Het auteursduo is ervan overtuigd dat aandacht voor een optimale employee journey heel veel oplevert. Meer omzet, minder personeelsverloop en minder verzuim om maar een paar zaken te noemen. Bovendien, zo menen Becker en Bolink, is de organisatie die hier bewust mee bezig is, aantrekkelijk voor nieuw talent en dat is, in de huidige situatie van toenemende schaarste aan talenten, een groot goed.
Sceptici zullen wellicht de wenkbrauwen fronsen en het al prachtig vinden dat hun eigen organisatie ervoor zorgt dat medewerkers zich thuis voelen binnen het bedrijf, waardoor zij elke dag het beste van zich zelf geven en weten hoe ze kunnen bijdragen aan de gemeenschappelijke ambitie. Ofwel, een aligned workforce.
Becker en Bolink willen een belangrijke stap verder. Zij zeggen: ‘Zet, als organisatie, jouw medewerkers op nummer één, twee en drie. Dan pas komt de klant. Het zijn jouw medewerkers die de klant op één zetten.’ De auteurs zijn van mening dat marketeers weliswaar al jaren bezig zijn met een customer-journey-aanpak, maar dat ze met betrekking tot hun eigen medewerkers slechts aan het begin staan. Het is hoog tijd om daar verandering in te brengen, zo menen zij. Tenslotte heerst er nog altijd een schaarste op de arbeidsmarkt. Bovendien bepalen vandaag de dag veel verschillende factoren of talenten voor een bepaalde organisatie kiezen. En bij die organisatie blijven. De juiste talenten aantrekken, binden en behouden is essentieel om als organisatie te overleven.
De auteurs beschrijven in hun boek de verschillende fases en de belangrijkste contactmomenten per fase alsmede de zes belangrijkste factoren waar de organisatie aan kan werken om de employee experience positief te beïnvloeden. Zij illustreren hun stellingen met diverse aansprekende praktijkvoorbeelden van onder andere Univé, KLM, Dura Vermeer en KLM.
De employee journey is met name bedoeld voor de directies van organisaties, communicatiemanagers, verandermanagers, HR-managers en -directeuren, recruitment managers én studenten.
Kortom, De employee journey is een verhelderend en zeer toegankelijk geschreven boek dat de eerste aanzet biedt om van medewerkers, blije medewerkers te maken en daarmee uw organisatie toekomstbestendig! Een aanwinst op het gebied van managementboeken die menig manager een andere richting zal doen kiezen.
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.