Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Vier - 'Een vurig betoog'

De titel De Vier klinkt als een spannende roman en Galloway heeft inderdaad een lekkere schrijfstijl. De subtitel is behoorlijk pretentieus, maar wordt naar mijn smaak in ieder geval deels waargemaakt.

Ger van den Buijs | 27 juni 2018 | 1-2 minuten leestijd

Daar waar de meeste schrijvers zich richten op het effectief werken op de platformen, kijkt Galloway verder. Na jaren van bejubeling van deze grote innovatieve spelers, met hun jeugdige en charismatische leiders, beschrijft dit boek de maatschappelijke impact die zich inmiddels steeds duidelijker begint af te tekenen.

Wat De Vier extra interessant maakt, is dat de auteur duidelijk een stelling inneemt. Het is geen vlakke uiteenzetting, maar een vurig betoog. Hij is fel gekant tegen het monopolisme van de vier grootmachten en voorziet een verdere ontsporing. In zijn betoog klinkt een behoorlijke portie persoonlijke betrokkenheid door. De auteur heeft zelf op bestuursniveau geprobeerd the New York Times te redden uit de wurggreep van Google en Facebook en is daarin vastgelopen. Dat levert interessante passages op, die weliswaar een beetje eenzijdig aanvoelen.

Het hele boek werkt toe naar een theoretisch model over hoe bedrijven kunnen concurreren met De Vier: ‘het T-algoritme’. Vervolgens weegt Galloway verschillende bedrijven tegen deze meetlat. Welk bedrijf kan de sprong maken om net zo groot te worden? Het boek begint namelijk met de stelling dat de alleenheerschappij van de vier uiteindelijk doorbroken zal worden. In mijn ogen slaat de auteur hier de plank mis. Het T-algoritme beschrijft goed hoe de vier zo groot zijn geworden, maar niet hoe ze ooit verslagen zullen worden. David versloeg Goliath immers niet door even groot te worden, maar door een nieuw wapen te introduceren.

Het boek bevat ook nog een sectie voor de jonge carrièremaker. Galloway ziet in de werkwijze van De Vier een model dat je ook voor je persoonlijke carrière kunt gebruiken. De plaatsing in dit boek vond ik persoonlijk nogal gezocht, maar ik ben dan ook niet meer zo jong. Hij had er beter een apart boek aan kunnen wijden. Voor de jongere lezers is het een bonus: 2 voor de prijs van 1.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Over Ger van den Buijs

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden