Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Customers the day after tomorrow

Ik ben echt fan van Steven Van Belleghem. De presentatie die ik ooit heb mogen bijwonen was verbijsterend, ronduit geweldig. Hij kan als geen ander vertellen over technologie. Zijn boek When digital becomes human heb ik in één ruk uitgelezen.

Ger van den Buijs | 20 april 2018 | 1-2 minuten leestijd

Ook Customers the day after tomorrow zit bomvol verhalen over bedrijven die de grenzen van de Artificiële Intelligentie oprekken. Maar dit boek leest een stuk lastiger. Hoewel Steven zegt ons te willen enthousiasmeren voor de toekomst, bekroop mij een ongemakkelijk gevoel. Veel stukken bevatten een waarschuwing: ‘Mis de boot niet, anders ben je te laat en loopt het slecht met je bedrijf af’. Van Belleghem neemt ons mee naar de grote techbedrijven en vertelt ons over de mega investeringen in artificiële intelligentie. De monopolisatie van de interneteconomie loopt daarmee naar een climax en het boek geeft helaas nauwelijks antwoord op de vraag hoe ‘gewone’ bedrijven kunnen overleven in de AI-economie.

Het boek gaf mij ook een ongemakkelijk gevoel, omdat artificiële intelligentie in de eerste 6 hoofdstukken alleen geëvalueerd wordt tegen drie aspecten:

- Van reactieve naar proactieve marketing

- Hyperpersonalisatie van marketing

- Gebruiksgemak wordt leidend

Hoewel de auteur op pakkende wijze weet uit te leggen wat het belang is van deze drie ontwikkelingen, bekruipt mij na elke bladzijde sterker het gevoel dat het te beperkt is. Alsof de mens niet meer dan consument is en consumeren niet meer is dan het aankopen van producten. Pas in hoofdstuk 7 plaatst van Belleghem de innovatie in een breder mensbeeld en herhaalt hij zijn visie uit het vorige boek dat de menselijke relatie een belangrijk marketing instrument blijft.

Natuurlijk blijft het goed om te weten hoe hard sommige bedrijven bezig zijn om zo veel mogelijk data te verzamelen, zodat zij middels AI de consument kunnen bedienen en sturen. Dat is niet alleen belangrijk voor bedrijven. Met de recente gebeurtenissen rond Cambridge Analytica nog vers in het geheugen, is dit een boek dat iedereen toch gelezen moet hebben.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Over Ger van den Buijs

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden