Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Verkoopgeluk - 'Praktisch en zeer leesbaar'

Verkoopgeluk, met als subtitel ‘Je bedrijf verkoopklaar maken, overdragen en je toekomst verkennen' van Monique Delsink is een boek dat de aandacht van veel ondernemers zou moeten trekken.

Peter Vermeulen | 28 juni 2019 | 3-4 minuten leestijd

Er zijn veel ondernemers die hopen of verwachten dat er een moment komt dat - zoals Monique Delsink het beschrijft - er iemand voor de deur staat met een grote zak geld. Vaak zijn zij echter te passief. Er zal nooit zomaar iemand met een zak met geld verschijnen. Eerst moet je een aantal zaken geregeld hebben. Zaken die elke ondernemer in mijn ogen geregeld dient te hebben. Of je je bedrijf nu wenst te verkopen of niet. Als je die zaken hebt geregeld, dan vergroot dat wel de kansen dat er wel een moment komt dat er iemand met een zak met geld voor de deur staat. En ik spreek uit ervaring.

Terwijl ik deze recensie schrijf vlieg ik met KLM terug vanuit Japan waar het hoofdkantoor van de nieuwe eigenaar van ons (voormalige) familiebedrijf gevestigd is. Op de heenreis heb ik Verkoopgeluk vrijwel in een ruk uitgelezen. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit ook komt doordat het entertainmentsysteem vrijwel de gehele vlucht niet functioneerde. Maar wat een genot om weer met een boek te reizen. Mede door de prille fase van verkoopgeluk waar mijn vrouw en ik ons in bevinden, blijkt het lezen van Verkoopgeluk een feest der herkenning.

Verkoopgeluk bestaat uit 5 delen. Oriëntatie, verkoopklaar maken, de verkoop, de overdracht en verkocht. Daarnaast heeft Delsink ervoor gekozen persoonlijke verhalen toe te voegen van acht ondernemers en van vijf familiebedrijven. Dat vind ik een briljante keuze. Verkoopgeluk leest daardoor als een trein (of vliegtuig...) Haar eigen verhaal is bovendien de rode draad in het boek.

Het is allemaal o zo herkenbaar en uit het hart gegrepen dat je meteen door wilt lezen. De afwisseling van persoonlijke verhalen van andere ondernemers met tips en adviezen zorgt dat Verkoopgeluk nergens saai of langdradig wordt.

Delsink schrijft op een zeer open en toegankelijke manier en verwoordt tevens zeer goede wijze de denkwijze en handelingen van zowel haarzelf als ondernemer als die van andere ondernemers. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de woordzoeker achterwege gelaten had kunnen worden. Daarnaast zal het lijstje Verkoopklaar maken in 12 stappen voor velen een open deur zijn. Maar vraag je eens af: heb je dit in je eigen bedrijf (al) geregeld? Is je bedrijf er echt al klaar voor om verkocht te worden? ‘Begin op tijd en voorkom dat je later voor verassingen komt te staan', schrijft Delsink, en dat is maar al te waar.

Verkoopgeluk staat vol tips die je meteen in praktijk kunt brengen. Daarnaast is het domweg interessant en boeiend om over praktijkervaringen van collega-ondernemers te lezen. Dat verrijkt je kennis.

Een ding staat als een paal boven water: Monique Delsink weet waarover ze spreekt. Ze is een ervaringsdeskundige. Dat is een verademing . Regelmatig wordt er namelijk over een eenvoudig managementtheorietje of -modelletje een dik managementboek geschreven. Delsink biedt praktijkervaring, die ook nog eens smakelijk is beschreven en verwoord. Daarnaast hulde voor de verzorging van het boek. Ook hier is door Delsink zowel op kosten als moeite niet bespaard.

Monique Delsink levert met Verkoopgeluk, je bedrijf verkoopklaar maken, overdragen en je toekomst verkennen een zeer praktisch en zeer goed en prettig en vlot leesbaar boekwerk af.

Wat mij betreft is Verkoopgeluk een must read voor elke ondernemer die overweegt (heel misschien zonder dat hardop uit te spreken) in de (nabije) toekomst zijn of haar onderneming te verkopen. Ik kan je verzekeren dat dat moment met het lezen van Verkoopgeluk weer een stuk dichterbij komt.

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden