Tot mijn stomme verbazing blijken er gewoon tal van bedrijven te zijn die er voor zorgen dat hun bedrijfsprocessen een maatschappelijke bijdrage leveren. En ze maken winst. ‘Als ik er nog niet van gehoord heb, dan geldt dat vast ook veel andere mensen.’ Dus laat ik een steentje bijdragen door die bedrijven te gaan interviewen. Die interviews kan ik dan als blog publiceren en misschien later zelfs verrijken tot een boek.
Dat is precies wat Kees Klomp en Nadine Maarhuis gedaan hebben. En het is ze gegund, want beide zijn al jaren actief in betekenisvolle bedrijven. Het is een prachtig boek geworden. Je wordt eerst kort geïntroduceerd in de belangrijkste begrippen om al snel naar de kern te gaan: de helden. Tien bedrijven, twintig ondernemers. Ze vertellen je hun ervaringen en inzichten. Kijk ook even op MaatschapWij.nl. Klomp en Maarhuis hebben daar een set met video’s van interviews met betekenisvolle ondernemers.
De auteurs bespreken per hoofdstuk een brandend thema en lichten dat toe met de specifieke ervaringen van één van de tien bedrijven. Onderwerpen als een activistisme combineren met winstgevende bedrijfsvoering, de onzekerheid van innovatie, hoe begin je en hoe verhoud je je tot de grote concerns, worden op een laagdrempelige manier besproken. Je proeft het enthousiasme van de ondernemers en de auteurs. Betekeniseconomie gaat over bijdragen aan de maatschappij, op kleine of grote schaal. Samenwerken met andere bedrijven om met z’n allen het doel sneller te bereiken in plaats van elkaar beconcurreren. En klanten haken er massaal op aan. De bedrijven groeien als kool.
Het laatste deel van het boek kijkt vooruit. Hoe kunnen we de gehele economie laten werken volgens de principes van de betekeniseconomie? Dat is echt nog wel een uitdaging, dat voel je in de verwoording. Er zijn stappen, voorbeelden van de grote consultancy bureaus als Boston Consulting Group, KPMG, PWC, Deloitte. Hun werk wordt kort besproken. De United Nations heeft een lijst met 17 Sustainable Development Goals , dus doelen, geformuleerd. Maarhuis en Klomp beschrijven bewegingen die zij al zien, zoals merken die steeds meer een maatschappelijk standpunt innemen. Ze sluiten af met een aanzet tot een nieuwe economische wetenschap.
En nu? Wat is er over van mijn plan voor blogs? Betekeniseconomie gaat over bijdragen. Er zijn nog heel veel bedrijven die niet vermeld staan in Pioniers van de nieuwe welvaart. Die zijn het ook waard om in de spotlight te staan. Dus heb je een betekenisvol bedrijf , of ken je er één, en je staat open voor een interview, neem gerust even contact op.
Over Ger van den Buijs
Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.