3 januari 2017 | Rob van Nes

Studieboek, naslagwerk of praktisch handboek voor internationaal actieve ondernemers? Op Internationaal ondernemen passen al deze etiketten.

In haar opzet lijkt Internationaal ondernemen een studieboek te zijn waarin ieder hoofdstuk wordt afgesloten met vragen en opdrachten. Uit het voorwoord blijkt dat ook. Er wordt gerefereerd aan het ontbreken van een boek voor het hoger onderwijs waarin de basisbeginselen van het internationaal ondernemen worden uitgelicht. De auteurs vragen in het bijzonder studenten hun op- en aanmerkingen te sturen. De vragen en opdrachten zijn beperkt in aantal en meer tekst- dan inzichtgerelateerd. De hoofdstukken over strategie en cultuur zijn voor studenten zeer relevant en interessant en de vraag is of die onderwerpen niet nog wat verder hadden moeten worden uitgediept. Zo hadden er bijvoorbeeld best nog wat meer cultuurmodellen kunnen worden behandeld. Aan de andere kant komen er tal van onderwerpen aan de orde waarvan je moet afvragen of het niet beter is die in de praktijk te leren, in en voor het bedrijf waar je het nodig hebt. Denk daarbij aan internationaal vervoer, exportdocumenten, financiering etc. Basiskennis daarover kan natuurlijk nooit kwaad, maar velen zullen er nooit mee te maken krijgen of pas op een moment waarop dit soort zaken al weer anders zijn ingericht.

Het boek wordt in het voorwoord ook aangeraden voor iedereen die binnen een internationaal bedrijf werkzaam is en vanuit de vooropleiding nog geen kennis op dit gebied heeft opgedaan. Ik kan mij daar wel in vinden. Eenmaal grensoverschrijdend werkzaam zal er een groot gevoel van herkenning zijn in de behandelde onderwerpen. In veel gevallen verhelderend en/of verdiepend. Voor de zeer ervaren ondernemers geen nieuws maar voor allen die nog niet ‘alles’ hebben meegemaakt een buitengewoon leerzaam boek.

Internationaal ondernemen is, hoewel prettig en duidelijk geschreven, niet een boek waarin je op bladzijde 1 begint en tot het einde doorleest. Daarentegen is het werk overzichtelijk opgezet waardoor onderwerpen heel gemakkelijk te vinden zijn. Met dit boek op je bureau is het gemakkelijk om snel in te lezen op een thema. Zoals eerder gesteld hadden sommige van die thema’s verdere verdieping mogen hebben en zijn er ook onderwerpen waarvoor je ook, wellicht zelfs beter, internet kunt raadplegen.

Hoewel in de 2e , hier beoordeelde, druk feiten zijn geactualiseerd, zijn velen daarvan nu al weer achterhaald. De gebruikte data betreffen overwegend 2012 en 2013, inmiddels al weer zo’n 4 jaar oud. Dat is vrij lang gelet op het tempo van mondiale veranderingen. De bestemming van Buitenlandse Directe Investeringen van Nederland geeft niet meer dan de periode 2008-2011 weer. Dergelijke cijfers zijn niet relevant meer.

Ook het hoofdstuk over de politieke en economische omgeving is hier en daar achterhaald. Een in het boek opgenomen artikel uit 2014 ondersteunt de stelling dat EU en VS stappen zetten naar een handelsakkoord. Dit staat inmiddels in een heel ander licht en dat geldt ook voor het kader over Turkije & Europese Unie. Het bespreken van actualiteiten maakt dat een boek snel is gedateerd.

In ieder boek zijn gaten te schieten, zeker als het gaat om werken met een studie- of naslagkarakter. Dat gezegd hebbende is Internationaal Ondernemen een boek dat thuishoort op zowel het bureau van studenten aan internationale studies als van internationaal actieve ondernemers. Een schat aan informatie, helder beschreven en gemakkelijk te vinden.

