Winstgevende plannen - 'Mijn rode redding'
6 december 2019 | Dymph Neeteson

In 7 stappen, beschreven in 7 hoofdstukken, een financieel succesvol bedrijf. Dit is wat Femke Hogema's Winstgevende plannen belooft. Dat ze heel goed weet hoe ze haar spullenboel aan de man moet brengen, mag duidelijk zijn. Haar boek begint met maar liefst 24 juichende reviews van onder andere bekende collega-businesscoaches. Dat belooft wat.

Ik ben momenteel bezig met het uitwerken van 2 nieuwe businessideeën. Bij de een heb ik mijn twijfels of deze wel levensvatbaar is. Maar omdat het zo'n sympathiek plan is en deze me na aan het hart ligt, wil ik zeker weten of het haalbaar is, voordat het misschien onterecht op mijn overbevolkte ‘goede' ideeën-kerkhof belandt.

In het tweede idee zit zeker brood, mogelijk zelfs luxebrood. Maar mijn partner in crime en ik moeten wel eerst wat investeren, dus juist in dit geval is het belangrijk dat we inzicht hebben in wat er onder die beruchte streep overblijft. Ik ben dan ook met het uitwerken van dit plan begonnen.

Bedrijfsplan schrijven
Ik krijg spontaan last van een grafstemming bij de gedachte dat ik het Rabobank-bedrijfsplan-sjabloon in moet vullen wil ik enigszins onderbouwd een keuze maken. Gelukkig is hier mijn rode redding van 158 pagina's die ik in een paar uur volledig geabsorbeerd heb. Een Sorbo-doekje is er niks bij.

Mijn eerste indruk was: het boekje leest prima weg, heeft me van het begin tot het eind geboeid, maar inhoudelijk ben ik geen wereldschokkende inzichten tegengekomen. Ik vermoed dat ik dit onbewust toch had gehoopt. Dat er één geheim is en als je dat kent dan komt het zeker goed met je plannen. Desondanks vind ik het superhandig om alle stappen overzichtelijk in de vorm van dit handzame naslagwerk te hebben.

Wat Femke Hogema heel knap voor elkaar heeft gekregen, is dat ik deze keer niet hoofdzakelijk geabsorbeerd heb. Dit is normaal mijn default-stand. Ik denk altijd dat ik alle informatie toch wel in mijn hoofd heb zitten. Niet dus. Nee, dit keer ben ik daadwerkelijk aan de slag gegaan met alle 7 stappen. Ik heb mijn ‘Why' ontleed tot op het beenmerg. Ik ben met twee de p's, planningen en post-its, in de weer geweest. En ik heb zowaar een marketing- en salesfunnel op papier in elkaar geklust. Ik heb alleen om de sjabloon van de funnel hartelijk gegrinnikt. Die twee strepen die de funnel moesten voorstellen, krijg ik zonder Femke's hulp ook nog wel op papier.

Superpower
Dat Winstgevende plannen me ‘aan' gezet heeft, is dan ook meteen de superpower van dit boek. En dat ik op aanraden van Femke met plakkers en schema's aan de gang ben gegaan, draagt alleen maar bij aan het plezier (ja, u  leest het goed), het overzicht, en de voldoening. Natuurlijk zijn hier ook apps voor, maar dit is zoveel leuker.

Eén klein minpuntje, Femke plugt haar eerdere boek Profit First en bijbehorende training net iets te vaak naar mijn smaak. Vanuit commercieel oogpunt heel slim, alleen zat ik hierdoor tegen het eind van het boek puberaal met mijn ogen te rollen elke keer dat ze deze weer aanhaalde. Maar maybe that's just me.

Kortom
Hoe dan ook, Winstgevende plannen is echt een fijn boek waarin kort alle stappen beschreven staan om inzicht te krijgen in of een plan de energie en het geld waard is. Mijn eerste winstgevende plan behoeft hier en daar nog wat aanvulling, maar is praktisch af. Bij mijn tweede businessidee houd ik het boekje er zeker weer naast om te bepalen of het écht levensvatbaar is. Ik ben benieuwd.

Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.

Winstgevende plannen - 'Een nuttige investering!'
29 november 2019 | Sippy van Akker

Met veel plezier las ik het boek Winstgevende plannen - In 7 stappen een financieel succesvol bedrijf van Femke Hogema in no time uit. Het is een leesbaar en toegankelijk boek voor ondernemers.

Femke Hogema zet je in Winstgevende plannen echt aan het denken over prioriteiten bij het opzetten en runnen van een eigen bedrijf en komt bij vlagen met hele concrete tips, zodat je als ondernemer of ondernemer in spé aan de slag kan. Een ding is duidelijk: het bestaansrecht van je onderneming staat of valt met het al of niet maken van voldoende winst. Profit first dus.

Dat laatste levert ook direct een bruggetje op naar het feit dat Hogema wel heel vaak reclame maakt in haar boek, voor haarzelf of voor mensen met wie ze samenwerkt. Ik snap waarom ze dat doet. Maar een tandje minder was wel prettig geweest. Zes pagina's gejuich voor in het boek, bijvoorbeeld, is aan mij niet besteed. Als je een boek koopt, wil je geen reclamefolder en als je als ondernemende lezer mevrouw Hogema na lezing van het boek wilt vinden, lukt dat ook wel zonder die doorlopende productplacement.

Goed. Nu is mijn voornaamste kritiek gelijk uit de weg. Want zoals gezegd vind ik het boek helder en behoorlijk to the point. Dat is prettig, want ik heb een hekel aan oeverloos geouwehoer in non-fictie boeken. De ondernemers en ondernemers in spé kunnen daar vast ook goed mee leven. Die hebben genoeg te doen met dit boek in handen.

In het boek benadrukt Hogema dat voldoende winst een voorwaarde is voor een onderneming. Maar dat is zeker niet het enige waar aandacht aan wordt besteed. Het boek gaat vooral over wat je wilt bereiken met je bedrijf, wat je drijfveren zijn en hoe je elke dag kunt werken aan je eigen actiestappen in plaats van je te laten leven door je mailbox. De instructies en suggesties die in Winstgevende Plannen gedaan worden zijn in het algemeen vrij concreet en helder omschreven, zonder poespas en onnodige, dure woorden. Wat ook prettig is, is dat aan het einde van elk hoofdstuk een korte samenvatting staat in de vorm van te zetten actiestappen. Heel prettig om dat even kort en krachtig herhaald te zien.

Het boek gaat dus over meer dan winst alleen. Waarom doe je wat je doet. Heb je overtuigingen die succesvolle groei van je bedrijf in de weg staan? (Stinkt geld, vind je?) Welk probleem los je voor de klant op? En voor welke klant doe je dat? Hoe bied je meerwaarde, waardoor de klant jou kiest en bereid is er goed voor te betalen? Is je verdienmodel vooral het klassieke uurtje-factuurtje? Of kies je een andere benadering? Een abonnementsmodel of een online programma dat zich grotendeels zelf regelt als het eenmaal is opgezet?

Tal van vragen die ik zelf ook wel had kunnen bedenken, maar waarvan het verduld prettig is dat iemand ze even op een rijtje zet. En je er ook nog meer over vertelt. Hogema wijst er wel op dat sommige modellen ogenschijnlijk simpel zijn, maar dat dit niet betekent dat het gemakkelijk is om het heel goed te doen als ondernemer. Als dat zo was, zou iedereen het immers wel doen. Hogema heeft een punt. Je moet echt aan de slag wil je jouw doelgroep concretiseren, en ook bereiken met een mooie oplossing waar zij de portemonnee voor trekken.

Het leukste vond ik misschien wel het laatste hoofdstuk. Niet omdat ik blij was dat het boek ten einde kwam, maar voor het advies om een 12-wekenplan te maken. Plannen uitwerken is mooi, maar daarna moet je er gewoon elke dag keihard mee aan de slag om je gestelde doelen te realiseren. Bij voorkeur in blokken van 12 weken, omdat die periode te overzien is. Omdat je dan geen dingen voor je uit kan schuiven die wel moeten en omdat je dan in 'hapklare' brokken zelf elke dag aan de slag moet met het uitvoeren van je plan. In week 12 zorg je dat je je volgende 12-wekelijkse actieplan maakt, enzovoort. Want gericht werken aan je doel, maakt de kans het grootst dat je dat doel ook echt haalt.

Al met al is dit een prettig leesbaar en toegankelijk boek voor ondernemers die nog een beetje zitten aan te modderen of mensen die willen gaan ondernemen. Het staat vol met concrete tips en acties waarmee je aan de slag kunt en voor jezelf (en anderen) je plannen helder kunt invullen en over het voetlicht brengen. De feestdagen zijn in aantocht, maar ook zonder de feestdagen is Winstgevende plannen voor iedereen die lekker wil ondernemen een uitstekend boek om cadeau te krijgen of aan zichzelf cadeau te doen. Dat is alvast een nuttige investering om mee te beginnen!

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.