Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Negen leugens van de werkvloer - 'Keiharde cijfers uit uitvoerig onderzoek'
22 januari 2021 | Henk Jan Kamsteeg

Marcus Buckingham en Ashley Goodall gaan negen ‘leugens' van de werkvloer te lijf. Daar gaan onze overtuigingen over onder andere het belang van een bedrijfscultuur, opgelegde doelstellingen en heldere doelen.

Als jurylid voor het Managementboek van het Jaar 2021 - dat gaat over boeken die in 2020 uitkwamen - had ik het voorrecht zo'n honderd boeken te mogen lezen en beoordelen. Als afwisseling las ik nu ook het boek ‘Negen leugens van de werkvloer' van Marcus Buckingham en Ashley Goodall, dat niet meedingt, omdat het een vertaling is en omdat het in 2019 uitkwam. Nuttig was het lezen van ‘Negen leugens' wel, omdat het lijnrecht ingaat tegen veel beweringen die ik in vele andere boeken tegenkwam.

Zonder nu al te veel te kunnen zeggen over de boeken die mij wel of juist niet aanspraken - de longlist wordt in februari door managementboek.nl bekend gemaakt - viel mij op dat veel auteurs in hun boeken uitgaan van bekende theorieën en aannames . Buckingham en Goodall draaien de boel op sommige gebieden echter radicaal om. En dit niet omdat zij per se recalcitrant willen zijn, maar omdat keiharde cijfers uit uitvoerig onderzoek nu eenmaal anders uitwijzen. Drie van de negen besproken ‘leugens', of beter: klakkeloos nageprate aannames, op een rijtje.

1) Het kan mensen iets schelen voor welk bedrijf zij werken
Ja, zou ik zelf in eerste instantie beamen. Ik werk als Company Coach bij AAme, omdat ik eenzelfde visie deel op het gebied van dienend leiderschap. En ja, ik werk als storyteller voor International Justice Mission, omdat ik geloof in de missie van IJM om een eind te maken aan slavernij. En toch... Wat zou ik doen als het team waarin ik werk mij tegenvalt? De auteurs zijn er duidelijk over: we solliciteren misschien om de aard van het bedrijf, maar besluiten te blijven of te gaan om het team waarin we werken. En wat hierin als belangrijk wordt ervaren, is onder andere dat andere teamleden ook enthousiast zijn, achter je staan wanneer je back up nodig hebt en iedereen helder is wat de purpose van het bedrijf is.

2) Het beste plan wint
Niet het doel dat je leidinggevende in het begin van het jaar vaststelt, bepaalt succes. De ideeën van de werkvloer bepalen of je bereikt wat je moet bereiken. Wat hiervoor volgens de auteurs nodig is, is regelmatig contact tussen leidinggevenden en medewerkers. Hetgeen ook een positieve impact heeft op de betrokkenheid van de laatste groep. 'Teamleiders die elke week inchecken zien gemiddeld een toename van betrokkenheid van het team van 13 procent, maar wie dit maar een keer per maand doet, oogst een 5 procent afname in betrokkenheid.' Buckingham en Goodall gaan zelfs zo ver door te stellen dat frequentie belangrijker is dat de kwaliteit van de gesprekken. Of in andere woorden: 'Twee keer per jaar tandenpoetsen, maar dan extreem goed, is vrij absurd.'
En, omdat dit ook al jaren mijn overtuiging is, nog een citaat: 'Als het idee van wekelijkse check-ins je verveelt of frustreert, prima - maar wees dan in vredesnaam geen leider.'

3) De beste bedrijven storten hun doelen van bovenaf over je uit
Nu wordt er in veel managementboeken geschreven over het belang van duidelijk gestelde doelen. Maar de auteurs stellen het volgende: 'Er bestaat geen enkel onderzoek dat uitwijst dat als iemand boven je een doel voor je stelt, dit stimuleert tot grotere productiviteit. Sterker nog: de aanwijzingen die we hebben lijken te duiden op het tegenovergestelde.'

Niet opgelegde doelen, maar een duidelijke purpose maken het verschil. Waar medewerkers behoefte aan hebben, is een gevoel van betekenis. Waarom doen we wat we doen? 'Je hoeft mensen niet te vertellen wat ze allemaal moeten doen; ze willen weten waarom.'

De andere leugens?

- De beste mensen zij allrounders
- Mensen hebben feedback nodig
- Mensen kunnen anderen op betrouwbare wijze beoordelen
- Mensen hebben potentieel
- De balans tussen werk en vrije tijd is het allerbelangrijkste
- Leiderschap is iets.

Nieuwsgierig? Tja, dan zal je het originele boek Negen leugens van de werkvloer toch echt moeten aanschaffen. En dit is een waarheid als een koe.