Internationaal ondernemen
3 januari 2017 | Rob van Nes

strong>Studieboek, naslagwerk of praktisch handboek voor internationaal actieve ondernemers? Op Internationaal ondernemen passen al deze etiketten.

Studieboek met de allure van een handboek
11 mei 2011 | Bert Peene

De internationalisering van het bedrijfsleven lijkt nauwelijks geleden te hebben onder de crisis die lokale economieën jarenlang in een verstikkende wurggreep heeft gehouden. Vooral markten in het Verre Oosten en Zuid-Amerika lonken naar ondernemers die bereid zijn over grenzen heen te denken. Business succes vereist echter goed opgeleide professionals met een brede kennis van Internationaal ondernemen. Kennis die je opdoet in de praktijk maar ook, om te beginnen, op school. Door bijvoorbeeld het boek Internationaal ondernemen van Radha Jethu-Ramsoedh en Maud Hendrickx nauwgezet te bestuderen.

Er zijn niet veel studieboeken die zich richten op ‘grenzeloos’ zakendoen en de boeken die wel beschikbaar zijn, hebben in het algemeen een sterk marketingkarakter. Vooral ‘Internationale marketing’ van Svend Hollensen, dat vorig jaar door Hans Egbers en Angelo Mulder voor de Nederlandse markt bewerkt werd, geldt momenteel zo’n beetje als standaardwerk voor het hoger onderwijs. Maar Hollensens boek is hoe belangrijk ook vooral een marketingboek dat wil leren hoe je marktresponsieve programma’s ontwikkelt en implementeert. Niet minder, maar ook niet meer.

Voor het opzetten van een succesvolle onderneming in het buitenland komt echter heel wat meer kijken: kennis van politieke omstandigheden, internationaal recht en interculturele communicatie bijvoorbeeld. En dat vereist een studieboek dat breder van opzet is, zoals Internationaal ondernemen van Radha Jethu-Ramsoedh en Maud Hendrickx. Alle aspecten van mondiaal ondernemen passeren in even zo vele hoofdstukken de revue:de politieke en economische omgeving, cultuur, management en organisatie in een internationale omgeving, externe analyse in een internationale omgeving, vormen van marktentree en internationale marketing, interculturele communicatie en management, internationaal recht, risicomanagement, verzekeringen en financiën, en logistiek en douane. Het boek krijgt daardoor in zekere zin de status van lexicon of handboek: alles wat je moet leren over internationaal ondernemen, staat erin.

Het boek is op een bijzonder aantrekkelijke manier vorm gegeven. De teksten worden veelvuldig afgewisseld met allerlei illustraties (foto’s, diagrammen, tabellen en korte casuïstiek), ieder hoofdstuk begin met een casus en wordt afgesloten met een samenvatting en een aantal opdrachten. En daar laten de auteurs het helaas afweten, zoals dat in (te) veel studieboeken gebeurt. Juist een boek over internationaal zaken doen loopt het risico al verouderd te zijn op het moment van verschijnen. Er gaat namelijk geen dag voorbij of ergens in de wereld veranderen omstandigheden en verhoudingen en dat heeft ook zijn weerslag op het zakendoen. Een nieuwe president betekent niet zelden een nieuwe politieke koers waardoor wetten en voorschriften veranderen. Grenzen gaan wat verder open dan voorheen of worden juist steviger dichtgetrokken. Leek het er tot voor kort op dat China en een aantal andere belangrijke economieën in het Verre Oosten hun productie naar het Westen gingen verplaatsen, daar blijkt intussen het tegendeel: ze concentreren zich niet alleen op de productie, maar ontwikkelen zich ook in rap tempo als kennisexpert.

Zulke ontwikkelingen kun je in een studieboek, dat toch enkele jaren meemoet, niet vangen, althans niet in de tekst. Daarop moet je inspelen met de opdrachten. En dat gebeurt naar mijn smaak te weinig. Dat neemt niet weg dat ‘Internationaal ondernemen’ zijn weg in het hoger onderwijs zeker wel zal vinden.

Radha Jethu-Ramsoedh, Maud Hendrickx
Internationaal ondernemen