Ga doen wat je écht belangrijk vindt! - 'Zeer lezenswaardig'
18 januari 2018 | Jan Hoogstra

Als een boek de titel ‘Ga doen wat je écht belangrijk vindt!’ heeft, word ik al snel nieuwsgierig. Zijn er nieuwe inzichten die ik niet ken?

Het boek van Nick van Dam, Judith Gramsbergen, Paul Sherman en David Garten gaat over positieve psychologie in de praktijk en bevat 5 praktijken en 10 mindsets. Het betreft geen nieuwe dingen, maar wel goed om dit weer eens op te frissen!
Wie wil niet gaan doen wat hij/zij écht belangrijk vindt? Dat is volgens mij waarom wij op aarde zijn, zowel belangrijke als leuke dingen te gaan doen. Vaak komen we er echter niet aan toe, door de sleur van alle dag en de vastgeroeste patronen. Daarom is het juist goed om eens in de zoveel tijd een zelfhulpboek erbij te pakken om even een pas op de plaats te maken en te reflecteren. ‘Ga doen wat je écht belangrijk vindt!’ is daar zeker geschikt voor! Alhoewel de schrijvers (Nick van Dam, Judith Gramsbergen, Paul Sherman en David Garten) het geen zelfhulpboek vinden, omdat je er ook anderen bij betrekt.

Af en toe moet je je de vraag stellen of hetgeen je nu doet, je ook zou doen als dit je laatste dag op aarde was? Als het antwoord nee is, moet je misschien iets gaan veranderen aan je leven. Dit vind ik wel erg makkelijk gesteld, er is ook nog zoiets als werk, gezin etcetera. Oftewel je kunt niet alleen maar leuke en zinvolle dingen doen, er zijn ook zogenaamde ‘moetjes’.

Zoals eerder genoemd bevat het boek vijf praktijken (manieren van doen) en tien mindsets (aannames en denkbeelden). De vijf praktijken zijn eigenlijk een stappenplan, het begint met Stoppen en Vragen (oftewel pas op de plaats maken en jezelf afvragen of je wel doet wat je écht belangrijk vindt). Daarna ga je intern kijken wat je nu eigenlijk wilt, kijken hoe de omgeving eruit ziet en vervolgen plannen en tot slot doen. Daarmee heeft het grote raakvlakken met de zogenaamde Plan-Do-Check-Act en zul je dit periodiek moeten doen om te zien of je op de goede weg bent.

Per praktijk worden mooie en herkenbare voorbeelden gegeven, die nog meer inzicht geven in hoe het kan. De voorbeelden zijn wel allemaal succesvol, waarin het roer door de betrokkenen behoorlijk is omgegooid. Mooi zou zijn geweest als er ook wat voorbeelden waren geweest waar het wat moeizamer was geweest, ik kan me voorstellen dat de meeste gevallen niet zo succesvol zijn.
De tien mindsets zijn afkomstig uit de positieve psychologie en zijn voor velen denk ik erg herkenbaar. Het gaat hier onder andere om humor, vriendelijkheid, nieuwsgierigheid en optimisme en positiviteit. Het motto hierbij is om anderen te behandelen zoals jezelf behandeld wil worden en zie overal de humor en de positieve kant van in. Daar kan ik me helemaal in vinden: een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

In een van de eerste hoofdstukken wordt een mooie vergelijking gemaakt. Je ziet een boot (de reis), met als zeil de 5 praktijken. De 10 mindsets zorgen vervolgens voor wind in de zeilen. Dit kan ik me erg goed voorstellen, de 10 mindsets helpen om er positief in te zitten, hetgeen erg belangrijk is.

Naast de theorie bevat het boek leuke oefeningen, waarbij je aangezet wordt om na te gaan denken. Daarbij is het goed om de tijd ervoor te nemen, om tot de kern van zaken door te dringen. Sommige adviezen vind ik wel erg makkelijk, bijvoorbeeld aan introverte mensen om toch uit je schulp te kruipen. In hoofdstuk 3 worden de mogelijke beren op de weg beschreven, oftewel alle negatieve gedachten die je kunt hebben. Die zijn herkenbaar en goed om je daarvan bewust te zijn. Het boek geeft daarbij ook hulpmiddelen om deze negatieve gedachten te neutraliseren cq om te zetten in positieve gedachten. Een mooi citaat wat gebruikt wordt: ‘Een gedachte denken en een gedachte geloven zijn twee heel verschillende dingen’. Dat raakt volgens mij precies de kern: je mag wel negatieve gedachten hebben, maar je moet er niet in gaan geloven!Ga doen wat je echt belangrijk vindt is daarmee een zeer lezenswaardig boek, goed om deze periodiek eens uit de kast te halen en met name het advies uit het laatste hoofdstuk toe te gaan passen. Dat is om geregeld pas op de plaats te maken en jezelf en anderen te vragen wat écht belangrijk is. Toch nog een zelfhulpboek dus.

Jan Hoogstra is partner bij WeDoTrust, waar hij opdrachten uitvoert op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Ga doen wat je echt belangrijk vindt
19 december 2017 | Wiemer Renkema

Het leven en werk van een managementboekenrecensent gaat niet altijd over rozen. Met name als je een, op zich sympathiek, boek in handen hebt waar je een ongemakkelijk gevoel van krijgt. Over het algemeen is dat een goed teken; een boek mag best schuren.

Maar in het geval van Ga doen wat je écht belangrijk vindt! was dat voor mij helaas niet het geval. ‘Het hoofddoel van dit boek is om je te helpen om een stevig fundament op te bouwen van kracht en kalmte, zodat je een leven vol welzijn kunt leiden.’ Als dit je aanspreekt, lees dan verder over het boek. Als dat niet het geval is, dan is dit geen boek voor jou.

Dit managementboek is een kruising is tussen de categorieën persoonlijke effectiviteit en esoterie. Hoewel delen van het boek absoluut inspirerend zijn is de insteek niet bijster origineel. Zeker niet voor lezers die zich verdiept hebben in het onderwerp, het vinden van balans in het leven. Het boek geeft een praktisch raamwerk om je hoofd erbij te houden, goede keuzes te maken en de dingen te doen waar jij je goed bij voelt. Het raamwerk is duidelijk en absoluut praktisch, dat hebben de schrijvers goed gedaan. Ze weten de lezer te prikkelen, en soms te provoceren door een spiegel voor te houden en concrete vragen te stellen over onderwerpen waar iedereen in zijn leven een keer of vaker mee zal worstelen. Het raamwerk bestaat uit een vijftal processen: Stoppen en Vragen, Naar Binnen Reiken, Naar Buiten Reiken, Plannen en Doen. De hoofdletters zijn van de schrijvers en is een van de kleine dingetjes die bij mij tot irritatie leidde. De goede bedoelingen van de schrijvers worden voor mij namelijk deels tenietgedaan door een overmatig gebruik van hoofdletters, van citaten en ondersteunende theorieën en her en der een open deur.

De schrijvers van het boek beogen de lezer te helpen met het maken van keuzes om op die manier te zorgen dat de lezer zich beter voelt en minder stress ervaart. Het raamwerk dat ze presenteren kan daar zeker bij helpen. De ironie wil dat ik stress kreeg van het boek door de keuze die de schrijvers hebben gemaakt om het raamwerk te illustreren met inzichten uit de positieve psychologie en de filosofie. Dit gebeurt in een mate dat voor mij de essentie van het boek, het raamwerk, verloren gaat en de nadruk vooral komt te liggen op levenskunst. Ik vraag me af of dit de juiste keuze is geweest.

‘Ga doen wat je écht belangrijk vind!’ is een erg mooi vormgegeven boek dat prettig leesbaar is. Het gebruik van QR-codes is niet alleen onderscheidend maar heeft ook meerwaarde. Aanvullende informatie over een onderwerp dat de lezer aanspreekt is daarmee heel toegankelijk gemaakt. De lay-out is rustig en overzichtelijk en de vele testjes die je met jezelf kan doen maken het boek dynamisch. De vele verhalen uit de praktijk van mensen die iets ingrijpends hebben meegemaakt zijn fijn geschreven en zeer herkenbaar. Dit boek is voor lezers die zich eerder hebben laten inspireren door schrijvers als Eckhart Tolle, Byron Katie en Deepak Chopra. Het raamwerk dat de schrijvers presenteren sluit aan op delen van hun gedachtengoed en maakt daar goed en ruim gebruik van.

Wiemer Renkema is eigenaar van To be Training & Consulting, een innovatief human resources training- en managementadviesbureau. Hij is de auteur van Managen of niet, dat is de vraag, waarin hij op zoek gaat in het werk van Shakespeare naar antwoorden op de lastigste zakelijke dilemma's.