Vreemd genoeg is er nog nooit een boek over Volle zalen geschreven, zo constateert Hans Groen. Voormalig directeur van Focus Conferences en meer dan 30 jaar ervaring in het organiseren van zakelijke events. Groen heeft zijn ervaring vastgelegd in het boek Volle zalen met de toepasselijke subtitel ‘De beste strategie voor een uitverkocht event'. Want, zo constateert de auteur: ‘iedereen die een seminar, voorstelling of masterclass organiseert wil een volle zaal, maar niemand weet precies hoe je dat voor elkaar krijgt.'
De beste strategie voor een uitverkocht event bestaat volgens de auteur uit 8 succesfactoren die in even zovele hoofdstukken worden beschreven. De acht succesfactoren voor een volle zaal zijn:
1. Een briljant idee.
2. Wel of geen grote naam.
3. Een uitgebalanceerd programma.
4. De perfectie locatie.
5. Een slimme prijsstrategie.
6. Een sterke marketingcampagne.
7. Het fenomeen uitverkocht en continuïteit.
8. Innovatie.
De auteur heeft een vlot leesbaar boek geschreven met tal van praktische tips en voorbeelden om meer bezoekers naar jouw evenement te trekken. Het boek bevat een groot aantal aansprekende praktijkcases. Zo is Soldaat van Oranje - De Musical bijvoorbeeld al 9 jaar op rij uitverkocht. Hoe kan dat? Wat is hun geheim? Het uit Amerika overgewaaide TEDx zette de seminarwereld op zijn kop door geen entreeprijs te vragen. Slechts op uitnodiging ben je welkom. Ook is er aandacht voor wellicht het meest succesvolle seminar ooit in Nederland: MBA in één dag met Ben Tiggelaar in de hoofdrol. En AFAS Live was tot op de laatste stoel bezet bij de komst van President Obama naar Nederland. Terwijl het event in de zomerperiode plaatsvond, de toegangsprijs pittig was en de marketing aan scherpe restricties was gebonden. En hoe lukt het dancefestijn Q-dance toch om iedere keer bij aankondiging al uitverkocht te zijn? Om maar niet te spreken over het megasucces van André Rieu, wat is zijn geheim?
De auteur analyseert al deze praktijkcases en vertaalt ze naar praktische inzichten en checklists met tips en aandachtspunten. Niet alleen handig voor dit soort grote events, maar ook voor als je kleinschalige workshops, seminars of bijeenkomsten organiseert. Duidelijk wordt wel dat een volle zaal niet vanzelf gaat, maar dat daarvoor - naast de eerder genoemde succesfactoren - ook een portie gezond ondernemerschap, visie, durf en doorzettingsvermogen nodig is. De auteur begint het boek met de opmerking dat het vullen van zalen een vak is, en geen bijzaak. Dat vak leer je dus ook niet door het lezen van dit boek. Toch kan het boek Volle zalen je zeker helpen om de zalen voor jouw events (iets) voller te krijgen, en misschien wel uitverkocht. Succes!
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.