Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Concurreren op kennis - 'Handvatten voor strategische analyses'

Is Concurreren op kennis niet iets wat alle organisaties doen? Vaak vanuit de interne gedachte, door ontwikkelde kennis te verkopen of in de ontwikkeling van producten te stoppen.

Jan Hoogstra | 13 mei 2020 | 2-3 minuten leestijd

Erik Elgersma betoogt in zijn boek Concurreren op kennis, wat iedere manager moet weten over het succesvol inzetten van data dat concurreren op kennis juist ook extern moet zijn. In zijn boek staat een aanpak over hoe je dit als organisatie kan realiseren.

Waarom is concurreren op kennis nou zo belangrijk? Bij onvoldoende kennis over de markt of je concurrentie kun je zomaar de plank misslaan. Hiervan zijn talloze voorbeelden te bedenken, een hele bekende is VHS van Philips. Misschien qua kennis en techniek een superieur product, maar sluit onvoldoende aan bij de wensen van de markt c.q. de concurrenten hadden iets anders ontwikkeld dat wel de marktstandaard is geworden.

Deze kennis kun je zelf opbouwen door met behulp van data strategische analyses op te stellen of je kunt deze kennis inkopen. Elgersma laat in zijn boek Concurreren op kennis, wat iedere manager moet weten over het succesvol inzetten van data doorschemeren dat hij voorstander is van het in eigen huis ontwikkelen van strategische analyses. Mits daarvoor de juiste data en analisten beschikbaar zijn.

Elgersma gaat in zijn boek in op het waarom van strategische analyses, het wat en het hoe. Daarmee is het een vrij compleet boek voor organisaties die met strategische analyses aan de slag gaan. Van groot belang hierbij is de data, zonder data geen kennis. Ook daar gaat de schrijver op in door aan te geven hoe je data kan verzamelen en beschrijft hij hoe inlichtingendiensten dat doen.

De beperkingen komen nadrukkelijk aan bod, een strategische analyse bevat eigenlijk scenario's en verwachtingen. Analisten zullen nooit beslissingen doen, het management moet de opgestelde analyses interpreteren en op basis daarvan keuzes maken voor acties die zij wil uitzetten.

Een kritische kanttekening is dat het boek veel voorspelbaarheden bevat, met name bij het inrichten van strategische analyse in een bedrijf en het profiel van een analist. Als gedragsvaardigheden voor een analist worden onder andere genoemd: veelzijdigheid, nieuwsgierigheid, frustratietolerantie, toewijding, flexibiliteit van denken. Allemaal vrij voorspelbaar en generiek.

Erg interessant vond ik het laatste hoofdstuk ‘Binnen de kaders werken'. Dat is voor mij echt de uitsmijter van het boek. Dat gaat over de ethiek van strategische analyses. Zo wordt beschreven wat de risico's zijn (privacy, auteursrecht, mededingingsrecht) en beschrijft Elgersma een aantal voorbeelden van niet-ethisch gedrag, die hij in de praktijk al heeft meegemaakt. Van het druk zetten op nieuwe medewerkers die informatie hebben van de concurrent tot het doorzoeken van vuilnis van de concurrentie.

Concurreren op kennis is geen vernieuwend boek. Data-analyses worden steeds belangrijker en data is ‘het nieuwe goud'. Daar is iedereen het wel over eens. Met name het hoofdstuk over ethiek en omgaan met morele kennis geeft een mooi inzicht. De andere hoofdstukken zijn interessant voor organisaties die (te) intern gefocust zijn en zich realiseren dat ze meer naar de ontwikkelingen buiten moeten kijken. Het boek biedt daar goede handvatten voor, om strategische analyses op te zetten met de juiste personen.

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Over Jan Hoogstra

Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden