijn’ als mensen en hoe wij collectief als adviseurs de lat altijd weer metershoog voor onszelf leggen om vervolgens tot de conclusie te komen dat we zelfs ‘perfect imperfect’ proberen te worden na het lezen van dit boek. Ik herken het patroon van hoge verwachtingen opleggen aan mezelf in een opdracht maar het is echt schokkend om te merken dat ook ik de lessen uit dit boek ‘perfect’ wil toepassen om een imperfect perfecte adviseur te worden!
Conclusie
In het genre van boeken voor adviseurs is dit een unieke en waardevolle aanwinst om in de kast te hebben staan. Het boek neemt je mee in het verhaal en maakt het makkelijk om je te identificeren met de schrijver. De verhalende en imperfecte benadering brengt menselijkheid en ontspanning in het vak als adviseur en geeft reflectie om de heersende principes in de wereld van adviseurs en consultants scherp te krijgen. Zeker voor de beginnend adviseur kan Imperfecte adviseur helpen om de hoge verwachtingen van zichzelf te temperen en vanuit ontspanning een imperfecte maar waardevolle bijdrage te leveren aan het adviestraject.
Over Daan Scheffers
Daan Scheffers is programmamanager Vastgoed & Huisvesting bij het UMC Utrecht. Hij werkt mee aan de vernieuwing en renovatie van het academisch ziekenhuis.