Ondernemen in crisistijd - 'Een schop onder de kont'
18 september 2020 | Sjors van Leeuwen

De coronacrisis hakt er in bij veel ondernemers. Klanten blijven weg en de omzet stort in. Piekeren helpt niet en niets doen is geen optie. Het vraagt om Ondernemen in crisistijd. Met de juiste mindset, scherp oog voor de cashflow en de juiste strategie. Hoe je dat aanpakt lees je in Ondernemen in crisistijd.

Auteur Femke Hogema laat zien hoe je onderneemt in crisistijd. Na het uitbreken van de coronacrisis scheef ze op verzoek van de uitgever binnen drie weken het boek Ondernemen in crisistijd – Over mindset, cashflow en strategieën. Ook stampte ze in korte tijd een goedlopende online training uit de grond. Practice what you preach, zal de auteur gedacht hebben. Hogema helpt met haar bedrijf ondernemers om een financieel gezond en winstgevend bedrijf te bouwen. Eerder schreef Hogema boeken als Profit First, De Winstadviseur, Winstgevende Plannen en Financiën voor zzp’ers.

Voor dit boek ging de auteur in gesprek met diverse mkb-ondernemers die de huidige crisis goed doorstaan en verwerkte hun ervaringen en tips in het boek. Ondernemen in crisistijd bestaat uit drie delen. Deel 1 gaat over het creëren van de juiste mindset. Want zo schrijft de auteur, wat je gelooft creëer je. Verander je mindset en je verandert het resultaat. Zo simpel is het. Welke nieuwe kansen dienen zich aan? Wat kan er wel? Hoe ga je die benutten?

Deel 2 gaat over het belang van financieel inzicht, voldoende geld (liquiditeit) in de portemonnee om de rekeningen te kunnen betalen en voldoende reserves om het een tijdje uit te kunnen zingen. Een belangrijk hoofdstuk, want veel ondernemers komen in de problemen omdat ze slechte rekenaars zijn. Als je dat op orde hebt kun je via deel 3 verder bouwen. Door slim kosten te besparen, extra omzet te genereren, een zakelijke draai te maken of door de crisis juist te gebruiken als springplank naar meer klanten, meer omzet en meer succes. En als het ondanks alle moeite niet lukt om je bedrijf overeind te houden, is op tijd stoppen misschien wel het beste alternatief. Van de auteur krijg je een aantal praktische tips hoe je dat op een goede manier doet.

Ondernemen in crisistijd is een dun boekje van 135 pagina’s dat je in een paar uurtjes leest. Met voorbeelden, tips en tools. Dat helpt, want ondernemers lezen niet graag, wordt vaak gezegd, en zeker geen dikke managementboeken. Het is een optimistisch en actiegericht boek met een korte krachtige boodschap: neem het heft in eigen handen en kom sterk uit deze crisis. De winnende strategie komt in het kort neer op manage je mindset, manage je cash, zorg voor een sterk fundament, handel snel en met lef, en investeer in relaties.

Ondernemen in crisistijd houdt het midden tussen een power talk, financieel ondernemen voor dummy’s en de spreekwoordelijke schop onder de kont voor al te passieve ondernemers, want Winston Churchill riep het al jaren geleden: ‘Never let a good crisis go to waste.’

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.