Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Social Shift - 'Een heel praktisch boek'

Koen Jordaans geeft ons met Social Shift een heel praktisch boek. Dit boek heeft een beperkt theoretisch kader, maar geeft daarentegen heel veel inzicht in de praktijk van zijn Social Shift aanpak.

Ger van den Buijs | 14 januari 2019 | 1-2 minuten leestijd

Alle bedrijven willen dat hun medewerkers op social media positief over het bedrijf spreken, maar slechts enkele krijgen dat ook voor elkaar. De waarde ervan is duidelijk, maar het vergt een grote omslag in denken. In dit boek krijg je aan de hand van voorbeelden een idee hoe je dat zou kunnen aanpakken.

Al lezend voel je dat de aanpak van Jordaans energie brengt. De structuur is duidelijk en de taken voor de verschillende deelnemers ook. Alle projecten beginnen klein en groeien toe naar een bloeiende aanwezigheid in social media. Je kunt natuurlijk verschillende doelstellingen hebben met je aanwezigheid op de sociale media. Verkopen, medewerkers vinden, je eigen medewerkers motiveren, omwonende betrekken, etc. Hoewel veel van deze doelstellingen hand in hand gaan, adviseert Jordaans om per doelstelling een aanpak uit te werken.

Elk van de voorbeelden laat tevens voelen dat de communicatie binnen het bedrijf ook een enorme boost krijgt. Voorwaarde om samen met je medewerkers aanwezig te zijn in social media is dat je hen betrekt bij of vroegtijdig informeert over het bedrijfsbeleid. Het bedrijf wordt zo een beetje van iedereen i.p.v. alleen van het management. Als je dat instrumenteel doet, dan is het gedoemd te mislukken. Alle voorbeeldbedrijven hebben dit gedaan vanuit een diepe overtuiging, zij het soms ook met twijfel over de haalbaarheid. Maar in alle interviews in Social Shift lees je dat de stoutste dromen overtroffen zijn. Uiteraard moeten we ons realiseren dat dit een vertekend beeld kan zijn, maar de geïnterviewden staan er met naam en toenaam in, dus moet het redelijk kloppen. Ik heb ook nog van enkele bedrijven, bijvoorbeeld Vivent, de social media posts gecheckt en dat zag er aanstekelijk uit. Mijn complimenten.

Over Ger van den Buijs

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden