7 december 2015 | Maureen van Teeffelen

Jos Burgers neemt in het boek ‘De Wet van Snuf‘, de lezer mee in het principe van wederkerigheid of met andere woorden: wat je geeft krijg je terug. Dit principe is iedereen wel bekend, maar er bewust mee om gaan is niet altijd een vanzelfsprekendheid. In welke functie, rol of situatie je zit, dit boek heeft je handvatten om op een positieve manier de ander te beïnvloeden. Het heeft mij in ieder geval een positief inzicht gegeven in mijn handelen en wat dat doet met en bij anderen.

In het boek ‘De Wet van Snuf’ beschrijft Jos Burgers de principes van wederkerigheid, waarom het geven belangrijker is dan nemen. Het boek is voor iedereen toegankelijk en in begrijpelijke taal geschreven. Het boek is opgebouwd in drie hoofdstukken, waarom geven, wat te geven en hoe te geven. De kracht van de hoofdstukken is dat Jos Burgers met voorbeelden uitlegt en zo de lezer meeneemt in het geven.

Een mooi voorbeeld is deze recensie. Success Generation bood de mogelijkheid om een boek gratis aan te vragen met als tegenprestatie een recensie. Op zich niet geen slechte zet, maar wat heeft het vervolgens mij de ontvanger gedaan? Je voelt het al aankomen: ik heb iets gratis gekregen, maar moet er wel iets voor terug doen. Je krijgt niets voor niets. Wat Jos Burgers in zijn boek bespreekt is dat ‘gunnen begint met geven’. De tegenprestatie is er natuurlijk gekomen, maar als dat niet van te voren duidelijk was, had ik mij toch blijven afvragen wat ik hier voor terug moest doen. Het resultaat is dat ik vaker de website van Success Generation bezoek en ook andere wijs op de website. Een ander, voor mij, opvallend item is ‘Op en top vriendelijk zijn’. Het is niet moeilijk om vriendelijk te doen, maar wat Jos Burgers beschrijft, maak leuk voor anderen, wees vriendelijk, want in de meeste gevallen krijg je vriendelijkheid terug: wat je geeft krijg je terug.

Voor mij is de les uit dit boek: kom wat vaker uit je comfortzone, durf te geven, durf je kwetsbaar op te stellen, maak de ander belangrijker dan jezelf, want alleen dan kom je erachter wat de principes van wederkerigheid voor impact hebben.

3 augustus 2015 | Peter Streefkerk

Ken je de Wet van Snuf? De Wet van …… ? Ja, de Wet van Snuf! Je weet wel; Snuf, de hond van Jos Burgers die inmiddels landelijke bekendheid geniet als bestseller-auteur van managementboeken.

Ja, Jos is natuurlijk al bekend, maar zijn hond Snuf gaat hem in rap tempo achterna. Hoe dat komt? Jos heeft een manier ontdekt om zijn verhalen over de bühne te krijgen. Dat doet hij zo bijzonder goed, dat zijn boeken als de bekende zoete broodjes over de digitale toonbank vliegen. In zijn laatste boek ‘De Wet van Snuf’ legt Jos in 160 bladzijden uit hoe het principe van geven en nemen werkt en hoe iedere goede relatie, zakelijk en privé, begint met geven.

De essentie van inkopen draait ook continu om geven en nemen. De leveranciers leveren een prestatie (geven) en de opdrachtgevers consumeren die prestatie (nemen). Daaraan voorafgaand gaat het opstellen van een programma van eisen eveneens gepaard met geven en nemen, zeker als er vanuit de organisatie meerdere bedrijfsonderdelen bij betrokken zijn of er wordt samengewerkt met andere organisaties. En in het begin van het inkoopproces moet de interne klant zijn vertrouwen geven aan de inkoper, zodat deze het inkoopproces van begin tot het eind kan begeleiden. Bij het inkopen is er derhalve steeds sprake van geven en nemen.

Sinds het boekje No budget marketing schrijft Jos Burgers volgens de principes ‘less is more’ en ‘KISS’ (Keep It Stupidly Simple). Dat betekent dat hij de zaken niet moeilijker voorstelt dan ze zijn en overbodige franje weglaat. De Wet van Jos zogezegd. Zoals Richard Branson ooit zei: ‘Complexity is your enemy. Any fool can make something complicated. It is hard to make something simple’. Jos Burgers heeft de beide eigenschappen ‘minder’ en ‘simpel’ tot kunst verheven en brengt dat met zijn laatste boek weer in de praktijk.

Met De Wet van Snuf heeft Jos Burgers niet zijn eerste bestseller te pakken. Eerder schreef hij al de best verkochte managementboeken van 2006 (Klanten zijn eigenlijk net mensen), 2009 (Hondenbrokken), 2012 (Gek op gaten) en nu dan 2014 (De Wet van Snuf). Alles bij elkaar verkocht hij van zijn laatste vier boeken meer dan 100.000 exemplaren. Toch is er de laatste jaren ook kritiek. Verbazingwekkend genoeg komt die kritiek uit de hoek van de marketing. Het vakgebied waar Jos Burgers zelf ook vandaan komt. Zijn boeken zouden niet diepgravend genoeg en niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Los van het feit of dat laatste waar is (zie de literatuurlijst achter in het boekje en zijn toelichting in de inleiding) lijkt de kritiek gebaseerd te zijn op jaloezie. Wat is nu eigenlijk marketing en het doel van marketing? Alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen en laat dat nu net zijn waar Jos Burgers met zijn boekjes en spreekbeurten in excelleert.

‘Als jij het niet geeft, dan gaan ze het toch zoeken’ zei Remco Claassen ooit bij de presentatie van zijn boek Verbaal Meesterschap over waar het publiek bij je presentatie naar op zoek is. Hij had het toen over verhalen, anekdotes (ook wel gekscherend door Remco annekedotes genaamd) die je moet verwerken in je presentatie of in je boek om succes te hebben. En laat dat nu net een van de sterke punten zijn van Jos Burgers. Hij geeft die anekdote in ieder boek. Als je de anekdote van Snuf eenmaal gehoord hebt, vergeet je deze nooit meer en vertel je hem zelf ook gemakkelijk door. De kern van de boodschap blijft hangen en dat is wat iedere spreker of auteur bovenaan zijn verlanglijstje heeft staan.

Het compacte en zoals altijd weer prettig leesbaar geschreven boekje bestaat uit drie delen. In het eerste deel legt Jos Burgers uit waarom je terug krijgt wat je geeft, zowel privé als zakelijk. Het tweede deel beschrijft 26 effectieve manieren om te geven aan de hand van de letters A tot en met Z. Normaal gesproken iets voor huwelijken of afscheidsrecepties. Jos Burgers komt er mee weg, want de gebruikte ABC-indeling komt nergens geforceerd over. In het derde deel volgt tenslotte nog een uitleg waar je op moet letten als je meer wilt geven, hoe je de impact kunt vergroten en welke gevaren er schuilen in het geven. Je bent als lezer dus gewaarschuwd als je dit boekje aan iemand weg wilt geven.

In zijn inleiding merkt Jos Burgers op dat er moed voor nodig is om te geven. Bij inkopers die van nature toch wel enig wantrouwen hebben richting leveranciers, zal er daarom meer moed en ook vertrouwen voor nodig zijn om te geven. Het spreekwoord ‘geef ze een vinger, dan nemen ze je hele hand’ nemen inkopers toch wel vaak in de mond. Met dit boekje in je (hele) hand kun je als inkoper echter op een aantrekkelijke en simpele manier prima in de praktijk uitproberen of het geven je per saldo op termijn inderdaad meer oplevert dan het nemen. Is dat nog wat teveel gevraagd, dan is de privé omgeving misschien een betere plek om te oefenen.

1 juli 2015 | Jeroen Medema

'De wet van Snuf' was in 2014 een van de bestsellers bij Managementboek . Gedurende dit jaar heb ik meermaals op het punt gestaan om dit boek te bestellen, maar liet ik me telkens weer verleiden door andere boeken. Ik merkte dat hetgeen mij het meest tegenhield toch de titel was. ‘De wet van snuf’, met een golden retriever op de voorkant, doet wat kinderlijker aan dan dat ik gewend ben van het doorsnee managementboek. Maar ‘De wet van Snuf’ van Jos Burgers is geen doorsnee managementboek.

‘De wet van Snuf’ is een boek dat is geschreven om mensen beter bekend te maken met de kracht van geven. Het principe van wederkerigheid is een sterk principe, wat zich al vaak heeft bewezen. Toch maken weinig professionals bewust gebruik van dit principe. Het is eigenlijk heel simpel: wanneer je iets aan een ander geeft, heeft deze ander automatisch de behoefte iets terug te geven. Wij vinden het niet fijn om het gevoel te hebben dat je bij iemand in het krijt staat. Mensen die dus veel geven, krijgen per definitie veel terug.

Het boek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel gaat over het waarom van geven. Dat geven op de langere termijn beter is en leidt tot duurzamere relaties. Geen rocket science, maar een goede introductie.
Het tweede deel, wat het grootste deel van het boek beslaat, gaat over het wat van geven. Hier gebruikt Burgers het van feesten en trouwerijen bekende ABC-tje voor. Onorthodox, maar zeker origineel. Van aandacht geven tot zekerheid bieden en van interesse tonen tot querulant gedrag vermijden. Alle letters van het alfabet komen voorbij. De laatste hoofdstukken van het boek gaan over het hoe van geven. Adviezen als ‘geef meer dan je neemt’ en ‘probeer minder te nemen’ krijgen hier een plek.

En dan is het boek uit. Bijna ongemerkt was ik reeds bij de laatste pagina aangekomen en merk ik dat er geen volgende meer zijn.

De kracht van dit boek zit hem in de schijnbare eenvoud van de boodschap. Wie geeft, ontvangt. De invulling en aankleding van deze boodschap maken dat dit principe lading krijgt. Deze lading zelf wordt gebracht op een zeer luchtige manier, vol humor, wat maakt dat het boek in een adem uit is.

Ik begrijp dat er mensen zijn die de stijl van Burgers wat te makkelijk vinden, maar voor mij werkt het. Persoonlijk vind ik het fijn wanneer een auteur in een boek een relatie met de lezer opbouwt. Burgers doet dat door zijn eigen principe trouw te blijven. Hij geeft meer dan hij neemt. Hij geeft enerzijds vele anekdotes, waarbij Burgers niet schroomt om zijn privéleven als voorbeeld te nemen. Anderzijds geeft hij wetenschappelijke kennis, waardoor het boek ook inhoudelijk wat te bieden heeft. Qua stijl wellicht niet een doorsnee managementboek, maar qua inhoud zeker het lezen waard.

7 mei 2015 | Sonja de Bruin

Als je op een leuke en pragmatische manier kennis wilt maken met de wet van wederkerigheid (wat je geeft krijg je terug) dan is ‘De wet van Snuf’ van Jos Burgers echt een aanrader.

Ik ben en blijf een fan van deze schrijver. Ook met dit boek lukt het hem om lastige materie op een kinderlijk eenvoudige manier uit te leggen. Er is in het verleden wel eens kritiek geweest op zijn Jip-en-Janneke stijl van schrijven, maar waarom zou je het onnodig ingewikkeld maken als dat niet hoeft?

Blijkbaar hebben meer lezers behoefte aan deze vorm van informatievoorziening; Jos Burgers heeft al een aantal bestsellers op zijn naam staan zoals ‘Hondenbrokken’ en ‘Gek op gaten’. Daarnaast is hij is een veelgevraagd spreker over onderwerpen als strategie, marketing en klantgerichtheid.

Zonder te veel te verklappen wil ik wel kwijt dat de inleiding hilarisch is. Deze gaat over Snuf, zijn hond, waardoor ook meteen de titel is verklaard. Snuf komt weer terug in de afsluiting zodat het verhaal prachtig rond is.

Het boek bestaat uit drie delen; als eerste wordt uitgelegd wat het nut is van geven. De wet van wederkerigheid is een fundamenteel psychologisch fenomeen dat bij mensen ingebakken zit. De schrijver geeft aan dat het geluk je zal achtervolgen als geven je tweede natuur is. Dat is volgens mij absoluut waar.
Deel twee geeft een lijst van zaken die je kunt geven. Aan de hand van een ABC wordt beschreven wat je zou kunnen geven. Ik kreeg meteen visioenen van tenenkrommende ABC-tjes op trouwerijen, maar dit is absoluut niet afgezaagd en gekunsteld. Om een voorbeeld te geven; bij de ‘I’ staat ‘interesse tonen’. Niet geveinsde interesse, want daar prikken mensen genadeloos door heen, maar echte, gemeende interesse. Jos Burgers geeft daarbij de tip, als interesse tonen niet je tweede natuur is, om een soort ‘fotoalbum’ te maken van mensen uit je netwerk en daarin informatie over die mensen bij te houden. Denk aan verjaardagen, hun partners, hobby’s, etc.

Deel drie van het boek bevat tips voor het geven, bijvoorbeeld voor het versterken van de impact van het geven. Wat mij de ogen opende was dat ‘niet’ geven soms al beschouwd wordt als ‘nemen’. Wat dus ongemerkt een relatie kan verslechteren.
Lekker praktisch; probeer eens een maand lang iedere dag iemand een gemeend compliment te maken en ervaar het effect.

Samengevat is ‘De wet van Snuf’ echt een waardevol boek, waarmee je in een uurtje of twee een begin kan maken met het beheersen van de kunst van het geven. Wat let je ?

In Focus: De wet van Snuf
22 mei 2014 | Justin van Lopik

Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat u geeft, krijgt u terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat.

Jasper Vrieling
Directeur Advies & Verkoop bij Vrieling Adviesgroep

De Wet van Snuf geeft 26 zeer heldere richtlijnen, waarmee je een nog betere band kunt opbouwen met relaties in je omgeving. Van die richtlijnen weet ik er (helaas) elke dag wel een paar te vergeten. En dat geldt waarschijnlijk voor iedereen... Gelukkig herinnert dit boek je er weer aan.

De Wet van Snuf is niet moeilijk om te lezen, niet moeilijk om te snappen, maar wel moeilijk om dagelijks in de praktijk te brengen. Als iedereen de praktische tips uit het boek opvolgt, dan gaat samenwerken veel beter. Zowel tijdens je werk als privé.

Wel is het boek een gevalletje ‘oude wijn in nieuwe zakken’. Als je, net als ik, eerder boeken van Jos Burgers hebt gelezen of presentaties hebt bijgewoond, dan staat er in De Wet van Snuf weinig nieuwe informatie. Hoewel het boek niet vernieuwend is, tovert het wel een glimlach op je gezicht!

7,5

Inez Martin

Directeur Tafelvanzeven, leerwerktrajecten rondom ondernemen in de horeca

De Wet van Snuf heeft de luchtige schrijfstijl van Jos Burgers, is zeer prettig leesbaar en de praktische voorbeelden kan ik onder andere goed gebruiken in mijn workshops rondom ondernemerschap en netwerken.

In het eerste deel van het boek wordt uitgewerkt waarom het principe van wederkerigheid een sterke tool is. In het tweede deel reikt Burgers een 26-tal manieren aan wat je allemaal in de praktijk kunt doen. Ik vind dat jammer genoeg een wat brokkelige (!) opsomming. Deel 3 beschrijft het hoe van wederkerigheid.

De Wet van Snuf heeft mij, naast de vele bruikbare voorbeelden, ook bevestigd in mijn rotsvaste geloof dat het principe ‘wat je geeft, krijg je terug’ werkt. Ik pas het in mijn dagelijkse praktijk in de organisatie met nog meer plezier toe. Mijn leerlingen geef ik de voorbeelden van Burgers graag mee. Tot slot: een inspirerende toepassing van Jos Burgers vind je op bladzijde 160 van dit aardige boek. Tip: geef het boek vooral eens cadeau!

8,5

Bart Groothuis

Groothuis Advies en auteur van Verkoop jezelf

De Wet van Snuf is weer zo’n typisch Jos Burgers-boek. De hoofdstukken zijn niet te lang en niet te kort; precies goed. En het boek leest lekker makkelijk en vlot weg. Het lijkt alsof je niets ‘bijzonders’ leest en toch… En toch leg ik na het lezen van ieder hoofdstuk het boek even weg en zit ik stil voor me uit te staren en denk na over vragen als: ‘Hoe doe ik dat eigenlijk?’ ‘Hoe denken mijn klanten over mij?’ ‘Hoeveel vertrouwen schenk ik?’ Dat is de kracht van Jos Burgers’ boeken: geen moeilijke theorieën, geen ingewikkelde uiteenzettingen, maar korte aansprekende hoofdstukken, die zo simpel lijken en iedere keer zo treffend RAAK zijn.

Dank je wel Snuf voor de inspiratie die je Jos gegeven hebt.

9

Jos Burgers spreekt op 24 september op het Seminar - De psychologie van het overtuigen. Tot 23 juni is er een interessantie vroegboekactie.