Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Managers The Day After Tomorrow - 'Kan managers aan het denken zetten'

De wereld verandert in rap tempo en dat heeft grote gevolgen voor organisaties. De toekomst is steeds minder voorspelbaar. Hoe kun je een organisatie opnieuw ontwerpen om duurzaam relevant te blijven? Daarover gaat het boek Managers The Day After Tomorrow van Rik Vera.

Sjors van Leeuwen | 19 november 2018 | 5-7 minuten leestijd

Technologie blijft de wereld continu transformeren. Om te blijven evolueren, moet je je als manager laten inspireren door de wereld. Je moet signalen durven lezen, je volledig richten op de behoeften van de klant, focussen op mogelijkheden en blijven experimenteren. Bovenal moet je je verbinden met een zo groot mogelijk publiek en tegelijkertijd het individu aanspreken, wil je de toekomst overleven.

Dat schrijft Rik Vera in zijn boek Managers The Day After Tomorrow. Rik Vera is actief als opinieleider en keynotespreker met ervaring in sales, marketing en innovatie. Hij is partner van het bedrijf Nexxworks, samen met Steven van Belleghem (auteur van o.a. Customers The Day After Tomorrow) en Peter Hinssen (auteur van o.a. The Day After Tomorrow).

Het boek opent met de kathedraal-metafoor onder de noemer ‘fast forward slow architecture’. In een veranderende wereld moeten bedrijven net zo gaan denken als de kathedralenbouwers uit de middeleeuwen die soms honderden jaren deden over de bouw van een kathedraal. Zorg voor een droom, grondplan, doelstelling, enkele fundamenten en dan snel aan de slag, soms op of rond een bestaand businessmodel, soms ernaast, en gedreven door voortschrijdend inzicht, aldus de auteur. Dat vraagt van de manager in de Age of New Normal wel wat anders. Denk bijvoorbeeld als Antoni Gaudi, ontwerper van de beroemde Sagrada Familia basiliek in Barcelona. Zet je businessmodel eens op zijn kop. Draai de zaken om. Kijk naar wat er is en ontwerp vervolgens het spiegelbeeld ervan, waarin rollen zijn omgedraaid en ketens andersom lopen, met de klant altijd centraal.

Daarna volgen vijf hoofdstukken waarin achtereenvolgens aan de orde komen: (1) disruptie is het nieuwe normaal, (2) van samenleving 1.0 naar 5.0 met ‘connect to many, engage individuals’, (3) de empowered customer (is connected, urban, self-centered, tribal, on demand, mindfull, ethical en radical), (4) jezelf in de toekomst denken door ‘reverse thinking’ en (5) de kenmerken van het nieuwe businessmodel. De auteur beschrijft vlot diverse ontwikkelingen en trends zoals disruptieve nieuwkomers, nieuwe technologieën (big data, algoritmen, robotisering, blockchain), zelfrijdende auto’s en de empowered customer die dag en nacht online is. Door het boek heen vinden we ter verduidelijking diverse modellen en grafieken zoals het TREE-principe (technology, rode oceaan en engagement), de adaptive cycle, het cirkelmodel en de S-curve van exponentiele groei.

Daarbij passeren veel ‘usual suspects’ de revue zoals Facebook, Uber, Airbnb, Tesla, Google en Amazon. Vaak in algemene termen, zonder specifiek te worden. Zo stelt de auteur, na zijn constatering dat Amazon op hun webwinkel en producten geen winst hoeft te maken, want ‘ze vreten bestaande businessmodellen leeg’, terecht de vraag: ‘Ergens moet toch geld verdiend worden? Wanneer komt er ROI?’ Een duidelijk antwoord lezen we niet, wel dat ‘alles draait om algoritmes’ en ‘neurale netwerken gevoed door al die data’ waarmee klanten nog meer op maat bediend kunnen worden. [Dus toch maar even googlen. Op internet lees ik dat de winst van Amazon in het tweede kwartaal van 2018 volgens financieel topman Brian Olsavsky vooral te danken is aan Amazon Web Services (AWS), hun cloudcomputingservice voor bedrijven.]

We zitten op een kantelpunt, zo schrijft de auteur, want we hebben niet te maken met een wereld die verandert maar met een verandering van wereld. Daarin gaat het niet om het hebben van een digitale strategie, maar om het hebben van een strategie voor een digitale wereld. Met een centrale opdracht: ‘connect to many, and engage to individuals’. Als geheugensteuntje vertaald naar de formule: c2MxEi. Daarvoor moet je vooruit durven denken (om vervolgens terug te redeneren naar het nu) en beseffen dat data de nieuwe olie is, het nieuwe goud. Om dit in de praktijk te kunnen brengen adviseert de auteur dan ook om vanaf NU consequent zo veel mogelijk (small) data te verzamelen. Hoe meer, hoe beter. Ga niet eerst bedenken wat je er mee gaat doen, dat zie je later wel. Toen ik dit las moest ik denken aan de vele tientallen onderzoeken van de laatste twintig jaar waaruit blijkt dat verreweg de meeste bedrijven de data men nu al in huis heeft nauwelijks weet te benutten. Ook zijn er kenners die zeggen dat het niet om zoveel mogelijk data gaat, maar om de juiste data. Enfin, dat zal van bedrijf tot bedrijf verschillen. De toekomst zal het leren. Maar dat data en kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol gaan spelen is wel duidelijk, net als dat het adagium ‘bezint eer gij begint’ nog steeds relevant is.

Managers The Day After Tomorrow is vooral een inspiratieboek dat vlot wegleest. Voor de meer ingevoerde lezer is het boek al snel een herhaling van zetten. Het sluit qua inhoud en boodschap naadloos aan op de stroom boeken over disruptieve innovaties, nieuwe technologieën, exponentiële organisaties, agile strategieën en ‘The Day After Tomorrow’-boeken die de laatste jaren zijn verschenen.

Het boek is geen handleiding voor managers en beschrijft niet echt de managementstijl voor de dag van morgen. De boektitel zet je wat dat betreft misschien op het verkeerde been. Het boek kan managers wel aan het denken zetten. Het beschrijft grofweg enkele strategieën waar managers en bedrijven zich op zouden moeten richten zoals: zet de klant centraal, zorg voor de juiste cultuur, denk buiten bestaande kaders (‘begin eens met een dwaas idee’), kijk naar klantfrustraties en zoek naar manieren om het voor de klant gemakkelijk, eenvoudiger en leuker te maken (‘starten in de rode oceaan’), tot experimenteer en leer (‘laat mensen nieuwe dingen doen’). Het boek sluit af met vijftien huiswerkregels. Denkwerk voor de manager van morgen om mee aan de slag te gaan.

Managers The Day After Tomorrow bevat een groot aantal inspirerende spreuken en stellingen zoals deze van Jeff Bezos, oprichter en CEO van Amazon: ‘What’s not going to change in the next ten years?’. Als managers nu nog niet gewaarschuwd zijn?

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden