Alex Castrounis beschrijft in zijn boek Artificial Intelligence voor mensen en bedrijven, een raamwerk voor betere menselijke ervaringen en succes de stand van zaken en een raamwerk hoe we kunnen komen tot AI-toepassingen.
Artificial Intelligence (AI) is niet meer weg te denken uit onze samenleving. De assistenten Alexa, Google Assistant, maar ook de gepersonaliseerde aanbevelingen die je krijgt bij Bol.com, Netflix etcetera komen tot stand door AI-toepassingen. Nu is AI ook een containerbegrip, daar kun je veel onder scharen. Maar vormt AI nu een bedreiging voor ons als mensheid door het vervangen van mensen door computers?
Alex Castrounis betoogt in zijn boek Artificial Intelligence voor Mensen en Bedrijven, een raamwerk voor betere menselijke ervaringen en succes dat dat nog niet het geval is. Daar is AI nog niet ver genoeg voor en de vraag is of dat ook gaat gebeuren, aangezien er een heel nieuwe techniek voor nodig is (die nu nog niet bestaat) en computers moeten zachte vaardigheden krijgen, hetgeen mensen uniek maakt.
De schrijver wil met dit boek medewerkers en managers die zich bezig gaan houden met AI-toepassingen handvatten geven. Hij heeft hiervoor een raamwerk ontwikkeld waarin bestaande methodieken, zoals brainstorming, Agile etcetera een plek krijgen. Hij werkt dit, met name in het tweede deel van het boek, uit aan de hand van voorbeelden van AI-strategie en de ontwikkeling van een app voor het beluisteren van podcasts. Lezers die nog niet zo bekend zijn met AI zou ik aanraden om te beginnen met het tweede deel. Hoewel ik best wat ervaring heb met IT wilde ik na de eerste hoofdstukken afhaken, die zijn erg theoretisch, terwijl het tweede deel veel pragmatischer is.
Zoals al genoemd bestaat het boek uit 4 delen:
1. Het raamwerk ‘AI voor mensen en bedrijven'
2. Het ontwikkelen van een AI-visie
3. Een AI-strategie ontwikkelen
4. Ter afsluiting (dit beschrijft de ontwikkelingen en gaat onder andere in op de angst van mensen voor het verliezen van banen).
In de appendices gaat de schrijver nog wat dieper in op algoritmes en het AI-proces.
Het raamwerk gaat uit van een zogenaamde poolster, die leidt de weg en is feitelijk het doel van de toepassing. Daarna worden de voordelen beschreven en tot slot de componenten (zoals experts, degene die betrokken worden). Het raamwerk is daarmee een overkoepelend iets, waaronder bestaande theorieën en methoden en technieken worden geschaard. Feitelijk vertoont, zoals de schrijver zelf ook constateert, het raamwerk veel overeenkomsten met de Agile-methode. Het raamwerk geeft mij nog niet zoveel houvast, veel interessanter vind ik de uitwerkingen en de toepassingen die de schrijver in de daarop volgende hoofdstukken beschrijft. Wel valt op dat hij uitgaat van grote bedrijven waarbij verschillende medewerkers betrokken zijn bij AI. Bij de meeste Nederlandse bedrijven zal dat niet het geval zijn, in het beste geval zal een datascientist in dienst zijn die aan de slag is met AI.
Naast het raamwerk worden in hoofdstuk 13 AI-kernoverweging gegeven. Ik denk dat veel organisaties hier goed mee uit de voeten kunnen, dit beschrijft de acties en keuzes die gemaakt moeten worden in een AI-traject. Een opvallende vind ik dat, in tegenstelling tot de trend die we in veel organisaties zien, de schrijver adviseert om maatwerksoftware te gaan maken voor AI-toepassingen. Hij betoogt dat de standaard AI-toepassingen, voor zover beschikbaar, nooit exact aan de wensen van de gewenste toepassing gaan voldoen. Dus waarom geld besteden aan standaardapplicaties terwijl je met hetzelfde geld een maatwerkapplicatie kunt genereren die wel kan voldoen aan de eisen? Ik kan met deze mening meegaan, aangezien de AI-markt nog erg onvolwassen is. Zodra dit niet meer het geval is, vraag ik me af of deze redenering nog opgaat. Voor organisaties dus zaak om altijd een goede afweging te maken, bouwen of kopen.
Artificial Intelligence voor Mensen en Bedrijven geeft een goed raamwerk voor het gaan toepassen van AI in je organisatie, waarbij ik aanraad om goed te kijken wat je ervaringsniveau is met AI en aan de hand daarvan de volgorde van het gaan lezen van de delen in het boek te bepalen.
Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.
Over Jan Hoogstra
Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.