Zo af en toe krijg ik de neiging om vraagtekens bij die informatie te zetten: klopt het wel wat hier allemaal gezegd of geschreven wordt? Helaas ontbreekt vaak de tijd (en misschien net zo vaak de zin) om het allemaal uit te pluizen, het onderzoek op z’n merites te beoordelen.
In Liegen met cijfers legt Darrell Huff je uit hoe je op snelle en zakelijke wijze aan de broodnodige objectieve informatie komt. Dat doet hij in een 136 pagina’s tellend en makkelijk doorleesbaar boekje, met 5 eenvoudige vragen.
Dit zijn ze:
1. Wie zegt dat?
2. Hoe weten ze dat?
3. Wat ontbreekt er?
4. Wie is er van onderwerp veranderd?
5. Klinkt het logisch?
Die 5 vragen komen als een soort van apotheose tot stand: de voorgaande 116 pagina’s zijn echt wel nodig om tot deze slotsom te komen. In deze 116 pagina’s legt Darrell Huff uit hoe statistiek in elkaar zit. Hoe tabellen de werkelijkheid op heel veel verschillende manieren laten zien. Hoe cijferreeksen je op het verkeerde been zetten. Al doorheen lezend had ik vaak dat overbekende ‘Oh jah!-erlebnis’, zowel door de herinnering van lessen uit een lang verleden als door recente cases die me te binnen schoten.
Heel opmerkelijk aan de discussie die Huff aanslingert, is dat hij niet alleen de cijfers ter discussie stelt, maar ook de teksten die er bij staan. Want kennelijk horen bij ‘foute’ tabellen en grafieken, ook ‘foute’ teksten. Het doel moge eenvoudig zijn: hoe win ik de lezer nog meer voor mijn overtuiging.
En toch, toch is er iets vreemds aan Liegen met Cijfers: de voorbeelden waarbij een tijdperiode of jaren is vermeld, liggen namelijk nogal ver terug in de vorige eeuw. Terwijl dit nota bene de 1e druk is èn dit jaar uitgegeven!
Wat vrij snel blijkt: het is een zeer geslaagde vertaling van How to Lie with Statistics uit 1954. 1954! Al die cijfers, tabellen en statistieken blijven dus ‘eeuwig’ recent, net als de toegepaste voorbeelden.
Bewaar die prachtige 5 vragen - samen met het boekje - naast je laptop.
Want dit zeer toegankelijke en vermakelijke werk vraagt om regelmatig op te pakken, door te lezen, de juiste pagina voor je neus te hebben - en de slimste wedervragen te stellen. Voor die €15 hoef je het niet te laten, want die heb je bij de eerstvolgende discussie al terugverdiend.
Kortom: Liegen met Cijfers is zeer sterk aanbevolen!
Jacques Koster, 20 jaar reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Tijdens een internationale uitstap midden jaren 90 lokale fusie van 2 mediabureaus gedaan. Ging in ’99 (weer) voor inhoud en startte Opmaat media consultancy: vooral in fmcg met merken als Peijnenburg, Old Amsterdam, Aviko, HAK, Osborne e.d. Founder van SurPlace / Reality Analytics: een complex/big data-model voor optimalisaties in marketing, bij genoemde merken geïmplementeerd. Ruim 30 jaar ervaring als (vak-)docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem Nijmegen.
Over Jacques Koster
Jacques Koster, 20 jaar reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Startte Opmaat media consultancy. Founder van SurPlace / Reality Analytics: een complex/big data-model. Ruim 30 jaar ervaring als (vak-)docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem Nijmegen. En fietser: voor ontspanning, maar regelmatig net zo fanatiek als in zijn vak.