Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Communicatieniveaus: De verborgen lagen in elk gesprek

In elk gesprek spelen zich meerdere processen tegelijk af. Wat gezegd wordt, is slechts het topje van de ijsberg. Onder de oppervlakte bevinden zich verschillende communicatieniveaus die bepalend zijn voor het succes van interacties, zowel in zakelijke als persoonlijke situaties. Deze communicatieniveaus vormen de verschillende lagen waarop boodschappen worden verzonden, ontvangen en geïnterpreteerd.

Wat zijn communicatieniveaus?

Communicatieniveaus zijn de verschillende lagen waarop communicatie plaatsvindt. Ze variëren van concrete inhoud tot diepere emotionele en relationele aspecten. Het herkennen en effectief hanteren van deze niveaus kan het verschil betekenen tussen begrip en miscommunicatie, tussen samenwerking en conflict.

Brigitte Heldeweg Gert van Grunsven Manon Désar
Waarom begrijp je me niet?
Het boek Waarom begrijp je me niet? van Brigitte Heldeweg, Manon Désar en Gert van Grunsven behandelt de vier niveaus waarop communicatie plaatsvindt: inhoud, procedure, interactie en gevoel. Het laat zien hoe het schakelen tussen deze niveaus cruciaal is voor effectieve communicatie.
Boek bekijken
€ 26,99
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Begrijp je het niet of bevalt het je niet? - ‘Betere dialogen met de 5 interactielagen’
Rudy Kor
In het artikel 'Begrijp je het niet of bevalt het je niet?' wordt uitgelegd hoe communicatie tussen individuen en teams zich afspeelt op verschillende niveaus. Het klassieke rijtje bestaat uit inhoud, procedure en gedrag (ook wel interactie of proces genoemd). De auteur introduceert daarnaast twee extra lagen: de binnenwereld en het script, wat een completer beeld geeft van waarom communicatie soms hapert.

De vier klassieke communicatieniveaus

Hoewel verschillende bronnen soms een andere indeling hanteren, komen we in de literatuur vaak vier basiscommunicatieniveaus tegen. Deze niveaus spelen in elk gesprek een rol, vaak tegelijkertijd en door elkaar heen.

Marc van Katwijk
Commercieel luisteren
In Commercieel luisteren beschrijft Marc van Katwijk de vier communicatieniveaus uitgebreid en toont hij hoe je hierop kunt inspelen tijdens commerciële gesprekken. Hij vertaalt theorie naar praktische inzichten en toepassingen die duizenden professionals hebben geholpen hun persoonlijke en zakelijke doelen te realiseren.
Boek bekijken
€ 19,95
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

1. Het inhoudsniveau

Op het inhoudsniveau gaat het om wat er letterlijk gezegd wordt - de feiten, informatie, doelen en taken. Dit is het meest zichtbare en expliciete niveau van communicatie. Miscommunicatie op dit niveau kan ontstaan wanneer we verschillende definities hanteren of wanneer de boodschap onduidelijk wordt overgebracht.

Jaap Weijers: ‘Als je de mores opschrijft, dan wordt de werkomgeving veiliger’
Jeroen Ansink
In het artikel 'Als je de mores opschrijft, dan wordt de werkomgeving veiliger' legt leiderschapscoach Jaap Weijers uit dat bij de inhoud het gaat over doelen en KPI's: 'Waar staan we voor en waar gaan we voor?' Wanneer dit niet helder is, ontstaat er onrust en onzekerheid in de binnenwereld. Het roept vragen op als: 'Wat zijn mijn verantwoordelijkheden? Waar word ik op afgerekend?'

2. Het procedureniveau

Het procedureniveau betreft de manier waarop we communiceren - de structuur, methoden, processen en regels. Dit gaat over hoe we het gesprek vormgeven, zoals wie het woord neemt, wie beslissingen neemt, hoe we feedback geven en hoe we vergaderen. Duidelijkheid hierover kan veel frustratie voorkomen.

Herman Ilgen Keimpe de Vries
Skills - Onderhandelen
In Skills - Onderhandelen van Herman Ilgen en Keimpe de Vries wordt het belang benadrukt van het afstemmen van golflengtes op verschillende communicatieniveaus, waaronder het procedureniveau. Dit is essentieel voor begrip in onderhandelingen en voorkomt dat mensen 'in elkaars tuintje gaan harken'.
Boek bekijken
€ 32,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

3. Het interactieniveau (relatieniveau)

Het interactieniveau gaat over de onderlinge verhoudingen en relaties. Hier spelen status, macht, vertrouwen en rollen een grote rol. Op dit niveau wordt bepaald of we ons gehoord, gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Communicatieproblemen ontstaan vaak wanneer de relationele dimensie wordt genegeerd.

SPOTLIGHT: Jan Remmerswaal

Jan Remmerswaal is een toonaangevende sociaal-psycholoog die al meer dan dertig jaar expertise heeft op het gebied van groepsdynamica, teambuilding en begeleiding van groepen. Zijn werk over communicatieniveaus en groepsprocessen heeft een fundamentele invloed gehad op hoe we communicatie in teams en organisaties begrijpen. Meer over Jan Remmerswaal
Jan Remmerswaal
Rijker coachen
In Rijker coachen onderscheidt Jan Remmerswaal vijf communicatieniveaus die inzicht geven in de diepgang en effectiviteit van coaching. Zijn model reikt van het inhoudelijke tot het existentiële niveau, en biedt coaches een rijk raamwerk om communicatie op meerdere lagen te begrijpen en te beïnvloeden.
Boek bekijken
€ 29,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

4. Het emotionele niveau (gevoelsniveau)

Het emotionele niveau betreft onze gevoelens, stemmingen en emotionele reacties. Deze zijn vaak impliciet aanwezig en worden niet altijd direct uitgesproken, maar hebben wel grote invloed op hoe een boodschap overkomt. Emoties kunnen communicatie versterken of juist blokkeren.

Begrijp je het niet of bevalt je het niet? - ‘Ik wil hier direct mee aan de slag’
Henk Jan Kamsteeg
In het artikel 'Begrijp je het niet of bevalt je het niet?' - 'Ik wil hier direct mee aan de slag' wordt uitgelegd dat de binnenwereld (het emotionele niveau) cruciaal is. 'De binnenwereld is van grote invloed op je professionele functioneren. Je gevoelens en gedachten bepalen hoe je je rol invult, hoe je je gedraagt ten opzichte van anderen en met hoeveel vertrouwen je je aan je taak wijdt.'

Uitgebreide modellen: vijf interactielagen

Recente inzichten breiden de traditionele vier niveaus uit met een vijfde laag, die betrekking heeft op onze levensgeschiedenis en identiteit. Dit verdiept ons begrip van waarom communicatie soms vastloopt, zelfs wanneer de andere niveaus in acht worden genomen.

"In elk gesprek tref je deze lagen aan, die ook nog zich tegelijk en door elkaar heen afspelen. Probeer het als leidinggevende maar eens uit elkaar te houden. Wanneer de teamleider en teamleden vertrouwd zijn met het model wordt 'communiceren over het communiceren' een stuk eenvoudiger." Uit: Waarom begrijp je me niet?
Begrijp je het niet of bevalt het je niet? Sterkere teams met de 5 interactielagen
Jaap Weijers
In 'Begrijp je het niet of bevalt het je niet? Sterkere teams met de 5 interactielagen' beschrijft de auteur hoe het model van de 5 interactielagen is ontstaan. 'Naarmate ik meer opleidingen volgde en meer MT's begeleidde, drong zich een vraag op: wat zit er nog onder? Zo stuitte ik op de vijfde laag: script. Daarmee ontstond een model dat echt bruikbaar was voor teams en individuen.'

5. Het script (levensverhaal)

Het script betreft onze levensgeschiedenis, overtuigingen en identiteit. Het gaat over wie we zijn en hoe onze persoonlijke ervaringen ons communicatiegedrag beïnvloeden. Ons 'innerlijk theater' bepaalt hoe we situaties interpreteren en erop reageren, vaak zonder dat we ons daarvan bewust zijn.

Waarom begrijp je me niet? Een belangrijke les uit 'Waarom begrijp je me niet?' is dat effectieve communicatie vereist dat we bewust tussen verschillende niveaus schakelen. Wanneer een gesprek vastloopt, is het vaak omdat mensen op verschillende niveaus communiceren. Vraag dan: 'Begrijp je het niet of bevalt het je niet?' Dit helpt onderscheid te maken tussen inhoudsbezwaren en emotionele of relationele weerstand.

Communicatieniveaus in verschillende contexten

De manier waarop communicatieniveaus functioneren, verschilt per context. In teams, één-op-één gesprekken, coaching en organisaties spelen verschillende dynamieken een rol.

Karen Knispel Liza Meuldijk
Vaardig communiceren in de ICT
In Vaardig communiceren in de ICT bespreken Karen Knispel en Liza Meuldijk in hoofdstuk 2 verschillende communicatieniveaus om inzicht te geven in de complexiteit van interacties. Dit is vooral relevant in de ICT-sector, waar technische en menselijke aspecten vaak door elkaar lopen.
Boek bekijken
€ 31,50
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Interne communicatie - ‘Rijk boek met de nieuwste inzichten’
Nico Jong
Het artikel 'Interne communicatie - Rijk boek met de nieuwste inzichten' benadrukt dat we binnen organisaties op verschillende niveaus communiceren: als individu, als team en als organisatie. De auteur beschrijft de invloed van het menselijke brein op ons communicatiegedrag en legt uit welke functies interne communicatie heeft, zoals het binden en boeien van mensen.

Toepassing in praktijksituaties

Het herkennen en bewust hanteren van communicatieniveaus kan in vele praktijksituaties waardevol zijn. Hier volgen enkele toepassingen:

In teams en organisaties

Teams functioneren beter wanneer ze aandacht besteden aan alle communicatieniveaus. Veel teamconflicten ontstaan doordat er onduidelijkheid is over procedures of omdat emotionele en relationele aspecten worden genegeerd. Door een gemeenschappelijke taal te ontwikkelen over deze niveaus, kunnen teams effectiever samenwerken.

Draagvlak al geregeld? - ‘Bomvol bruikbare informatie’
Nico Jong
In 'Draagvlak al geregeld?' wordt benadrukt dat mensen communiceren continu met elkaar en door middel van al die interactie samen betekenis geven aan waar ze mee bezig zijn. Een belangrijke basisgedachte is dat mensen veranderen in en door interactie en niet door de communicatie-instrumenten die op hen worden afgevuurd. Communicatie is het kernproces dat daaronder ligt.

In coaching en leiderschap

Coaches en leiders die de verschillende communicatieniveaus herkennen, kunnen gerichter interventies plegen. Ze kunnen bijvoorbeeld opmerken wanneer iemand vooral op inhoudsniveau reageert terwijl er eigenlijk een emotioneel of relationeel probleem speelt.

"Wanneer je de laag van je gesprekspartner herkent en op die laag overschakelt, krijg je echt goede gesprekken die ook nog eens ergens toe leiden. Hoe beter je weet vanuit welke laag je eigenlijk praat en denkt, des te beter je je eigen gedrag en keuzes in gesprekken met anderen kunt sturen." Uit: Commercieel luisteren

In onderhandelingen en conflicten

In onderhandelingen en conflictsituaties is het cruciaal om te begrijpen op welk niveau het eigenlijke probleem zich bevindt. Vaak lijkt een conflict over inhoud te gaan, terwijl de werkelijke oorzaak op het relationele of emotionele niveau ligt.

Supercommunicatie - ‘Gedegen en vol eye-openers’
Peter de Roode
In 'Supercommunicatie' wordt uitgelegd dat 'miscommunicatie' zich voordoet als mensen een verschillend type gesprek met elkaar voeren. Waar de een een feitelijk 'Waar gaat het eigenlijk om?'-gesprek voert, kan de ander bezig zijn met een 'Wie zijn we?'-gesprek waarbij identiteit centraal staat. Herkennen welk gesprek je voert, kan veel communicatieproblemen voorkomen.

Communicatieniveaus en psychologische veiligheid

Een belangrijk inzicht is dat het bewust omgaan met communicatieniveaus bijdraagt aan psychologische veiligheid. Wanneer alle niveaus erkend worden, voelen mensen zich gezien en gehoord in hun volledige menselijkheid.

Commercieel luisteren Een waardevolle les uit 'Commercieel luisteren' is dat effectieve communicatie vereist dat je kunt 'horen' op welk niveau je gesprekspartner communiceert. Door bewust te schakelen tussen niveaus kun je een diepere verbinding maken. Dit geldt niet alleen voor commerciële gesprekken, maar voor alle professionele en persoonlijke interacties.

De toekomst van communicatieniveaus

Met de toenemende digitalisering en nieuwe communicatievormen, worden communicatieniveaus nog complexer. In videoconferenties, chatgesprekken en sociale media worden bepaalde niveaus benadrukt en andere juist afgezwakt. Dit stelt nieuwe uitdagingen aan effectieve communicatie.

Interne communicatie - 'Een stevige handleiding'
Nico Jong
In 'Interne communicatie - Een stevige handleiding' wordt opgemerkt dat het onderscheid tussen privé en werk vervaagt, evenals het verschil tussen interne en externe communicatie. De komst van sociale media zorgt voor omwentelingen in onze communicatiewereld. Daarom is het nodig afspraken met elkaar te maken over de uitgangspunten voor goede communicatie op alle niveaus.

Conclusie: De kracht van bewust communiceren

Bewustzijn van communicatieniveaus is een krachtig instrument voor effectievere interacties. Door te herkennen op welk niveau communicatie plaatsvindt en bewust te kunnen schakelen tussen verschillende niveaus, kunnen we misverstanden voorkomen en diepere verbindingen creëren.

De verschillende communicatieniveaus - inhoud, procedure, interactie, emotie en script - zijn altijd aanwezig in onze gesprekken, of we ons er nu bewust van zijn of niet. Door ze te herkennen en er vaardig mee om te gaan, kunnen we onze communicatieve effectiviteit op alle vlakken vergroten, of het nu gaat om leidinggeven, samenwerken, onderhandelen of coachen.

Boeken over 'communicatieniveaus' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'communicatieniveaus'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden