Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Verleid je lezer online - 'Staat bol van do's en don'ts'

Vermijd de geschiedenisles over je organisatie op je homepage en wees zuinig met superlatieven. Uiterst bruikbare tips in het boek Verleid je lezer online van Ellis Buis en Joyce Hardholt, dat een vaste plaats verdient op het bureau van iedere tekstschrijver.

Sigrid van Iersel | 10 juli 2018 | 2-3 minuten leestijd

Onderscheidende teksten schrijven, zodat lezers direct in actie komen: welke tekstschrijver wil dat niet? En dat is gemakkelijker dan je denkt, beloven Ellis Buis en Joyce Hardholt in hun nieuwe boek.

Tips voor overtuigend schrijven

Verleid je lezer online is de geactualiseerde herdruk van het eerdere boek Commercieel en creatief schrijven. Die mix van commercieel en creatief is nog steeds in het hele boek terug te vinden.

Je ontdekt hoe je je lezers enthousiast krijgt, hoe je verrassende invalshoeken bedenkt en teksten schrijft die online goed vindbaar zijn. Daarmee maken ze ook de ondertitel ‘succesformules voor overtuigend en creatief schrijven’ helemaal waar.

Speel in op online leesgedrag

In Verleid je lezer online komen alle tips en trucs bij elkaar die ik in de afgelopen jaren in allerlei vakliteratuur voorbij heb zien komen. Aan de korte zinnen, de opsommingen, kadertjes en indelingen merk je direct dat hun gouden wetten voor scanbaar schrijven ook in dit boek nauwgezet toegepast zijn. Dat maakt het boek niet alleen heel prettig leesbaar, maar ook erg toegankelijk voor beginners in dit vakgebied.

Een pluspunt is dat de schrijvers zich er goed van bewust zijn dat schrijven meer is dan een verzameling handigheidjes. Het gaat uiteindelijk om wat je te melden hebt en dat je waarmaakt wat je belooft. Je tekst ‘valt of knalt met de inhoud’, schrijven ze terecht.

De auteurs nemen hun taak serieus om een zeer compleet boek af te leveren. Ze leren hoe een schrijver optimaal inspeelt op online leesgedrag en delen een spoedcursus webcare. En hoewel het boek over online teksten gaat, toveren ze ook nog adviezen over papieren folders en direct mailings uit de hoed.

Zeer compleet boek

Het boek staat bol van de do’s en don’ts en uiteraard is er ook een handig trefwoordenregister. Elke vakterm waar iemand mogelijk over kan struikelen wordt keurig uitgelegd. Soms slaan ze daarin een beetje door. Welke jonge beginnende schrijver zou in dit social-media-tijdperk nog niet weten wat een hashtag is?

Al met al is dit praktische boek een aanrader voor iedere doe-het-zelver op schrijfgebied en voor het onderwijs. Vlot en wervend schrijven is een belangrijke vaardigheid voor iedereen die online communiceert.

Voor ervaren tekstschrijvers is Verleid je lezer online een handige opfrisser. Alleen al door het ‘overzicht met titels waar je lezer van smult’ en de checklists verdient deze gereedschapskist een vaste plek op ieder schrijversbureau.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.

Over Sigrid van Iersel

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden