In veel bedrijven heeft inmiddels een transformatie plaatsgevonden van de ouderwetse hiërarchisch aangestuurde organisatie, naar een netwerkorganisatie waarin allerlei samenwerkingsverbanden een belangrijke rol spelen. Werken in teams, bundeling van krachten en samenwerking zijn een voorwaarde voor het succes van deze nieuwe wendbare organisaties. Bij de structurering van deze organisaties wordt vaak gerekend op het succes van de samenwerking in teams, bijvoorbeeld bij de invoering van zelfsturende teams en projectmatig werken. De realiteit van dit teamwerk is echter vaak teleurstellend. Effectieve samenwerking in teams gaat niet vanzelf. Teamcoaching kan hier behulpzaam zijn. Door teamcoaching worden teams én de individuele leden van die teams ondersteund in het vergroten van hun professionaliteit. Het is een waardevol hulpmiddel om samenwerking te optimaliseren en om een team op een hoger niveau van ontwikkeling te brengen.
In Handboek Teamcoaching zet Martijn Vroemen de theorie van team ontwikkeling overzichtelijk op een rijtje. Het boek bevat twaalf thematische hoofdstukken. In dit handboek passeren vele klassieke modellen en theorieën de revue. Hierbij een aantal voorbeelden; fasen van groepsontwikkeling, enkel dubbel en drieslag leren, systemisch werken, teamrollen, de communicatie Pyramide, transactionele analyse (TA), principes van zelfsturing en de Doel Plan Matrix. Zelfs het al oude bekende Johari venster wordt aangehaald. Menige trainer heeft dit venster op een flip-over gezet om het belang van feedback te illustreren. Ook Agile, Scrum en Lean hebben in het boek een plekje gekregen. Het handboek gaat hier echter niet te diep op in. De auteur distantieert zich van hypes en snelle ‘plug and play’ benaderingen, die bij een oppervlakkige toepassing resulteren in teleurstellende resultaten. Ook besteedt de auteur aandacht aan het coachen van virtuele samenwerkingsverbanden. Bij sommige teams wordt er vanuit verschillende plaatsen in de wereld middels een virtueel platform samengewerkt. De deelnemers ontmoeten elkaar slechts incidenteel. Effectieve coaching in een digitale werkomgeving vraagt parate kennis over deze virtuele samenwerkingsverbanden. Communicatie blijft ook in de virtuele wereld de sleutel. Het gaat om het informeren, verbinden en laten beïnvloeden. Het vertrouwen in elkaars deskundigheid en kwaliteiten speelt hier natuurlijk ook altijd een belangrijke rol.
Over de deskundigheid van de auteur Martijn Vroemen heb ik na het bestuderen van zijn handboek geen enkele twijfel. Hij heeft ruime ervaring als teamcoach, trainer en docent. Het boek geeft een goed overzicht en behandelt nuttige modellen en inzichten die behulpzaam zijn voor team managers, coaches, trainers en organisatie-ontwikkelaars. Het boek lijkt me ook geschikt als leerboek voor HBO studenten zoals bij de opleiding Toegepaste Psychologie. De TP-studenten krijgen met dit boek een goed overzicht van gebruikelijke theorieën die gehanteerd worden bij teamcoaching en teamontwikkeling.
Over Han van der Pool
Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.