Want werkgeluk kun je als organisatie weliswaar niet voor iedere werknemer bestellen, maar het valt wel op verschillende terreinen te bevorderen. In De Chief Happiness Officer geeft Elke van Hoof veel praktische tips om het welzijnsbeleid op poten te zetten.
Steeds meer organisaties beseffen dat medewerkers alleen floreren als ze op hun werk gelukkig zijn. Van een zware plicht is werken uitgegroeid tot een activiteit die betekenis geeft aan het leven en iets dient toe te voegen.
Organisaties verdiepen zich daarom in de vraag wat geluk op het werk kan betekenen en wijzen ook steeds vaker een Chief Happiness Officer aan. Een nieuwe managementmode of kan deze CHO het werkgeluk daadwerkelijk beïnvloeden en bevorderen?
Elke van Hoof gelooft er in ieder geval volledig in. Zij is als klinisch psycholoog gespecialiseerd in stress en burn-out en beschrijft in De Chief Happiness Officer een stappenplan voor strategisch welzijnsbeleid op de werkvloer. Zoals deze ondertitel al aangeeft, is dat eerder werkplezier en welzijn dan werkgeluk.
Eerst de diagnose
De Chief Happiness Officer (CHO) werkt langs drie sporen, vertelt Elke van Hoof. In het begin gaat het allereerst om de diagnose: in kaart brengen hoe groot het verzuim is, wie wanneer ziek wordt en hoeveel dat de werkgever jaarlijks kost. Meten is weten, en alleen al het heldere inzicht in de cijfers brengt de organisatie volgens Van Hoof al een aanzienlijke stap vooruit.
De CHO zet een systeem op om de eerste alarmsignalen van te hoge werkstress of andere problemen snel op te vangen. Als tweede stap organiseert de CHO een veilige en gezonde werkomgeving met aandacht voor stressbeheersing en leefstijl.
Geluk managen als core business
Het derde spoor is het moeilijkst meetbaar, maar heeft volgens de auteur wel de mogelijkheden om de meeste winst te boeken: proactief geluk managen binnen het spoor van zingeving, zin in je werk en betekenisgeving.
Het bevorderen van werkplezier is niet iets aardigs voor ‘erbij’, maar dient te behoren tot de strategie van het bedrijf, benadrukt de auteur. Talent is voor veel bedrijven een kritische succesfactor. Ook in moeilijke tijden is investeren in het welzijn van mensen daarom noodzakelijk om je marktpositie te behouden.
Het boek bevat veel lijstjes, modellen, hulpvragen en interventies om de afwezigheid grondig in kaart te brengen en het welzijn van medewerkers te bevorderen. Handig voor de afdeling HR en het bedrijfsmaatschappelijk werk.
Maar geluk is een veel groter begrip dan welzijn. Het gaat ook over gedrevenheid, flow en het gevoel dat je deel uitmaakt van een groter geheel. Voor de een betekent plezier in het werk dat je telkens een nieuwe uitdaging voorgeschoteld krijgt, zodat je kunt groeien in je werk. Voor de ander moet het werk vooral betekenisvol zijn.
Hoe je die gedrevenheid bereikt en hoe je van werkgeluk een centrale doelstelling maakt in je organisatie, dat wordt helaas summier beschreven in dit boek. Ik mis in dit boek wat een organisatie collectief kan doen om bevlogenheid, betekenisgeving en daarmee ook duurzame inzetbaarheid daadwerkelijk te bevorderen. Bijvoorbeeld met een krachtig verhaal waarom de organisatie het allemaal doet.
Wel maakt De Chief Happiness Officer duidelijk dat gelukkige werknemers voor een organisatie een ‘core business’ dienen te zijn. Veerkrachtige mensen die goed in hun vel zitten en zelf hun verantwoordelijkheid nemen, zorgen voor betere resultaten. De chief happiness officer fluit daarom dagelijks zijn blije boodschap, zodat zoveel mogelijk medewerkers hun baan als een zinvolle activiteit blijven zien.
Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.
Over Sigrid van Iersel
Sigrid van Iersel is schrijver, storytellingexpert en specialist in creatief denken. Als storycoach begeleidt ze mensen om hun stem te vinden en hun verhaal uit te dragen, bijvoorbeeld om een missie in de wereld te zetten.