Good business - 'Informatief en praktisch'
11 maart 2019 | Daniëlle de Jonge

Het aantal boeken over ‘goed zakendoen’ is de afgelopen jaren flink gestegen, tot en met titels op de shortlists van de Managementboek van het Jaar-verkiezing aan toe. Dat is terecht, zakendoen is sterk aan het veranderen. Dat lees je in kranten, vakmedia en je hoort er overal om je heen.

Good business is een waardevolle aanvulling op de boeken over vergelijkbare thema’s die in mijn boekenkast prijken. Niet alleen omdat het een compleet pallet beschrijft van hoe dat ‘goed doen’ er in de praktijk uitziet. Ook omdat het door de korte hoofdstukken, lekkere schrijfstijl en heldere onderwerpen een boek is wat je er snel nog eens bijpakt om een bepaald topic te herlezen. Markward van der Mieden heeft hier dus duidelijk met Good business een Good Book geschreven.

Het zakendoen is de laatste jaren niet alleen sterk veranderd, de veranderingen zetten zich door. In rap tempo ook nog eens. Zowel de manier waarop we met klanten omgaan als wat die klanten van ons verwachten. Een steeds sterker geluid stijgt wat dat betreft op over maatschappelijke impact. Goed doen, voor anderen in de maatschappij die wel wat hulp kunnen gebruiken. Of voor het milieu als het gaat om ecologische impact. Meer en meer bedrijven zien het gat in de maatschappij – de moderne variant van het gat in de markt. Sociale ondernemingen schieten als paddenstoelen uit de grond en laten zien dat er behoefte is aan een ander aanbod. Aan een nieuwe manier van business doen. Dus kiezen ook steeds meer bestaande bedrijven ervoor om impact te maken. En dan is dit een heel handig boek, want alle benodigde info staat er in. Het gamechangersmodel om te zien wat voor type veranderaar jouw bedrijf is. En ook de vier V’s die een mogelijke blokkade kunnen vormen om vooruit te komen. Of wat te denken van het merkkompas om aan de slag te gaan met de purpose die bij het bedrijf en de klanten past.

Heb je het gat in de maatschappij eenmaal voor ogen dan is het zaak om er iets mee te doen. Dat spreekt voor zich. Het overgrote deel van dit boek gaat je daarbij helpen. Dankzij de groeipropeller. De vier onderdelen – Positionering, People, Process en Product – komen elk in een uitgebreid deel aan bod.  Zo lees je wat er allemaal bij komt kijken om van een goed idee ook daadwerkelijk goede business te maken. In de manier waarop je onderscheidend kunt zijn. En hoe je de talenten van mensen binnen een bedrijf optimaal benut. Want ook zij zoeken een rol van betekenis en willen eigenaarschap in de impact die gemaakt wordt. Sterker nog: het hedendaagse selectieproces heeft bij een groeiend aantal organisaties purpose van bedrijf en medewerker als onderdeel. Plus er is aandacht voor klanten en dan ook de niet-klanten. Want staan voor goede keuzes betekent soms ook dat je klanten niet meer kunt helpen en juist andere klanten aantrekt die veel beter passen bij wat je doet. Naast informatieve zaken krijg je daarnaast een aantal heel praktische tools. Zoals je merkverhaal of strategische plan op 1 A4. Na het lezen van Good Business heb je daadwerkelijk de kracht in handen om het te gaan doen. En mocht er twijfel zijn binnen de organisatie over de noodzaak? Blader dan nog eens terug naar het hoofdstuk waarvan de titel alleen al genoeg zegt: impactmerken zijn de nieuwe A-merken.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Good Business - 'Een inspirerend boek'
7 januari 2019 | Sjors van Leeuwen

Betekenisvol ondernemen wint snel aan populariteit. Denk aan het succes van Tony’s Chocolonely, Triodos Bank en het Amerikaanse TOMS. Maar hoe word je een betekenisvol merk? Een bedrijf met een positieve impact op het leven van klanten, medewerkers en maatschappij? Dat lees je in Good business.

Ondernemingen als Tony’s Chocolonely, Patagonia, Tesla en TOMS zijn de nieuwe A-merken. Ze groeien niet alleen hard, maar maken ook winst en zorgen voor een positieve impact op de wereld. Daarnaast zijn marktgiganten als Unilever (Sustainable Living Plan) druk bezig om ook de omslag te maken naar duurzaam ondernemen. Zelfs Mark Zuckerberg belooft dat Facebook zich meer gaat richten op ‘betekenisvolle interactie’. Dat schrijft marketeer en ondernemer Markward van der Mieden in zijn boek Good business – Hoe je het goed kunt doen door goed te doen.

De trend is duidelijk: betekenisvol ondernemen wordt de nieuwe norm. Een nieuw tijdperk waarin het draait om de betekeniseconomie (The Purpose Economy). Slim, want bedrijven met een oprechte en heldere ‘purpose’ blijken succesvoller te zijn dan bedrijven die puur winstgedreven zijn. Ze hebben gelukkigere medewerkers, groeien drie keer sneller en vierhonderd procent beter in omzet dan hun branchegenoten. Wie wil dat niet?

Dat brengt ons bij de centrale vraag van het boek: hoe bouw je een business die positieve impact én winst maakt? Het antwoord geeft de auteur met vlotte pen in 46 korte hoofdstukken. Met een aaneenschakeling van marketing- en ondernemersvragen, ontwikkelingen en trends, handige modellen, korte opdrachten en veel voorbeelden uit binnen- en buitenland. Ook put de auteur regelmatig uit eigen ervaring als algemeen directeur van Zorgeloosch.

Het boek kent vijf delen die niet als zodanig in de hoofdstukindeling voor komen. Deel 1 (Positieve impact) gaat over het ontdekken van het ‘gat in de maatschappij’ in plaats van het bekende ‘gat in de markt’. Dus kijken welke kansen er zijn op sociaal, ecologisch of technologisch gebied. Als je dat gevonden hebt volgt deel 2 (Positionering). Daarin staat het ontwikkelen en positioneren van een betekenisvol merk centraal. Want met alleen mooie merkbeloften zoals ‘100% slaafvrije chocola’ (Tony’s Chocolonely) of ‘duurzaam bankieren’ (Triodos Bank) ben je er niet, ze moeten wel waargemaakt worden. Deel 3 (People) gaat dan ook over de medewerkers die het in de praktijk moeten doen. Merkwaarden vormen daarbij het kompas want het gaat niet zozeer om wát je doet, maar hóé je alles doet. Waarbij een onderneming meerdere groeifasen doorloopt, van startup tot volwassenheid. Het ontwikkelen van producten en diensten met impact komt aan bod in deel 4 (Product). Wat bied je precies aan? Op welke klantbehoefte speel je in en wat is het voordeel voor de klant? Het boek sluit af met deel 5 (Proces) waarin de inrichting van de waardeketen en het dienstverleningsproces centraal staat. Door het boek heen lezen we over betekenisvolle merken als Vandebron, MUD Jeans, SnappCar, De Vegetarische Slager en Dopper die op innovatieve wijze het verschil willen maken. Met businessmodellen en waardeproposities die draaien om zelf-produceren (prosumer), delen, hergebruiken, technologische innovatie, betalen per gebruik (pay per use) en koop één, geef één (buy one, give one).

Je hebt het als lezer niet snel door, maar goed beschouwd is Good Business een combinatie van marketing- en ondernemersboek. Niet vreemd gezien de achtergrond van de schrijver. We komen bekende marketingtermen en modellen tegen als positioneringsmodel, merkkompas, merkwaarden, Unique Buying Reasons (UBR), Business Model Canvas, Waardepropositie Canvas en Blue Ocean Strategy. Ook introduceert de auteur zijn eigen ‘Groeipropeller’ met de onderdelen Positionering, People, Product en Proces. Inderdaad, vier van de vijf delen in het boek. Verder komen de vijf groeifasen van een bedrijf aan bod met onderwerpen als ‘collega-reis’ (employee journey), werving en selectie van talent en teamwork met eigenaarschap, heldere rollen en onderlinge feedback. Ook schrijft de auteur over het ‘Growth Hacking’-proces om te komen tot innovaties met impact en de OSGM-methodiek om jouw betekenisvolle strategie op één A4 vast te leggen. Allemaal ingrediënten voor het bouwen van business met impact.

Good Business is een inspirerend boek dat vlot wegleest. Met bruikbare inzichten, praktische handvatten en stimulerende voorbeelden uit de praktijk. Goed materiaal om verder te bouwen aan je eigen betekenisvolle onderneming. Het boek is een aanrader voor iedereen die een positieve impact wil maken op het leven van zijn klanten, medewerkers en maatschappij. Dus vraag je niet af wat je wilt doen en hoeveel je wilt verdienen, maar voor wie je iets wilt doen en wat je voor hen wilt betekenen!

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie? en Wendbare strategie op een A4. Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.