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschapDe kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytellingwww.hjkamsteeg.nl

De negen leugens van de werkvloer - 'Een leerzaam boek'
10 januari 2020 | Rudy Kor

Negen leugens van de werkvloer van Marcus Buckingham en Ashley Goodall is een leerzaam boek over leiderschap voor oude rotten en nieuwe leidinggevenden, gebaseerd op degelijk onderzoek, met (soms wat te veel) praktijkvoorbeelden, anekdotes en adviezen.

Marcus Buckingham is vooral een onderzoeker. Ashley Goodall is onderdirecteur ‘leiderschap en intelligente teams' en bij hem bij Cisco staat de praktijk van leidinggeven centraal. Al lezend voel je dat ze weten waar ze het over hebben. Het bekende StrenthFinder systeem, met als onderdeel de Q12 vragenlijst, vormt de basis voor het boek. Buckingham en Goodall sorteerden de 12 vragen opnieuw. De leidinggevende die medewerkers beter tot hun recht wil laten komen vindt veel inspiratie in dit boek. Dat komt zowel door de geboden inzichten uit onderzoek als door de voorbeeldvragen voor gesprekken met medewerkers. Het centrale uitgangspunt van de auteurs is dat leidinggevenden ertoe doen, want zij geven leiding aan een team. En mensen halen zingeving uit hun werk in de context van een team.

Volgens de auteurs is het team waarin mensen werken het belangrijker voor hun betrokkenheid dan de organisatie. Ook constateren ze dat het beste plan vaak niet wint. Buckingham en Goodall stellen dat plannen geen actie creëren en vaak al zijn achterhaald tegen de tijd dat de inkt is opgedroogd. Het is daarom belangrijker om ervoor te zorgen dat data voor iedereen toegankelijk is, omdat volgens hen het beste intelligente systeem wint. De leidinggevende moet er wel voor zorgen dat hij weet welke data mensen in zijn team belangrijk vinden en er verder op vertrouwen dat ze zelf wel wijs kunnen worden uit deze data.

Een andere ‘leugen' is dat beste bedrijven hun doelen van bovenaf over medewerkers uitstorten. Er bestaat volgens hen geen enkel onderzoek dat uitwijst dat dit tot een grotere productiviteit leidt. Integendeel, het staat volgens Buckingham en Goodall de prestaties in de weg. Daarbij komt dat werk snel verandert en doelen langzaam. Werk geeft bovendien het gevoel ertoe te doen en doelen geven het gevoel een radertje in de machine te zijn.

Een ‘leugen' die Buckingham al vaker aan de kaak heeft gesteld, is de stelling dat de beste mensen allrounders zijn. Mensen worden vaak langs de lat van een gestandaardiseerd (competentie)model gelegd om hen zo goed mogelijk op dat model te laten lijken. Een team moet allround zijn, niet een individu. Het individu moet het gevoel hebben dat hij op zijn werk de kans krijgt om elke dag zijn sterke punten te gebruiken en te verbeteren. En dat er in het team mensen met sterke punten zijn, die bij hem zwakke punten zijn.

De opvatting dat leiderschap an sich iets is, vinden Buckingham en Goodall ook een leugen. Volgens hen is leiderschap niks zonder volgers in een bepaalde context. Het is dan logisch dat geen twee leidinggevenden hun rol op dezelfde manier invullen.

Tot zover een paar doordenkers van Buckingham en Goodall. Het is jammer dat het boek de lezer niet echt helpt snel greep te krijgen op de stof, door het ontbreken van enige vorm van ‘lezersmanagement'. Elk hoofdstuk heeft weliswaar met een titel, maar daarna helpen ze mij als lezer niet door regelmatig een paragraaf af te sluiten of van een subkop te voorzien. Samenvattingen van de hoofdstukken ontbreken ook. Misschien had ik het boek als een roman moeten lezen, en had ik me moeten laten meeslepen in hun losse schrijfstijl. En dat is meteen een ander klein nadeel van het boek, het is allemaal wel erg losjes omschreven, vaak aan de hand van anekdotes. De essentie van hun denkwerk en boodschap heeft echt geen 313 bladzijden nodig, met de helft minder was het ook een goed boek geweest.

Het bijzondere aan het boek dat hun betoog is gebaseerd op de praktijk en op data. Dat maakt De Negen leugens van de werkvloer de moeite waard. Buckingham en Goodall helpen leidinggevenden hun energie gericht te besteden om hun medewerkers te helpen presteren, zich te ontwikkelen en gemotiveerd te blijven. Al met al is Negen leugens van de werkvloer dus een leerzaam boek.

Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als partner) bij Twynstra Gudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veel-lezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid. Voor de lezer die benieuwd is wat anderen van een boek vinden, schrijft hij recensies voor Managementboek.nl

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden