Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Onderwijskwaliteit: Wat maakt goed onderwijs?

De kwaliteit van onderwijs staat volop in de belangstelling. Van basisscholen tot universiteiten, iedereen streeft naar optimale leerresultaten en een stimulerende leeromgeving. Maar wat bepaalt eigenlijk de kwaliteit van onderwijs? Welke factoren spelen een rol en hoe kunnen we onderwijskwaliteit meten, behouden en verbeteren? Op deze pagina verkennen we verschillende perspectieven op onderwijskwaliteit aan de hand van recente literatuur en inzichten van experts.

De urgentie van kwaliteitsverbetering

De zorgen over onderwijskwaliteit in Nederland nemen toe. Verschillende experts signaleren een dalende trend en roepen op tot actie. Laten we kijken naar enkele belangrijke stemmen in dit debat.

Kernteam Red het onderwijs
Red het onderwijs!
Het Kernteam 'Red het onderwijs' signaleert in dit boek een zorgwekkende daling van de onderwijskwaliteit in Nederland. De auteurs presenteren concrete maatregelen en bieden een helder actieplan om de kwaliteit weer op peil te brengen. Een alarmerend maar constructief pleidooi voor het redden van ons onderwijs.
Boek bekijken
€ 17,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Ton van Haperen
Het bezwaar van de leraar
In 'Het bezwaar van de leraar' beschrijft Ton van Haperen de achteruitgang van de onderwijskwaliteit door systemische problemen. Als ervaren leraar economie met meer dan dertig jaar ervaring analyseert hij scherp hoe verkeerde prioriteiten in het onderwijsbeleid deze achteruitgang veroorzaken.
Boek bekijken
€ 20,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Auteurs die schrijven over 'onderwijskwaliteit'

Kwaliteit waarborgen in het hoger onderwijs

Het hoger onderwijs heeft zijn eigen uitdagingen als het gaat om kwaliteitsborging. Hoe zorgen we ervoor dat studenten optimaal worden voorbereid op hun toekomstige beroepspraktijk?

Janke Cohen-Schotanus Klaas Visser Joyce Brouwer
Werken aan de kwaliteit van hoger onderwijs
In 'Werken aan de kwaliteit van hoger onderwijs' bieden Desirée Joosten-ten Brinke en haar co-auteurs concrete handvatten voor kwaliteitsverbetering. Het boek behandelt zowel theoretische kaders als praktische toepassingen, waardoor het waardevol is voor zowel onderwijsmanagers als docenten in het hoger onderwijs.
Boek bekijken
€ 24,95
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Leren van binnenuit
Peter de Roode
In het artikel 'Leren van binnenuit' wordt een visie op onderwijs geboden die uitgaat van de kracht die docenten en leerlingen al hebben. Het artikel bespreekt hoe scholen soms gevangen zitten in hun eigen systemen van controle en beheersing, terwijl een verschuiving naar groei, kracht en verantwoordelijkheid nodig is om kwaliteit te verhogen.

De balans tussen meten en ontwikkelen

Een van de grote debatten rondom onderwijskwaliteit draait om de vraag hoe we kwaliteit moeten meten. Leidt een sterkere focus op toetsen en cijfers tot beter onderwijs, of juist niet?

Dominique Sluijsmans Desirée Joosten-ten Brinke Tamara van Schilt-Mol
Kwaliteit van toetsing onder de loep
Het boek 'Kwaliteit van toetsing onder de loep' door Desirée Joosten-ten Brinke, Dominique Sluijsmans en Tamara van Schilt-Mol toont de belangrijke relatie tussen toetskwaliteit en onderwijskwaliteit. De auteurs betogen dat goede toetsing een essentieel onderdeel is van kwaliteitsonderwijs, maar waarschuwen voor een eenzijdige focus.
Boek bekijken
€ 27,70
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
De becijferde school
Peter de Roode
In 'De becijferde school' wordt beschreven hoe cijfers steeds meer het schoolbeeld zijn gaan bepalen, waarbij onderwijs in dienst is komen te staan van deze cijfers. Het artikel signaleert een wereldwijde trend waarbij toetsen zoals PISA leidend worden en niet de leerstof. De auteur pleit voor een beter evenwicht tussen kwantitatieve toetsing en een kwalitatieve benadering.

Onderwijsvernieuwing en kwaliteit

Draagt onderwijsvernieuwing automatisch bij aan kwaliteitsverbetering? Of moeten we kritisch kijken naar de wildgroei aan nieuwe methoden en concepten?

SPOTLIGHT: Tjip de Jong

Tjip de Jong is een vooraanstaand adviseur en onderzoeker op het gebied van onderwijsvernieuwing. Hij is verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company en heeft een proefschrift geschreven over de relatie tussen sociale netwerken, leerprocessen en innovatie. Zijn werk kenmerkt zich door een speelse en praktische aanpak van complexe onderwijsvraagstukken. Meer over Tjip de Jong
Tjip de Jong
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
In '1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing' stelt Tjip de Jong kritische vragen over of vernieuwingen daadwerkelijk leiden tot beter onderwijs. Hij doorbreekt de hype rondom nieuwe onderwijsconcepten en focust op wat écht werkt voor leerlingen en docenten. Een verfrissende blik op de wildgroei aan onderwijsvernieuwingen.
Boek bekijken
€ 15,00
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Onderwijsinnovatie is, zeker nu, noodzakelijk
Bertrand Weegenaar
Het artikel 'Onderwijsinnovatie is, zeker nu, noodzakelijk' benadrukt dat innovatie in het onderwijs, juist in deze complexe tijd, essentieel is. Een interessant voorbeeld zijn Living Labs, waar studenten uit verschillende opleidingen samenwerken aan actuele, complexe vraagstukken. Deze innovatieve leeromgevingen bieden studenten waardevolle praktijkervaringen.

Leiderschap en onderwijskwaliteit

De rol van schoolleiders en bestuurders bij het waarborgen en verbeteren van onderwijskwaliteit is cruciaal. Hoe kan goed leiderschap bijdragen aan betere resultaten?

Anje Ros Brigit van Rossum
Kwaliteit door gespreid leiderschap
In 'Kwaliteit door gespreid leiderschap' tonen Anje Ros en Brigit van Rossum hoe leiderschap dat verdeeld is over de organisatie kan bijdragen aan betere onderwijskwaliteit. Dit boek biedt concrete handvatten voor schoolleiders die hun leiderschap willen delen om zo de kwaliteit te verhogen.
Boek bekijken
€ 39,00
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Eric van 't Zelfde
Superschool
In de onderwijsklassieker 'Superschool' beschrijft Eric van 't Zelfde hoe hij een van de slechtst presterende scholen van Nederland transformeerde tot een excellente school. Zijn aanpak combineert hoge verwachtingen, structuur en veiligheid met bevlogen docenten. Een inspirerend voorbeeld van hoe visie en daadkracht onderwijskwaliteit drastisch kunnen verbeteren.
Boek bekijken
€ 22,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Bert Peene
Het artikel 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen' pleit ervoor dat scholen meer focus leggen op wat ze precies onder leren verstaan. De auteur benadrukt dat schoolontwikkeling verder moet gaan dan het professionaliseren van mensen en dat een scherp, gericht en helder verhaal over leren nodig is. Deze visie moet dan consistent worden doorgevoerd in alle geledingen van de school.

De docent als sleutelfiguur voor kwaliteit

Uiteindelijk staat of valt onderwijskwaliteit met de docent voor de klas. Welke kwaliteiten maken een leraar tot een 'leraar van klasse'?

Een leraar van klasse
Peter de Roode
In 'Een leraar van klasse' wordt het doorgroeien in het beroep van docent besproken. Het artikel benadrukt een visie waarin de verantwoordelijkheid steeds meer bij leerlingen wordt gelegd. De rol van de docent verandert van allesweter naar begeleider die het leerproces faciliteert. Dit vraagt om specifieke didactische en pedagogische kwaliteiten.
Merel van Vroonhoven
Voor de klas
In 'Voor de klas' reflecteert Merel van Vroonhoven op de factoren die onderwijskwaliteit beïnvloeden, zoals werkdruk, lerarentekort en onderwijsmethoden. Als voormalig topbestuurder die de overstap maakte naar het onderwijs, biedt zij een verfrissend perspectief op wat er nodig is om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Boek bekijken
€ 21,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Docent, kom aan je werk toe!
Peter de Roode
'Docent, kom aan je werk toe!' bespreekt 33 praktijkcases die elke docent herkent. Het artikel laat zien waarom veel onderwijsvernieuwingen stranden en pleit voor vereenvoudiging van het onderwijs. De auteurs benadrukken dat goed luisteren naar docenten een goed startpunt kan zijn voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit.

Betrokkenheid en kwaliteit

Leerlingen die betrokken zijn bij hun eigen leerproces presteren beter. Hoe kunnen we deze betrokkenheid bevorderen?

"Onderwijs in de 21ste eeuw vraagt om een fundamenteel andere visie op leren en onderwijzen. Het gaat niet langer om het vullen van emmers met kennis, maar om het aansteken van vuren bij leerlingen zodat zij gemotiveerd raken om levenslang te blijven leren." Uit: Onderwijs voor de 21ste eeuw
Kris Van den Branden
Onderwijs voor de 21ste eeuw
In 'Onderwijs voor de 21ste eeuw' onderzoekt Kris Van den Branden wat goed onderwijs is en hoe dit verbeterd kan worden voor de uitdagingen van de 21ste eeuw. Hij combineert inzichten uit onderzoek met zijn ervaring als lerarenopleider en ouder om een nieuw perspectief op onderwijskwaliteit te bieden.
Boek bekijken
€ 31,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Betrokkenheid!
Peter de Roode
Het artikel 'Betrokkenheid!' gaat over hoe docenten de aandacht en betrokkenheid van leerlingen kunnen vergroten. Het benadrukt dat leerlingen meer betrokken zijn bij leerdoelstellingen die verbonden zijn met hun persoonlijke doelen. Het artikel biedt concrete handvatten gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over motivatie en betrokkenheid.

Kansenongelijkheid en onderwijskwaliteit

Een belangrijk aspect van onderwijskwaliteit is de mate waarin het onderwijs alle leerlingen kansen biedt, ongeacht hun achtergrond. Hoe staat het met de kansenongelijkheid in ons onderwijs?

Our Kids - The American Dream in Crisis
Anouk Folstar
In 'Our Kids - The American Dream in Crisis' wordt beschreven hoe de kloof tussen sociale klassen in Amerika is gegroeid. Hoewel de Nederlandse situatie anders is, signaleert ook de Nederlandse onderwijsinspectie een groeiende kansenongelijkheid. Factoren zoals toegang tot schaduwonderwijs (bijlessen) spelen hierbij een rol.
Cordula Rooijendijk
Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur
In 'Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur' beschrijft Cordula Rooijendijk de dagelijkse uitdagingen om kwaliteit te behouden ondanks belemmeringen in het onderwijssysteem. Het boek biedt een unieke inkijk in het complexe werk van schoolleiders om alle leerlingen gelijke kansen te bieden.
Boek bekijken
€ 22,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Een blik op de toekomst van onderwijskwaliteit

Welke ontwikkelingen zullen de onderwijskwaliteit in de toekomst beïnvloeden? En hoe kunnen we hierop anticiperen?

Red het onderwijs! Het verhogen van onderwijskwaliteit vereist een integrale aanpak waarbij zowel de inhoud van het onderwijs, de didactische aanpak als de organisatie onder de loep worden genomen. Onderwijsvernieuwingen werken alleen als ze gedragen worden door docenten en passen bij de specifieke context van een school.
Pieter Uittenbogaard
Tussen klas en kamer
In 'Tussen klas en kamer' bespreekt Pieter Uittenbogaard hoe politieke besluitvorming de kwaliteit van het onderwijs beïnvloedt. Hij analyseert de spanning tussen onderwijspraktijk en beleid, en laat zien hoe deze spanning soms ten koste gaat van de onderwijskwaliteit in de dagelijkse praktijk.
Boek bekijken
€ 21,99
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Het prachtige risico van onderwijs
Peter de Roode
In 'Het prachtige risico van onderwijs' stelt de auteur de positieve gevoelens die onderwijzers en onderwijshervormers hebben voor leren ter discussie. Hij betoogt dat onderwijs niet als een koekjesfabriek kan functioneren omdat leerlingen niet kunnen worden 'geproduceerd'. Echte onderwijskwaliteit omvat het nemen van risico's en gaat verder dan alleen kennisoverdracht.

Conclusie: Onderwijskwaliteit als gedeelde verantwoordelijkheid

Onderwijskwaliteit is geen eendimensionaal begrip dat zich gemakkelijk laat meten in cijfers of ranglijsten. Het omvat zowel meetbare resultaten als moeilijker te kwantificeren aspecten zoals betrokkenheid, persoonlijke ontwikkeling en kansengelijkheid. De besproken boeken en artikelen laten zien dat het verbeteren van onderwijskwaliteit een gedeelde verantwoordelijkheid is van docenten, schoolleiders, beleidsmakers én leerlingen zelf. Alleen door samen te werken en voortdurend het gesprek aan te gaan over wat goed onderwijs is, kunnen we zorgen dat ons onderwijs blijft voldoen aan de eisen die de samenleving er nu en in de toekomst aan stelt.

Boeken over 'onderwijskwaliteit' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'onderwijskwaliteit'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden