Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ga lekker zelf in je kracht staan - 'Een frisse wind'

‘Scrum’, ‘the customer journey’ en ‘zelfsturende teams’. Of we nu willen of niet, vroeg of laat komen we een keer in aanraking met de vage terminologie die tegenwoordig de boventoon lijkt te voeren op kantoor.

Alicia Krens | 4 januari 2018 | 3-4 minuten leestijd

Slaakt u een zucht als de zoveelste manager het belang van ‘agile werken’ en ‘transparantie’ benadrukt? Of wellicht maakt u zichzelf er weleens schuldig aan? Sta dan eens stil bij het boek Ga lekker zelf in je kracht staan van Japke-d Bouma: een behendig schrijfster die ons met haar boek op nuchtere wijze weer met beide benen op de grond zet, als we het weer eens te hoog in ons bol krijgen na een dag van 9 tot 5.

Een frisse toets op het kantoorbestaan

Tegenwoordig dragen vergaderingen de naam ‘meetings’, overleggen doen we staand en als we een probleem hebben, ‘denken we om’. Dit is slechts een kleine greep uit de kantoorcliché’s die we zo vaak horen en waarvan we ons kunnen afvragen: wat zeggen ze nou eigenlijk écht?

Precies deze vraag stelt Bouma in haar derde boek Ga lekker zelf in je kracht staan. We kennen Japke-d. Bouma van haar wekelijkse relaas waarin zij het onderwerp ‘hoe te overleven op kantoor’ aansnijdt. Van een columnist voor NRC Handelsblad en nrc.next verwacht je geestig, goed doordacht leesvoer, en dat ís het ook. Na twee voorgangers weet Bouma ook in dit boek weer een frisse toets aan te brengen op het kantoorbestaan, dat dag in dag uit door vaag managementjargon bemoeilijkt wordt.

Heldere taal, dát is wat we missen. Bouma’s bron van ergernis is onze bron van vermaak. Want werkt ‘brainstormen’ nu echt? Moeten we ‘centraal staan’? Er wordt een hoop gepraat, maar weinig gezegd. Immers: als we allemaal ‘durfden te dromen’, zouden we naakt presentaties geven of al tongend met de baas kroketten in de kantine bakken. Tsja, door de hardnekkige trends van dat wollige taalgebruik zijn we allemaal wel eens het spoor bijster… Bouma weet hierop in te spelen en vele mondhoeken te krullen met de hekelpunten die zij op een komische, soms tikkeltje grove manier aansnijdt.

Bouma schrijft zoals altijd met pit en uit het hart. Elk hoofdstuk staat op zichzelf en gaat over een andere uitspraak, uitdrukking of term. Van ‘succes is een keuze’ tot ‘content is king’ en ‘storytelling’. Oeps, die laatste termen zijn wel heel herkenbaar voor mij als Content Manager. Of dat een steek in m’n hart is? Nee. Veel passages zijn zelfs zó to-the-point dat mij als lezer niets anders rest dan voorlezen aan degene die naast me zit. Eén ding moge duidelijk zijn: Bouma neemt het allemaal niet zo serieus en de lezer zou dat ook niet moeten doen.

Voor hen met een nuchtere geest
Per voorbeeld trekt Bouma min of meer dezelfde conclusie: doe effe niet zo idioot. De rode draad in het boek is dus zonder twijfel de spot, waarbij de frustratie van Bouma van het papier spat. Veel onderwerpen overlappen elkaar, wat op zich niet erg is. Om te veel van hetzelfde te voorkomen, lees je het boek daarom niet in één keer uit (al zou je het misschien wel willen). Beter is wat sarcasme te bewaren en op z’n tijd het boekje weer eens erbij te pakken. Als u het na een zware dag op uw werk weer even nodig heeft.

Kortom: in het luchtige Ga lekker zelf in je kracht staan durft Japke-D Bouma te verwoorden wat veel mensen denken en spreekt uit wat veel mensen niet begrijpen. Waarom het allemaal zo moeilijk moet? Daar heeft Japke-d. Bouma geen antwoord op. Wel laat zij een frisse wind waaien door die ellendige kantoorcliché’s. Ze waakt ervoor dat we gewoon normaal blijven doen. Want zegt u nu zelf: dan doen we toch al gek genoeg?

Over Alicia Krens
Alicia Krens is Content Manager bij Pelikaan Reizen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden