Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
16 juni 2015 | Daniëlle de Jonge

Dat het cruciaal is om als (klein) bedrijf een ijzersterk merk te hebben (of beter: zijn) staat buiten kijf. Logischerwijs betekent dus ook: jezelf laten zien. En dat is waar sommige vrouwen ineens last krijgen van dat typisch vrouwelijke trekje ‘kan ik dat wel maken / ben ik wel goed genoeg / ….’.

Voor deze twijfelkonten of te bescheiden dames die in de opstart van een bedrijf is er hulp van twee vrouwen die zelf een eigen zaak hebben. Katlijn Voordeckers en Sara Reymen zetten in ‘Onderneemster zkt sterk merk’ de belangrijkste zaken voor een duidelijk herkenbaar bedrijf op een rij. Dat maakt het een prima basisboek voor startende onderneemsters.

Voor wie net als ik boeken van kaft tot kaft leest en er niet zomaar wat losse hoofdstukken uit kiest, een waarschuwing vooraf. Als vrouw en al heel wat jaren ondernemer kreeg ik in het begin van het boek ernstig kromme tenen. Het gaat over het gegeven dat je onderscheidend moet zijn, wat helemaal waar is. Alleen de metafoor daarbij is met een opmerkelijk meisjesachtig niveau gekozen. Kort gezegd is het advies dat je als kip tussen de haantjes het juiste hok moet zoeken om je ei te leggen. Snel verder lezen dus. In de negen hoofdstukken die volgen volgt de uiteenzetting van de puzzel – inderdaad, met visuele puzzelstukjes – om van uw beginnende bedrijf een merk te kunnen maken. Doelgroepen kiezen, de juiste communicatie in alle facetten van het woord, bepalen van wat u aan gaat bieden en welke prijs fair is. Ook het laten zien van uzelf krijgt de verdiende aandacht, net als klanten iets laten beleven. Helemaal van nu. U treft een enkele test, valkuilen en verder veel achtergrondinformatie en tips. Het laatste puzzelstukje gaat over blijven groeien. Handig voor wie eenmaal bezig is, want als ondernemer is het echt waardevol om uzelf en uw zaken periodiek onder de loep te nemen. U bent nooit klaar met het bouwen van een merk.

Het boek zet op heldere en eenvoudige wijze uiteen wat u allemaal kunt doen voor een voortvarende start. Behoorlijk compleet en dusdanig dat u er echt een heel eind mee op weg raakt. Elk hoofdstuk bevat daarnaast interviews met vrouwelijke ondernemers uit tal van vakgebieden. Twintig vrouwen geven op die manier een kijkje in de keuken over hun ervaringen met het opbouwen van een merk. En ze geven daarmee de nog steeds enigszins twijfelde onderneemster-in-de-dop het zetje om echt aan de slag te gaan. Van de verschillende quotes die de hoofdstukken larderen is er een om goed in uw oren te knopen: Great brands don’t become great brands by accident.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden