Al in de eerste pagina's komt naar voren dat De onsterfelijke onderneming een zeer doorwrocht, onderbouwd en lezenswaardig stuk (management-)literatuur is. Doorwrocht, omdat bij elke (wetenschappelijke) verwijzing er een prima duiding is waar het aangehaalde te vinden is. Onderbouwd, omdat elke bewering gestaafd wordt met correcte wetenschappelijke literatuur. Lezenswaardig, omdat het duidelijk, helder geschreven is: deze manier van schrijven vermoeit niet - hooguit de hoeveelheid informatie die je onder ogen krijgt en die je tot nadenken stemt.
Het boek heeft drie invalshoeken: de geschiedenis van Apple, de interviews met de 4 CEO's van Benelux-familiebedrijven, het AGIL-paradigma. Het AGIL-paradigma is de leidraad in het boek. Een afkorting die staat voor (in het Nederlands) Aanpassen, Doel bereiken, Integreren, Langetermijn-consistentie bewaken.
De zienswijze van AGIL heeft als doel om ondernemers structuur te geven in hun beslissingen, in hun visie waar de onderneming naar toe moet, kan en wil. Ze kunnen het als een spreekwoordelijk kompas in hun onderneming toepassen.
De 40 jaar historie van Apple komt in elk AGIL-hoofdstuk terug. De schrijver geeft voorbeelden van waar het bij Apple bijna fout ging en waar het (door de bijna buitengewone perfectie) goed ging.
Van Dyck sluit ieder hoofdstuk af met een case: dit zijn interviews met de CEO van een Benelux-onderneming. Prettig dicht bij huis gehouden - bravo - in plaats van de trend om voorbeelden uit de USA te halen. Kenmerk van deze (niet aan de beurs genoteerde bedrijven) is dat zij vele decennia bestaan en stormen wisten te doorstaan.
Het Belgische financieel-economische magazine Trend heeft deze interviews ongecorrigeerd overgenomen: de reden daarvoor is dat er veel over de intrinsieke drijfveren en achtergrond in staat. En dat is vrijwel uniek.
Wel zie ik daar iets van een contradictie in het boek: daar waar van de historie van Apple werkelijk alle ups en downs beschreven worden, heb ik de interviews daarentegen als wat vlak ervaren. De schrijver geeft in de telefonische toelichting aan dat er over het iconische merk Apple buitenproportioneel veel te verzamelen is. In tegenstelling tot de 4 (familie-)bedrijven, waarover amper ‘intern organisatie-nieuws' te
vergaren viel. Vandaar dat hij bewust gekozen heeft voor deze vorm van reflecteren op het AGIL-paradigma. Waarvan akte.
Wat letterlijk in de kantlijn opvalt en wat ik graag nadrukkelijk wil vermelden, is de uiterst kundige nomenclatuur: Fons van Dijck levert ook hierin echt perfect werk.
Zelfs aan extra flappen in de omslag, als bladwijzers, is gedacht.
De onsterfelijke onderneming is een lezenswaardig en toegankelijk boek, met z'n 261 pagina's. Inhoudelijk is het sterk en voorbeeldig. En heel duidelijk: een zeer degelijk kompas om een onderneming op te laten varen.
Dat de schrijver voor een eerder boek een nominatie kreeg voor een Managementboek van het Jaar en de Marketing Literatuurprijs ontving, verwondert niet.
Voor dit boek mag m.i. aan hem de Hoofdprijs uitgereikt worden in de Buitencategorie. Complimenten Fons!
Jacques Koster, houdt zich al bijna 40 jaar bezig met reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Internationale uitstap midden jaren 90 voor (lokale) fusie van 2 mediabureaus. In ’99 gestart met Opmaat media consultancy, met nadruk op fmcg. Founder SurPlace /Reality Analytics/BrandMediaOptimizer. Ruim 30 jaar ervaring als parttime docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem en Nijmegen.
Over Jacques Koster
Jacques Koster, 20 jaar reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Startte Opmaat media consultancy. Founder van SurPlace / Reality Analytics: een complex/big data-model. Ruim 30 jaar ervaring als (vak-)docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem Nijmegen. En fietser: voor ontspanning, maar regelmatig net zo fanatiek als in zijn vak.